Gå til innhold

Hvor lenge må man jobbe før man kan bli gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg har et spørsmål. Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i to år nå (fast helgestilling, 22%). Ble ferdig utdannet sosionom ifjor og fikk da et vikariat på natt (66%). Nå starter jeg i en engasjementstilling på 100% som er en nyopprettet stilling som er engasjement i 1 år før den blir fast. Har fått skriftlig at denne blir fast etter et år. Planlegger IKKE å bli gravid ennå, men skulle det skje vil jeg beholde. Har samboer jeg har vært sammen med i 7 år og selvom vi ikke prøver å bli gravide så er vi enige om at vi beholder barnet om jeg skulle bli gravid. Har jeg rett til stønader etc om jeg blir gravid iløpet av det året jeg nå har en engasjementstilling? Har jo den faste 22% stillingen min som jeg har permisjon fra til 2019, så jeg har jo fast stilling i tillegg til engasjementstillingen... 

Anonymkode: 1776d...5df

AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Anonymkode: 9b3b8...729

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type stilling har ingenting å si, man må ikke ha fast jobb. Du du finner for øvrig all info om hvem som har krav på foreldrepenger på nav.no :) 

Anonymkode: 6f304...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å oppnå full opptjening, så må du være i den stillingen i 6 mnd, tror jeg, eller 12 mnd, hva du får i foreldrepenger avhenger av inntekten din. 

Anonymkode: b388c...161

AnonymBruker
Skrevet

foreldrepenger regnes ut i fra de siste 6 med du har jobbet, men jeg vill jobbet det året for å få den taste stillingen. man blir veldig uattraktiv på arbeidsmarkedet når man søker med en baby dessverre, blir mye sykefravær og tilrettelegging for arbeidsplassen, så er det sannsynlig at det ikke er lenge til du skal ha en til- det kan bli vanskelig å få ny jobb. og hvis den jobben du har ikke er fast, vil de bare erstatte deg med en vikar og denne er den som får den faste stillingen. så starter du opp på start igjen og må få forskjellige prosentandeler og ugunstige arbeidstidspunkt osv. så for din del, vill jeg ventet det året til den faste stillingen var i boks. blir du gravid før kan de ikke omgå deg, men blir jo vanskelig å bevise at det er det de gjør. det er jo bare for dem å si det ikke skulle være en fast stilling likevel eller de søker andre med høyere kvalifikasjoner enn du har. så slipper du å komme i en vanskelig situasjonen om å si i fra eller ikke, med å vente. blir du gravid å det er 3 med igjen, er det jo kjempe ubehagelig å vente til etter man har fått den faste jobben med å si i fra til sjefen. og så dagen etter du har signert kontrakt si du er gravid. Sååå ubehagelig, og gir ikke akkurat grobunn for et videre godt samarbeid hvor sjefen har forståelse for deg.  

Anonymkode: 13483...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å være fast ansatt før du blir gravid.

Anonymkode: 437b4...348

Skrevet

Dette er todelt:

1) Har du rett på foreldrepenger? Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt (f.eks lønn) i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter for å ha rett på foreldrepenger. Siden du starter i engasjementet nå, så vil du jo uansett rekke å være i engasjementet i 6 mnd før du starter permisjonen. Så ja, du vil ha rett på foreldrepenger hvis du blir gravid nå.

2) Hvor mye vil du få? Her blir det brukt litt ulike måter å regne på, alt ettersom hva som er din situasjon. Det vanligste er jo at du får like mye i foreldrepenger som du har i lønn når permisjonen starter. Hvis du har variabel inntekt, kan det bli regnet et gjennomsnitt. Så du kan regne med å få like mye i foreldrepenger som du får i engasjementstillingen din (hvis du velger 100% altså). Siden du er permitert fra den faste deltidsstillingen, vil jo ikke denne telle med i utregningen.

Men, som andre har nevnt: Jeg ville ha ventet med å starte prøvingen til du har en signert kontrakt på fast jobb. Arbeidsgivere kan være ganske utspekulerte, plutselig blir engasjementet avsluttet, eller behovet endret eller ett eller annet de dikter opp, og du kan ende opp med å ikke ha noe jobb å komme tilbake til etter permisjonsslutt.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

AnonymBruker
Skrevet

Du blir nesten helt sikkert ikke gravid det neste året hvis du bruker prevensjon, så husk nå først og fremst å bruke det! Du trenger ikke fast jobb for å få støtte, men det å få fast jobb er ikke alltid enkelt, så du bør absolutt sikre deg fast jobb. Da vet du at du har noe å gå til etter barselspermisjonen og at fremtiden er sikret. 

Anonymkode: fe398...66a

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. Jeg har et spørsmål. Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i to år nå (fast helgestilling, 22%). Ble ferdig utdannet sosionom ifjor og fikk da et vikariat på natt (66%). Nå starter jeg i en engasjementstilling på 100% som er en nyopprettet stilling som er engasjement i 1 år før den blir fast. Har fått skriftlig at denne blir fast etter et år. Planlegger IKKE å bli gravid ennå, men skulle det skje vil jeg beholde. Har samboer jeg har vært sammen med i 7 år og selvom vi ikke prøver å bli gravide så er vi enige om at vi beholder barnet om jeg skulle bli gravid. Har jeg rett til stønader etc om jeg blir gravid iløpet av det året jeg nå har en engasjementstilling? Har jo den faste 22% stillingen min som jeg har permisjon fra til 2019, så jeg har jo fast stilling i tillegg til engasjementstillingen... 

Trodde at sosionomer kunne Nav systemet godt.

• Liker 2
Skrevet

Får man full lønn i permisjon?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, hobbykokken skrev:

Du kan velge mellom 100% lønn i 80% permisjon- eller omvendt for å si det enkelt.

Anonymkode: 84737...42d

Skrevet

Anbefaler deg å holde deg ugravid til du har landet den faste stillingen. Da slipper du mye unødig pes.

For permisjonspengenes del vil jeg anbefale at du jobber inn 6 mnd i full stilling før du går ut i perm. Det rekker du vel i løpet av svangerskapet. Det er også noe prosentandel-krav men det må du sjekke på Nav.no.

• Liker 1
Skrevet
På 2.7.2018 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste månedene før du skal begynne på foreldrepengeperioden (senest tre uker før termin), for å ha krav på foreldrepenger. I tillegg må årsinntekten din tilsvare minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, som per 1.mai 2018 er 96 883,-. 

Så hvor store stillingene dine er eller om de er faste eller engasjement er i utgangspunktet ikke viktig for rettighetene dine i forhold til foreldrepenger. Så lenge du har årsinntekt som tilsvarer ca 48 000,-, har du rett til foreldrepenger. Men hvor mye du tjener i opptjeningsperioden vil påvirker hvor mye du får utbetalt i foreldrepenger, da du/dere vil få 100% eller 80% av dette i foreldrepenger. 
Velger dere foreldrepengeperiode på 49 uker får dere foreldrepenger tilsvarende 100% av inntekten deres. Velger dere foreldrepengeperiode på 59 uker får dere foreldrepenger tilsvarende 80% av inntekten deres.

Skrevet
6 timer siden, hobbykokken skrev:

Hvis du velger foreldrepengeperiode på 49 uker, og inntekten ikke er over 6 ganger grunnbeløpet (Noen arbeidsgivere dekker lønn over 6 G).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...