Gå til innhold

Hvilke hunderaser stikker minst av? Vil ha hund løs på gård

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bor på en gård med hester, og eiendommen er ganske stor og lite trafikk og hus rundt. Jeg vil kjøpe en hund, men er svært usikker på rase. Jeg vil at den skal kunne være løs på gården og ikke stikke av, og ikke jage hestene. Det hadde vært fantastisk om den kunne vært med på ridetur i nærområdet uten bånd når det ikke er båndtvang. Vi må jo lære den opp til dette, men er jo sannsynligvis hunderaser som egner seg bedre i forhold til andre. Tenkte dalmantiner men de er visst ikke så barne-vennlige eller blir sjalu (?) og vi får nok barn om noen år. Hadde golden retriever da jeg vokste opp, men hadde i utgangspunktet ikke lyst på den rasen.

Besteforeldrene mine hadde en gigantisk gård (uten dyr, men annet) og mange engelsk settere som aldri gikk en fot utenforbi eiendomsgrensene. Men de gikk også masse på jakt og ekstremt flinke i hundedressur, og vil jo ikke ha en jakthund som ikke brukes til jakt. Men ønsker å få en hund som kan være løs på eiendommen slik som de hadde.

Har noen forslag?

Anonymkode: 4391e...292

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder kan trenes til det. Men du vil ha en hund som er lett å trene forstår jeg deg rett? 

Hva har du ellers tenkt til å gjøre med hunden? Skal den kun gå i hælene deres når dere er ute å rir? 

Hva med pelsstell? Hvor mye tid er du villig til å bruke på det? 

Hvis det viser seg at hunden er flink på innkalling men har for vane å stikke på eventyr, hva gjør dere da? Skal den stå i bånd hele livet eller skal dere gjerde inn området? 

Anonymkode: bd77c...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste rasene har ingen problemer med å lære seg å holde seg innenfor tomten. Jeg har hatt ulike raser og alle har gått løse og ikke ut fra tomten vår. Kommer an på oppdragelsen. 

Anonymkode: a3221...c37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hannhunder kan ha en tendens til å stikke om det er løpne tisper i nærheten.

Anonymkode: c0936...c8c

Skrevet

Tror i hvertfall du gjør det enklere for deg selv ved å ikke velge jakthund. Sier ikke ar det er umulig, men tror likevel det er enklere å få eksempelvis en border collie til å holde seg rundt husveggene enn en harehund eller annen jakthundrase.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En av de tyske spitzene, kanskje? De er litt reserverte, eier ikke jaktinstinkt, og er tradisjonelt brukt som gårdshunder.

Anonymkode: 6e7eb...5bf

Skrevet

Vi har en Berner sennen, hun stikker ikke av. Kan bare åpne døren og hun tusler rundt på eiendommen. 

Lar henne gå fritt på tur når det ikke er båndtvang, stikker ikke av da heller.

Bernere er utrolig godmodige hunder, snille, lojale og en god familiehund. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har en storpuddel som kan alt det. Det gikk veldig lett å lære den det. Ulempen er å ha en hund dekket av borrelås på en gård:P

Anonymkode: dbfeb...d0c

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, skruf skrev:

Vi har en Berner sennen, hun stikker ikke av. Kan bare åpne døren og hun tusler rundt på eiendommen. 

Men de lever vel ikke så lenge og får fort leddplager? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Generelt så har vel store hunderaser kortere levetid, vår er litt over 9 år nå og holder fortsatt koken :) 

Vi har vært veldig heldige, hun har inntil siste året ikke vært syk eller hatt noen plager. Nå er hun litt giktisk på sine gamle dager, men ikke verre enn at vi tilpasser turer etter henne. Dvs hun er ikke med på de tøffeste fjellturene. Hun har ingen plager i hverdagen og elsker tur. Spretter rundt på gårdsplassen og herjer med den 1 år gamle fuglehunder vår. Vi var nøye da vi valgte oppdretter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Buhund så klart👍🏻

Anonymkode: bc58f...6a2

• Liker 2
Skrevet

Dansk-svensk gårdshund kanskje😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Tvist skrev:

Leddplager i labbene er en negativ raseegenskap hos Berner Sennen ja, men det finnes oppdrettere som er så å si fri for dette. 

Anonymkode: 3d4ee...070

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2018 den 23.48, skruf skrev:

Jeg skulle også foreslå Berner Sennen. Utrolig stødige dyr, sosiale og 'liketil'. Jeg har inntrykk av at de er lettlærte? Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt begeistret for hunder, men flokken til den lokale besøksgården er veldig ålreite.

• Liker 1
Skrevet

Shetland sheepdog. De er fra gammelt av avlet for å holde seg på gården. Veldig enkle å oppdra, lærer seg dine vaner fort. Styr unna jaktraser, du kan lære de å gå løs men det er ett stort prosjekt som ikke alltid lykkes. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle også foreslå Berner Sennen. Utrolig stødige dyr, sosiale og 'liketil'. Jeg har inntrykk av at de er lettlærte? Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt begeistret for hunder, men flokken til den lokale besøksgården er veldig ålreite.

Berneren vår har vært lettlært, bernere generelt tror jeg er en klok rase. Valpetiden med henne var enkel, tok ting raskt, båndtrening var enkel og hun ble fort stueren. Veldig stødig psyke på henne. 

(Den ettårige fuglehunden vår derimot.....herlighet for et spetakkel! Det er inn det ene øret og ut det andre øret. Første halvåret så rev jeg meg i håret og lurte på hva i huleste vi hadde begitt oss ut på...har heldigvis kommet seg nå) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å anbefale en rase ut i fra det du skriver. 

På ‎03‎.‎07‎.‎2018 den 6.03, Tvist skrev:

Gjennomsnitts levealder på Berner Sennen er 7 år.

Anonymkode: 28c14...74b

AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2018 den 8.16, skruf skrev:

Berneren vår har vært lettlært, bernere generelt tror jeg er en klok rase. Valpetiden med henne var enkel, tok ting raskt, båndtrening var enkel og hun ble fort stueren. Veldig stødig psyke på henne. 

(Den ettårige fuglehunden vår derimot.....herlighet for et spetakkel! Det er inn det ene øret og ut det andre øret. Første halvåret så rev jeg meg i håret og lurte på hva i huleste vi hadde begitt oss ut på...har heldigvis kommet seg nå) 

Jeg er veldig imponert over flokken på besøksgården som tusler rundt mellom de besøkende uten å gjøre noe verre enn å følge etter nærmeste pølse i håp om at den mistes. Flotte bikkjer. Eneste aberet er at den største liker å sitte på fanget, det er en selsom opplevelse å plutselig få en Berner Sennen i fanget 🤣

• Liker 2
Skrevet

En gjeterhund-rase, f.eks. islandsk fårehund. Men de krever at du aktiviserer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde schæfer som aldri gikk utenfor tomtegrensen uten tilatelse. Smart hund som det var ekstremt lett å trene, trente mentaltrening mye, det trenger de, men er jo artig å få til små triks.

Anonymkode: f4573...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...