Paramedicihellas Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Jeg bor og jobber for tiden i utlandet, men det var for ikke lenge siden (en en måned eller to ca) en ledig stilling jeg var veldig kvalifisert for i min (latterlig lille) vestlandske hjemkommune. Jeg søkte, ringe og prata litt med ansettelsesansvarlig og fikk bekreftet at som en som kom utenfra og kunne bringe innbyggertallet opp med mann og barn så lå jeg godt an. Gjorde generelt alt riktig men fikk ikke jobben. Greit nok, sånt skjer. Riktignok fikk jeg kun vite det da jeg ringte og spurte hvordan ansettelsesprosessen lå an men jeg ignorerte det.I forrige uke fikk jeg høre fra noen som jobber i kommunen at stillingen ble gitt til en nyutdannet slektning av rådmannen som ikke var utdannet eller hadde erfaring på feltet og at ingen søknader hadde blitt vurdert (igjen, bitteliten kommune). Umulig å finne ut på andre måter siden oppstart er i August, så jeg sendte forespørsel om å få se utvidet søkerliste (på grunnlag av at jeg er søker og har rett til å se den) og fikk total radiotaushet. Nevnte ingenting om ansettelsen av andre, bare at jeg ønsket innsyn.Har sendt tre fire mailer nå som ikke blir besvart til kommunen generelt og til ansettelsesansvarlig, og de gangene jeg har fått ringt pga tidsforskjeller og egen arbeidstid sa er ikke noen som 'kan med sånne regler' til stede. Hva kan jeg gjøre? åpenbart så er jeg ikke interessert i å 'tvinge til meg' en jobb der nå mer -det ville blitt massivt drama og det er ingen tjent med-, men jeg vil vite om det var rent spill om denne offentlige jobben og om hjemkommunen min er blitt en 'pappa kjenner en fyr' kommune selv for mellomlederstillinger. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Ta kontakt med Fylkesmannen! Anonymkode: 60f21...447 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 Send en mail til Fylkesmannen i fylket. Fylkesmannen er klageinstans. De kan purre på kommunen slik at kommunen svarer. Anonymkode: 205e0...e83 16
Arabella Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 Her tror jeg nok du kan regne med at "trynefaktor" har vært avgjørende.
Paramedicihellas Skrevet 2. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2018 Just now, Arabella said: Her tror jeg nok du kan regne med at "trynefaktor" har vært avgjørende. Selvsagt, jeg er veldig inneforstått med at det var sånt som gjorde at noen andre fikk jobben. Og det er greit. Eller, ikke greit, men umulig å gjøre noe med for meg, men denne totale unnlatelsen av å svare på legitime informasjonsforesporsler får meg til å ane at de vet at de ikke har rent mel i posen og håper å slippe at noen merker det. Dersom personen som ble ansatt virkelig ikke har bakgrunn eller utdanning for jobben tenkte jeg å la foreksempel BergensTidende få høre om det, små vestlandskommuner er jo ikke akkurat kjent for å spille med åpne kort og har vært en del i avisene 11
Arabella Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, Paramedicihellas skrev: Selvsagt, jeg er veldig inneforstått med at det var sånt som gjorde at noen andre fikk jobben. Og det er greit. Eller, ikke greit, men umulig å gjøre noe med for meg, men denne totale unnlatelsen av å svare på legitime informasjonsforesporsler får meg til å ane at de vet at de ikke har rent mel i posen og håper å slippe at noen merker det. Dersom personen som ble ansatt virkelig ikke har bakgrunn eller utdanning for jobben tenkte jeg å la foreksempel BergensTidende få høre om det, små vestlandskommuner er jo ikke akkurat kjent for å spille med åpne kort og har vært en del i avisene Det synes jeg du skal gjøre. Da får kommuneledelsen et forklaringsproblem. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 6 minutter siden, Paramedicihellas skrev: Selvsagt, jeg er veldig inneforstått med at det var sånt som gjorde at noen andre fikk jobben. Og det er greit. Eller, ikke greit, men umulig å gjøre noe med for meg, men denne totale unnlatelsen av å svare på legitime informasjonsforesporsler får meg til å ane at de vet at de ikke har rent mel i posen og håper å slippe at noen merker det. Dersom personen som ble ansatt virkelig ikke har bakgrunn eller utdanning for jobben tenkte jeg å la foreksempel BergensTidende få høre om det, små vestlandskommuner er jo ikke akkurat kjent for å spille med åpne kort og har vært en del i avisene Kjør på! Om det ikke ordner noen jobb for deg nå i denne omgang, så vil det i alle fall sørge for å rydde opp i grumset for andre som søker etter deg. Bra! Anonymkode: 86e93...af0 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 18 minutter siden, Arabella skrev: Det synes jeg du skal gjøre. Da får kommuneledelsen et forklaringsproblem. Enig! Kommunen kan ikke ansette akkurat hvem de vil, selv om noen ser ut til å tro at de kan gjøre det. Absolutt noe du bør ta videre! At de ikke vil gi deg utvidet søkerliste er helt hårreisende. Anonymkode: a2a59...ea4 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Kjempebra TS, det er så flott at noen tar kampen for de som kommer etter. 😊 Anonymkode: a1f72...e92 10
Paramedicihellas Skrevet 2. juli 2018 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2018 Så om jeg rett og slett ikke får noe ut av kommunen så er det eneste jeg kan gjøre for å få tilgang på det som eventuelt måtte trenges å gå via fylkesmannen sitt kontor? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 2 hours ago, Paramedicihellas said: Så om jeg rett og slett ikke får noe ut av kommunen så er det eneste jeg kan gjøre for å få tilgang på det som eventuelt måtte trenges å gå via fylkesmannen sitt kontor? Om kommunen ikke svarer så kan du også klage til Sivilombudsmannen, men det letteste er å sende en e-post til Fylkesmannen, ja. Kommuner flest etterkommer rimelig raskt det Fylkesmannen sier. Fylkesmannen kommer ikke til å si at du må få innsyn, men at kommunen må behandle innsynskravet ditt, og eventelt gi deg en skriftlig begrunnelse dersom de mener at de ikke kan gi deg innsyn. Om kommunen ikke gir deg innsyn, så vil kommunens avgjørelse kunne påklages til Fylkesmannen. Anonymkode: 205e0...e83 1
Paramedicihellas Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2018 hahahaha, jeg fikk endelig tilsendt søkerlisten (ikke utvidet som jeg ba om, selvsagt) men jeg tror jeg har identifisert hvem som får jobben. 🤣🤣 Anyway, takk for støtten folkens. Bilde 1 er jobben til personen på toppen av listen som ble sendt først og ti minutter etter kom bilde 2 med korreksen av personen sin jobb. Oops? 1: 2:
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Tror ikke du trenger å lure på om ting ikke er i orden der. Kjenner kun saken fra media (BT), men ut fra det de skriver der, er det nok ganske sannsynlig at de har "kreative" prosedyrer i forbindelse med ansettelser og oppsigelser. Google Fedje kommune og rådmann, så finner du mer. Du kan jo også ta en telefon til BT hvis du vil ... https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kazEjk/Fedje-radmannen-far-ikkje-vite-kvifor-ho-er-oppsagt Anonymkode: eb21e...41b 2
Paramedicihellas Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke du trenger å lure på om ting ikke er i orden der. Kjenner kun saken fra media (BT), men ut fra det de skriver der, er det nok ganske sannsynlig at de har "kreative" prosedyrer i forbindelse med ansettelser og oppsigelser. Google Fedje kommune og rådmann, så finner du mer. Du kan jo også ta en telefon til BT hvis du vil ... https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kazEjk/Fedje-radmannen-far-ikkje-vite-kvifor-ho-er-oppsagt Anonymkode: eb21e...41b Du har nok rett. Artig når noen i en korreks går fra å ha vært ringevikar til tidligere innehaver av akkurat den jobben (personalleder) som det står om. Jeg trakk på skuldrene, tok skjermbilder og begynte å søke andre jobber. 1
Ullvott Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 Er det én kommune som har rimelig dårlig omdømme når det gjelder maktstrukturer, rollesammenblanding og personalhåndtering for tiden, så er det nettopp denne kommunen. Tror nok både fykesmannen i Hordaland og Sivilombudsmannen vil synes det er interessant å få tips om den tilsynelatende tvilsomme ansettelsesprosessen av en ny person i den kommunale ledelsen nå! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 p 4 timer siden, Paramedicihellas skrev: hahahaha, jeg fikk endelig tilsendt søkerlisten (ikke utvidet som jeg ba om, selvsagt) men jeg tror jeg har identifisert hvem som får jobben. 🤣🤣 Anyway, takk for støtten folkens. Bilde 1 er jobben til personen på toppen av listen som ble sendt først og ti minutter etter kom bilde 2 med korreksen av personen sin jobb. Oops? 1: 2: Har du vært i kontakt med fylkesmannen, eller noe? Anonymkode: 09602...55a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 1 hour ago, Ullvott said: Er det én kommune som har rimelig dårlig omdømme når det gjelder maktstrukturer, rollesammenblanding og personalhåndtering for tiden, så er det nettopp denne kommunen. Tror nok både fykesmannen i Hordaland og Sivilombudsmannen vil synes det er interessant å få tips om den tilsynelatende tvilsomme ansettelsesprosessen av en ny person i den kommunale ledelsen nå! Hvilken interesse har Fylkesmannen av Fedje-saken? Det er ikke innenfor noen av de saksområdene som de har er klageinstans for eller har tilsynsmyndighet for. Sivilombudsmannen ja, men tror virkelig ikke dette er et tips som hører hjemme hos Fylkesmannen. Anonymkode: 205e0...e83
Ullvott Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken interesse har Fylkesmannen av Fedje-saken? Det er ikke innenfor noen av de saksområdene som de har er klageinstans for eller har tilsynsmyndighet for. Sivilombudsmannen ja, men tror virkelig ikke dette er et tips som hører hjemme hos Fylkesmannen. Anonymkode: 205e0...e83 Fylkesmannen er tilsynsmyndighet for kommunal styring generelt, herunder også kommunens forvaltningskompetanse. De kan kontrollere lovligheten av kommunenes vedtak, så fylkesmannen burde i aller høyeste grad være interessert i en ansettelsessak der det ser ut som om man kan stille spørsmål ved saksbehandlingen. Grunnen til at det burde være av interesse forsterkes ved å se det i sammenheng med at det ser ut til å kunne være en kommune med systematiske svakheter på personalområdet. Du tipser jo selv om Fylkesmannen i ditt første innlegg, så jeg kan ikke se at det faktum at dette dreier seg om Fedje kommune skulle forandre på det; snarere tvert imot. Endret 4. juli 2018 av Ullvott 1
Paramedicihellas Skrevet 4. juli 2018 Forfatter #19 Skrevet 4. juli 2018 Jeg er desverre såpass egenintressert at jeg ikke kommer til å ta dette noe videre før det eventuelt blir bekrefta, og det kan ta sin tid. Jeg har jobbsøknader ute i nabokommunene og vil ikke ha noe rykte på meg helt enda. Jeg tar var på det som blir tilsendt meg, og om det skulle være noe snusk (husk jeg har ikke noen faktiske bevis) så tar jeg det da.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 42 minutter siden, Ullvott said: Fylkesmannen er tilsynsmyndighet for kommunal styring generelt, herunder også kommunens forvaltningskompetanse. De kan kontrollere lovligheten av kommunenes vedtak, så fylkesmannen burde i aller høyeste grad være interessert i en ansettelsessak der det ser ut som om man kan stille spørsmål ved saksbehandlingen. Grunnen til at det burde være av interesse forsterkes ved å se det i sammenheng med at det ser ut til å kunne være en kommune med systematiske svakheter på personalområdet. Du tipser jo selv om Fylkesmannen i ditt første innlegg, så jeg kan ikke se at det faktum at dette dreier seg om Fedje kommune skulle forandre på det; snarere tvert imot. Jeg tipset om Fylkesmannen fordi Fylkesmannen er klageinstans for saker om innsyn. Ja, Fylkesmannen kan foreta lovlighetskontroll av enkelte avgjørelser i kommunene, men terskelen for at Fylkemannen av eget tiltak gjør noe slikt er svært, svært høy. Men det viktigste i denne saken er uansett at kommunens avgjørelser om ansettelse ikke er noe som kan bringes inn for lovlighetskontoll etter kommuneloven § 59. Anonymkode: 205e0...e83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå