AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Hei, Jeg driver for tiden å titter på ny leilighet, til meg selv. Har tenkt til å kjøpe en leilighet denne gangen som har nok kvadratmeter til at jeg kan skille ut et (stort) rom, pluss å få bygget et bad nr 2 i tilknytning til eksisterende vann og avløp som eksisterende bad. Dette gjør at det er litt ømfintlig med planløsninger som er aktuelle, men det er noe der ute. Jeg har satt av en del hundre tusener til endring av leilighet, kjenner jeg ikke har nok oversikt over kostnadsbildet. Lagde et anbud i dag, så er spent på svar der, me nom noen har erfaringer de kan dele her, så settes det pris på! Eventuelt råd. Anonymkode: 68a10...6be
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Skal du skille ut deler av en leilighet til utleie så må du først søke kommunen om seksjoneringstillatelse. Utskilt leilighet skal ha eget kommunenr i kommuneplanen og må tinglyses. Anonymkode: d7452...475 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du skille ut deler av en leilighet til utleie så må du først søke kommunen om seksjoneringstillatelse. Utskilt leilighet skal ha eget kommunenr i kommuneplanen og må tinglyses. Anonymkode: d7452...475 Nei, jeg skal ikke skille den ut, det kan like godt være en andelsleilighet. Jeg skal lage til en utleiedel i egen leilighet uten seksjonering. En inngang, deretter to innganger internt i leiligheten. TS Anonymkode: 68a10...6be 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 Bare husk å beregne inn kostnader til endring/opprettelse av ny leilighet når du legger inn bud. Skal man ha et nytt bad til et rom man leier ut, så kan det koste dersom det ikke allerede er et våtrom med røropplegg naturlig knyttet til rommet man ønsker å leie ut. Dvs. å bygge nytt bad koster fort et par hundretusen i et eksisterende baderom, men dersom man må bygge/legge til rette selve rommet det nye badet skal være i tillegg, så løper det fort på flere og store kostnader. Alt fra å bygge eller tilpasse det nye rommet, til å legge opp nye rør, forbedre kapasiteten i eksiterende røropplegg (krever jo litt mer av rørene å betjene to rom, hvis det bare var ett bad i leiligheten fra før). I mange leiligheter må man ta høyde for omfattende rørleggerarbeide. Anonymkode: 2eb30...78a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg skal ikke skille den ut, det kan like godt være en andelsleilighet. Jeg skal lage til en utleiedel i egen leilighet uten seksjonering. En inngang, deretter to innganger internt i leiligheten. TS Anonymkode: 68a10...6be Det er faktisk ikke lovlig. Ikke lov å leie ut, og heller ikke lov å bygge. En leilighet skal ha egen inngang og egen separat strøm og vann måler. Den skal og ha egen rømningsvei. I tillegg skal den og være godkjent av kommunen. Bygger du en slik leilighet og forsøker å leie den ut vil du få bot og anmeldelse. Anonymkode: d7452...475 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke lovlig. Ikke lov å leie ut, og heller ikke lov å bygge. En leilighet skal ha egen inngang og egen separat strøm og vann måler. Den skal og ha egen rømningsvei. I tillegg skal den og være godkjent av kommunen. Bygger du en slik leilighet og forsøker å leie den ut vil du få bot og anmeldelse. Anonymkode: d7452...475 Tull og tøys, det er lovlig å leie ut del av egen bolig. Anonymkode: f725a...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke lovlig. Ikke lov å leie ut, og heller ikke lov å bygge. En leilighet skal ha egen inngang og egen separat strøm og vann måler. Den skal og ha egen rømningsvei. I tillegg skal den og være godkjent av kommunen. Bygger du en slik leilighet og forsøker å leie den ut vil du få bot og anmeldelse. Anonymkode: d7452...475 Tror nok det er lovlig. Har sett flere slike leiligheter til salgs, med en "hybeldel" i egen bolig, med felles hovedinngang, men adskilt inne i boligen ved ny gang og dører. Anonymkode: 68a10...6be 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys, det er lovlig å leie ut del av egen bolig. Anonymkode: f725a...1e6 Ikke ved å lage en leilighet inni en annen leilighet og uten å få den godkjent som utleie enhet. Det er også brannforskrifter å ta hensyn til her. I sameier og borettslag kan man ikke bare sette igang med å bygge små leiligheter inni eksisterende leiligheter fordi de eksisterende leilighetene har egne registrerte numre for at politi, kommune og brannvesen skal vite hvem som eier, hvem som bor der etc. Også for kommunale avgifter og eiendomsskatt. Skal ts bygge en selvstendig leilighet, og gi leieboer sin egen kommunale regning og be leieboer betale det? Og hva med strøm, skal ts sette opp ulovlig strømmåler? Elektrikere vil ikke ta i slike prosjekter med ildtang om papirer på godkjent seksjonering ikke er gitt. 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det er lovlig. Har sett flere slike leiligheter til salgs, med en "hybeldel" i egen bolig, med felles hovedinngang, men adskilt inne i boligen ved ny gang og dører. Anonymkode: 68a10...6be Det du tenker på er boliger som ble oppført med utleieseksjoner i helt nye bygg. De er godkjente til formålet der man kan leie ut eller innlemme utleie del ettersom familien vokser. Det ts snakker om er å ta en 5 roms feks og gjøre den om til en mindre leilighet med utleie del innenfor hoveddør til leiligheten. Det er ikke tillatt. Alle utleie enheter skal ha egen dør til fellesgang, slik eksempelet du tenkte på. De leilighetene har egen inngangsdør fra fellesganger i bygget. Og alle leiligheter der byggherrer bygger om større leiligheter til mindre MÅ igjennom seksjoneringstillatelse fra kommunen. Dette grunnet strenge krav til vann, kloakk, strøm og rømningsveier. Men for all del. Ts må bare sette i gang. Det er han som får tvangsbota når det oppdages. Anonymkode: d7452...475 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ved å lage en leilighet inni en annen leilighet og uten å få den godkjent som utleie enhet. Det er også brannforskrifter å ta hensyn til her. I sameier og borettslag kan man ikke bare sette igang med å bygge små leiligheter inni eksisterende leiligheter fordi de eksisterende leilighetene har egne registrerte numre for at politi, kommune og brannvesen skal vite hvem som eier, hvem som bor der etc. Også for kommunale avgifter og eiendomsskatt. Skal ts bygge en selvstendig leilighet, og gi leieboer sin egen kommunale regning og be leieboer betale det? Og hva med strøm, skal ts sette opp ulovlig strømmåler? Elektrikere vil ikke ta i slike prosjekter med ildtang om papirer på godkjent seksjonering ikke er gitt. Det du tenker på er boliger som ble oppført med utleieseksjoner i helt nye bygg. De er godkjente til formålet der man kan leie ut eller innlemme utleie del ettersom familien vokser. Det ts snakker om er å ta en 5 roms feks og gjøre den om til en mindre leilighet med utleie del innenfor hoveddør til leiligheten. Det er ikke tillatt. Alle utleie enheter skal ha egen dør til fellesgang, slik eksempelet du tenkte på. De leilighetene har egen inngangsdør fra fellesganger i bygget. Og alle leiligheter der byggherrer bygger om større leiligheter til mindre MÅ igjennom seksjoneringstillatelse fra kommunen. Dette grunnet strenge krav til vann, kloakk, strøm og rømningsveier. Men for all del. Ts må bare sette i gang. Det er han som får tvangsbota når det oppdages. Anonymkode: d7452...475 Du misforstår vel 100%? Det blir jeg som må betale strøm og alle avgifter her. Det blir som et rom av min leilighet leies ut, bare at denne har bad. Se feks: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=123585210 Anonymkode: 68a10...6be 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår vel 100%? Det blir jeg som må betale strøm og alle avgifter her. Det blir som et rom av min leilighet leies ut, bare at denne har bad. Se feks: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=123585210 Anonymkode: 68a10...6be Skal du leie ut et rom med bad uten kjøkken og kalle det en LEILIGHET? Anonymkode: d7452...475 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal du leie ut et rom med bad uten kjøkken og kalle det en LEILIGHET? Anonymkode: d7452...475 Ja? Det blir jo som en stundenthybel Anonymkode: 68a10...6be
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #12 Skrevet 2. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja? Det blir jo som en stundenthybel Anonymkode: 68a10...6be Nei. Snakk med kommune og teknisk etat om planene dine før du gjør noe som helst, slik at du ikke sitter med skjegget i postkassa hvertfall. Anonymkode: d7452...475 2
FrodeF Skrevet 2. juli 2018 #13 Skrevet 2. juli 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Snakk med kommune og teknisk etat om planene dine før du gjør noe som helst, slik at du ikke sitter med skjegget i postkassa hvertfall. Anonymkode: d7452...475 Fint om du kan forklare hvorfor du mener at det er ulovlig å leie ut 1 rom med tilgang til bad i sin egen bolig, siden du er ekspert på området. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleiedel-i-egen-bolig/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå