Gå til innhold

Pusse opp gangen, hvordan fjerne tapet på gipsvegger?

Tullerusk

Anbefalte innlegg

Vi skal ha ny tapet på gangen, men så er det det at der er gipsvegger bak. Hvordan løser jeg det, uten at hele veggen raser sammen? :lol:

Noen som har tips til farge også, som passer til gulvflis i terracotta?

Det er også malt brystningspanel, som jeg tenkte å male i samme farge som tapeten....

Garderobeskap, er det noen spesiell type maling som egner seg her?

Mitt er nemlig hvitt og veldig flekkete....

Hvis det egner seg til å bli malt i det hele tatt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er å legge tapeten oppå den gamle. Så lenge den gamle tapeten sitter godt og ikke er for "ru" er dette helt greit.

Ellers aner jeg ikke hvordan man fjerner tapet fra gips.

Til terracotta ville jeg valgt en varm farge.. men det kommer an på størrelsen på gangen. Hvis den er smal/liten ville jeg kanskje valgt en kremfarget (med masse gult i).

Til å male skap er det fint med Lady interiør. Kommer litt an på skapet da.. er det melamin eller? Går fint å male bare underlaget er i orden. Puss med sandpapir og mal i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det eneste du trenger å gjøre før du limer opp ny tapet, er å rive av alt som er løst på den gamle tapeten. Det som sitter godt fast kan bare være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tapeten er slik at du ikke ønsker å tapetsere rett oppå, og du ikke tør å fjerne den, kan du helsparkle veggen. Det er sparkel som has på med rull, som gir en jevn overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært samboer med en maler i flere år, så noen triks tror jeg at jeg har lært...

Å fjerne tapet fra gipsvegg er vanskelig. Følgende fremgangsmåte er derfor å anbefale: Fukt veggen godt (Vann løser opp vanlig tapetlim). Riv av alt som er løst. Deretter helsparkler du veggen. Her må du være nøye, for det er fort gjort å få "skrynkler" som synes gjennom den nye tapen.

Går ut fra at skapet ditt har relativt glatt overflate. Mal ett strøk med heftgrunn først (Finnes fra flere produsenter, men alle fargehandlere har minst en type). Deretter kan du male skapet med hva du vil!

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg helsparkler veggen, blir det da som å male? Eller blir det lettere ujevnheter?

Tapeten er en parirtapet, med en god del struktur i, går det likevel bra å tapetsere over altså??

Hvilke farger har dere i gangen da?

Den er ganske stor, med teracotta fliser som sagt.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Papirtapet kan du godt tapetsere over, men hvis det er struktur i den vil dette muligens synes gjennom den nye.. hvis du ikke velger en med enda mer struktur i da. Men papirtapeten må fortsatt sitte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er struktur i tapeten under går det IKKE bra å tapetsere oppå! Å sparkle er ikke det samme som å male; Sparkel har tykkere konsistens enn maling og må legges på med en sparkel. Etter at du har sparklet, må du slipe og hvis det ikke blir helt jevnt da, så må du sparkle en gang til. Prosjektet innebærer m.a.o. en del jobb, men det må desverre til dersom resultatet skal bli 100%.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at hvis du likevel skal ha vegg og brystningpanel i samme farge, så kan du jo vurdere å grunne og male den tapeten som allerede er der. (Forutsatt at den er hel og noenlunde jevn). Dette vil jo spare deg for mye jobb. Evt. kan du svampmale veggen for å få en "tapetlignende effekt med en liten kontrast til brysningen.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv papirtapet med struktur tidligere. Det var ikke mye struktur og tapeten satt godt fast.

Vi brukte den groveste glassfiberstrien og det dekket helt. Satt som støpt. Så det GÅR an!

Du kanikke male den tapeten som allerede sitter der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Tullerusk!

Det fins en ny type "tapet" på byggbutikken som er så tykk at den er beregnet på å legges utenpå slitt/gammel tapet. Tapeten skal dekke en stygg og ujevn vegg og gjøre overflaten jevn og vips en ny vegg klar til maling!

Da slipper du både å sparkle og slipe og ikke minst rive av gammel tapet som tar laaaaaaaaang tid! Tror denne tapeten skal ligne litt på glasfiberstrie. Spør om råd på tapetbutikken!

Ønsker deg lykke til og vil gjerne høre fra deg hvordan det går!!

Hilsen Margot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fint ut! :)

Men passer denne til f. eks lys toscana eller en annen lys farge som vi eventuelt skal ha på stua da?

Siden jeg ikke har fått tak i fargekart på disse gråfargene enda, så ser jeg det ikke for meg.

Vil ikke ha fullstendig krasj i to naborom... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...