Gå til innhold

Penger av foreldrene?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Mamma og pappa kjem til å gje meg 20 000, som dei gjorde til bror min, og mamma skal sy kjolen min ved sidan av. Men eg har jo ikkje funne meg ein manne endå då :ler: Men det var dette dei ga bror min, så eg skal få det same. Og det kjem nok til å dekke heile bryllupet mitt når den tid kjem, for eg skal gifte meg i utlandet med berre næraste familien som gjester; Foreldre og søsken. Brødrene mine skal vere forlovarar, og så skal vi på ein koseleg restaurant og ete middag etterpå. :-) Eg likar ikkje store festar, og vil helst sleppe talar og utdrikkingslag og alt det der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mamma og pappa kjem til å gje meg 20 000, som dei gjorde til bror min, og mamma skal sy kjolen min ved sidan av. Men eg har jo ikkje funne meg ein manne endå då :ler:  Men det var dette dei ga bror min, så eg skal få det same. Og det kjem nok til å dekke heile bryllupet mitt når den tid kjem, for eg skal gifte meg i utlandet med berre næraste familien som gjester; Foreldre og søsken. Brødrene mine skal vere forlovarar, og så skal vi på ein koseleg restaurant og ete middag etterpå. :-)  Eg likar ikkje store festar, og vil helst sleppe talar og utdrikkingslag og alt det der.

Hva hvis mannen din vil noe annet da? ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Mamma og pappa kjem til å gje meg 20 000, som dei gjorde til bror min, og mamma skal sy kjolen min ved sidan av. Men eg har jo ikkje funne meg ein manne endå då :ler:  Men det var dette dei ga bror min, så eg skal få det same. Og det kjem nok til å dekke heile bryllupet mitt når den tid kjem, for eg skal gifte meg i utlandet med berre næraste familien som gjester; Foreldre og søsken. Brødrene mine skal vere forlovarar, og så skal vi på ein koseleg restaurant og ete middag etterpå. :-)  Eg likar ikkje store festar, og vil helst sleppe talar og utdrikkingslag og alt det der.

Eh, kanskje du bør finne mannen din, før du begynner å planlegge hele bryllupet. For tro det eller ei, så har han faktisk noe han skulle ha sagt. Eller bør ha noe han skulle ha sagt, for alt dreier seg ikke bare om deg :wink:

Skrevet

Vi er veldig heldige og får mye hjelp av våre foreldre. Ville aldri bedt de om penger, men de hadde alle lyst å bidra.

Av foreldrene til min kjære får vi 30 000, denne summen visste vi om før vi forlovet oss da det er det samme som søsteren hans fikk.

Av mamma får vi 20 000 og av pappa får 25 000.

Vi ville ikke tatt imot disse pengene dersom vi mistet styring over bryllupet eller dersom foreldrene våre hadda hatt en økonomisk situasjon som tilsa at de egentlig ikke hadde råd til å bidra med slike summer.

Når foreldrene våre hadde lyst til å bidra så synes jeg det er kjempekoselig og er evig takknemlig for det. Jeg vet også at de alle setter pris på god mat, god vin og godt selskap og at de kommer til å ha en kjempeflott dag og minner for livet.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Vi visste ikke om noen pengegave da vi forlovet oss, så vi belaget oss på å betale alt selv. Men foreldrene mine sa at de ville gi oss 50000 i bryllupsgave, og dermed gjorde foreldrene til sambo det samme. Det som overstiger 100000 dekker vi selv.

Skrevet

Ingen kritikk altså, men hvordan kan dere ta i mot så mye? Jeg hadde ikke greid det...

Fordi de ba oss om det. Ønsket ikke at vi skulle bruke nesten alt vi har spart til innskudd på bolig, når de selv har masse penger på bok pga arv og alle lån er nedbetalt.

Fikk 40.000 fra begge foreldrepar, + kjole og smoking.

Skrevet

Den dagen man gifter seg blir det vel for egen regning. :)

Gjest Gjesten
Skrevet

Har ikkje planlagt heile bryllupet eg, har berre planlagt at det skal vere lite. Om han ikkje er einig, så er det ikkje verre enn at ein får la ver å gifte seg gitt. Ikkje nokon big deal for meg. Pengane får eg uansett :wink: Men han eg held meg med, for å sei det slik, er heilt einig. Og godt er det. EG føler meg for gammal til stort bryllup no, har vener som har gifta seg stort som var eldre enn eg er, og det var veldig flotte dagar det, men EG er for gammal til det. Så då blir det ikkje noko stort er eg redd.

Skrevet

mine foreldre skal sponse litt av bryllupet, men vi har ikke satt opp budsjett, saa hvor mye de og vi vil bruke er fremdeles usikkert.

Svigerforeldrene derimot tror jeg ikke vi skal forvente noe som heldst av.. Jeg tror de synes det er NOK at de maa reise til norge.. noe som de burde se paa som en bonus, for det er foerste og sikkert siste gangen de ser fjell og natur...

svigerfar har forresten allerede gitt beskjed om at han ikke kommer... koselig familie jeg gidter meg inn i :roll:

Skrevet
Oi, her var det mange spandable foreldre :o

Vi har ikke diskutert hvor mye de vil spytte inn når den tid kommer, men jeg håper på å få betale det meste selv. Jeg hadde hatt store problemer med å ta i mot så mye penger fra noen. Spesielt med tanke på at vi begge tjener bedre enn våre foreldre...

Samme her.

Skrevet

Vi får 25 000 kr + kjole av mine foreldre og 30 000 kr av hans foreldre.

Vi har ikke bedt om penger, men de har tilbudt seg å betale. Og de har jo råd til det, ellers hadde de ikke gjort det. Hvis vi ikke hadde fått såpass mye penger av dem, så hadde vi nok måttet lagt opp til et mindre bryllup.

Men det kommer jo med den prisen at de føler at de har rett til å blande seg inn i en del ting da...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Vi får 25 000 kr + kjole av mine foreldre og 30 000 kr av hans foreldre.  

Vi har ikke bedt om penger, men de har tilbudt seg å betale. Og de har jo råd til det, ellers hadde de ikke gjort det. Hvis vi ikke hadde fått såpass mye penger av dem, så hadde vi nok måttet lagt opp til et mindre bryllup.  

Men det kommer jo med den prisen at de føler at de har rett til å blande seg inn i en del ting da...

Så lenge de ønsker å hjelpe, syns jeg ikke de skal se på det som en rettighet å få blande seg inn. Det er IKKE foreldrene sin dag, men barna. Men meg om det :wink:

Skrevet

Tusen takk for mange svar :-) . Kjekt å høre litt hvordan det blir gjort rundt om. Vi er de første barna som gifter seg både på min og hans side. så foreldrene våre var litt usikker på hva som var "vanlig" å gjøre.

Skrevet

Blir imponert hvor gavmilde foreldre alle har :-) Vi har lagt opp til å betale absolutt alt selv, men vi vet at vi kommer til å få litt penger av foreldrene våre uansett. Men vi vet ikke hvor mye, så vi velger å heller la det vi får gå til bryllupsreisen eller å kjøpe noe vi ønsker oss istede. For meg er det viktig å kunne klare oss selv, da vi har skilte foreldre begge to.

Skrevet

Vi er i utgangaspunktet innstilt på å betale alt selv. Men svigers sier de vil betale halvparten. dvs 40 tusen.... Jeg synes ikke noe om det, da mine foreldre ikke har muligheten til å bidra med så mye penger... Men forstår svigers også. (Mener ikke å virke utakknemlig, for det er jeg virkelig ikke.) Pappa har sagt han skal betale musikken da, det er ca 3000 kr. Takker og bukker for den hjelpen vi får :-)

Skrevet

Vi var også i utgangspunktet innstilt på å betale alt selv. Svigers sa ganske tidlig at de ville bidra, noe vi synes var hyggelig siden bryllup er kostbart og vi nettopp har kjøpt leilighet. Så for meg et moderat beløp, siden de er pensjonister og ikke har så kjempegod råd. Men plutselig vil de betale halve bryllupet, dvs ca 40 000! Sambo har sagt til dem at vi synes det er for mye, og at vi får diskutere det nærmere. Vil ikke være utakknemlig, men føler ikke det blir rett at de skal betale så mye... Foreldrene mine har ikke nevnt noe om økonomi.

Skrevet

Vi hadde planlagt å betale stort sett hele greia selv, men tok en prat med foreldrene våre da vi innså at budsjettet vårt var ganske urealistisk - særlig når man begynte å høre 'man bør' eller 'folk synes' eller 'de kommer til å si'... :P

Vi ga på en måte beskjed om at dersom de ville ha et ord med i laget, måtte de nesten spytte i kassa også. Dersom de vil ha 'Skrekktante Agatha' som jeg ikke har snakket med på ti år på gjestelisten, så kan de betale middagen hennes - jeg er ikke interessert i det. Ok, så har jeg ingen skrekktante - men jeg har en del slekt jeg ikke har snakket med på 5-10 år, og samme hvor 'forventet' det er så har jeg faktisk ikke råd til å fø på dem!

Svigermor ga oss 15 000 som enten kunne gå til sølvtøy eller til selve bryllupet, opp til oss, og etter en prat med min forlovede (uten min innblanding) bestemte min mor seg for at 'dersom du har lyst til å være prinsesse for en dag, så skal du få det!', og mine foreldre bidrar nå med 30 000. I tillegg har min far sagt han skal dekke gratis bar på festen.

Selv dekker vi ca. 15 000 - ingen av oss er i fast jobb akkurat nå, og foreldre på begge sider har bedre økonomi enn oss.

Jeg vet det kanskje høres ut som om jeg drev 'utpressing' mot mine foreldre, men faktisk ikke - det var jeg som kom under press fordi jeg gjorde en del valg i forhold til gjestelisten som de ikke helt likte.

Nå tror jeg vi er skjønt enige - selv om jeg ikke har tenkt å fortelle min far hvor mye frisør og sminke på den store dagen kommer på... ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Når den dagen kommer så vet jeg at vi ikke får noen bidrag fra mine foreldre. Dem har ikke så mye noen av dem.

Svigerforeldrene mine får vi nok heller ikke noe av, selv om dem sponset svigerinnen min en god del da hun giftet seg for et par år siden. Grunnen er den at dem er av den gammle skolen og mener det er foreldrene til bruden som skal stå for brylluppet.

Vi har da bestemt oss for et bitte lite bryllupp som vi selv har råd til å finansierer...

Gjest rogaland
Skrevet

det er varierende fra person til person.

alt fra 5000 - 400 000..

vet mange som har fått 10 - 20 tusen, men o de som har fått 300 000

Skrevet

Ingen kritikk altså, men hvordan kan dere ta i mot så mye? Jeg hadde ikke greid det...

Vi får nesten hele vårt bryllup dekket av mine foreldre. Ettersom de selv tilbød seg dette, og jeg vet de har råd til det, takket vi ja til det. Tror de også gleder seg til stor bryllupsfeiring, noe det ikke hadde blitt hvis vi skulle betalt alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...