AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Er det noen som jobber på legevakten som kan fortelle meg litt om en typisk arbeidsdag? Jeg ska begynne der, har vært sol i 10 år, men hovedsakelig jobbet i kommunehelsetjenesten så er litt redd jeg ikke er "god nok" og har bred nok erfaring. Anonymkode: 58392...d51
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det noen som jobber på legevakten som kan fortelle meg litt om en typisk arbeidsdag? Jeg ska begynne der, har vært sol i 10 år, men hovedsakelig jobbet i kommunehelsetjenesten så er litt redd jeg ikke er "god nok" og har bred nok erfaring. Anonymkode: 58392...d51 sol=spl (sykepleier) Anonymkode: 58392...d51
Serafin Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som jobber på legevakten som kan fortelle meg litt om en typisk arbeidsdag? Jeg ska begynne der, har vært sol i 10 år, men hovedsakelig jobbet i kommunehelsetjenesten så er litt redd jeg ikke er "god nok" og har bred nok erfaring. Anonymkode: 58392...d51 Legevakt er kommunehelsetjenesten, det også. *flisespikke*
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 I min by har legevakten bare pur unge sykepleiere, tviler på at alle er ferdigutdannet engang. De har ikke engang fantasi nok til å spørre google så tviler på at kunnskapsnivå er spesielt viktig anvendelseskriterium. Anonymkode: 057de...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min by har legevakten bare pur unge sykepleiere, tviler på at alle er ferdigutdannet engang. De har ikke engang fantasi nok til å spørre google så tviler på at kunnskapsnivå er spesielt viktig anvendelseskriterium. Anonymkode: 057de...1c0 Ja, alt er så grusomt i det norske helsevesen, og alle som jobber der kan ingenting om noe som helst og er kun en gjeng late, inkompetente idioter. Tenk for en drøm det ville vært, dersom landets sykepleiere og leger kunne like mye om helse og medisin som oss ufaglærte forståsegpåere. Anonymkode: 8cad2...48c 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 Hvordan en typsk arbeidshverdag er avhenger av hvilken type legevakt du skal jobbe på. Det er stor forskjell på en bylegevakt med mye folk på jobb, og en interkommunal legevakt i distriktet der det kanskje bare er en lege og en-to spl på jobb om gangen. På en stor legevakt er det fordeling mellom medisinsk/kirurgisk/sår/røntgen/psyk/hvilken inndeling legevakten har, og så har du gjerne ansvar for en del en dag og en annen dagen etterpå. Da blir det å assistere lege, ta prøver/undersøkelser/målinger, gi medisiner, klargjøre for videre transport eller hjem igjen, evt kontakt hj.spl, taxi, ambulanse, pårørende. Så er det assistanse til politi ved arrestklarering eller mistanke om ruskjøring. Ellers kan det være fastvakt ved suicialforsøk, voldtektsmottak, psykisk oppfølging av pårørende som har opplevd f.eks plutselig dødsfall, ruspasienter som må overvåkes, samarbeid med krisesenter og barnevern, og alt mulig annet som legevakten har ansvar for (eller må ta ansvar for). På en liten legevakt gjør du alt. En sitter også i luken og registrerer og triagerer pasienter, og noen har også oppgaven med å besvare telefonen og alle som ringer inn med spørsmål og ønsker råd. Om det er nybegynneroppgave eller ikke avhenger av legevaktens størrelse og orgniasering, på store legevakter er det som regel ikke det, på små legevakter må de som er på jobb kunne gjøre alt. Det er uten tvil den delen av jobben der risikoen for å gjøre feil er størst, mange er fryktelig dårlig til å forklare seg, det er mye språkvansker og selv med hjelpeverktøy som indekser skal du ila kort tid avgjøre om dette er noe som kan vente, må komme inn til legevakten eller trenger ambulanse med varierende hastegrad. Feil her er krise, så jeg syns dette var det mest utfordrende. Jeg jobbet en del år på en liten legevakt med ansvar for et stort distrikt, som regel bare en spl og en lege på jobb, kveld og deler av helgen var vi to spl. Det er en veldig variert jobb, og jeg stortrivdes, men jeg var sjeleglad for å ha mange års erfaring fra akuttmottak og noe ambulanse før jeg satt med det ansvaret. Både det å gjenkjennine forklaringer som kan bety alvorlig sykdom når det ikke presenteres klassisk, ha et klinisk blikk som kan guide når noen er dårlig, kunne akuttbehandling og medisiner (legge pvk eller finne og dosere morfin/diural/afirpan/adrenalin/stesolid/betapred/sol-cortef) på impuls, kjennes systemet godt nok til å vite hva som skjer i neste ledd og hvordan jeg kan korte tiden eller bedre informasjonflyt, og ivareta pårørende der det skjer noe akutt. Var også greit med trygghet i triagering da der et mye kjeftig fra pasienter og pårørende som er sur fordi de må vente, og mener alle andre fortjener å vente mer enn de. De fleste dager er ganske travle, men jeg likte meg. Anonymkode: 6a76b...582 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, alt er så grusomt i det norske helsevesen, og alle som jobber der kan ingenting om noe som helst og er kun en gjeng late, inkompetente idioter. Tenk for en drøm det ville vært, dersom landets sykepleiere og leger kunne like mye om helse og medisin som oss ufaglærte forståsegpåere. Anonymkode: 8cad2...48c Det er dine ord, jeg personlig har ikke noe problem med leger da de stort sett klarer besvare medisinske spørsmål, eller søker opp infoen om de ikke har den i hodet, i motsetning til havet av sykepleier-bimboer som ærligtalt virker mest opptatt av å flørte med ambulansepersonell, leger, pasienter osv, osv. Der man skulle tro de var på bar, å ikke på jobb. Jeg ser underholdnigsverdi i det, men det er jævlig irriterende å prøve kommunisere med sånne sykepleier-nek på legevakten når du er syk. Jeg tror ts blir en ren gave til legevakter med sin 10 års erfaring, om min legevakt er representativ for landet for øvrig. Anonymkode: 057de...1c0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dine ord, jeg personlig har ikke noe problem med leger da de stort sett klarer besvare medisinske spørsmål, eller søker opp infoen om de ikke har den i hodet, i motsetning til havet av sykepleier-bimboer som ærligtalt virker mest opptatt av å flørte med ambulansepersonell, leger, pasienter osv, osv. Der man skulle tro de var på bar, å ikke på jobb. Jeg ser underholdnigsverdi i det, men det er jævlig irriterende å prøve kommunisere med sånne sykepleier-nek på legevakten når du er syk. Jeg tror ts blir en ren gave til legevakter med sin 10 års erfaring, om min legevakt er representativ for landet for øvrig. Anonymkode: 057de...1c0 Hahaha🤣 For et flott troll!🤡🎅✌ Anonymkode: e9543...b34 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå