Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er det noen med peiling på økonomi som kan kommentere følgende situasjon:

jeg vurderer å kjøpe en leilighet på hjemstedet mitt og leie ut.

jeg leier en rimelig leilighet under studietiden (3 år, starter til høsten).

har ek (350)til å kjøpe en som koster 2 mill.

forstår at eiedomsskatt, forsikring mm går til fradrag. og strøm hvis den er inkl i husleie. tv og nett da?

hvis husleien er 10 000 inkl alt, evt 10500, kan dette lønne seg?

får jo rentefradrag. når jeg prøver å regne på det kommer jeg ut med fortjeneste på ca 7000(ikke tatt hensyn til rentefradrag, men regnet 23% skatt på overskudd)

føler at det ikke er en kjempedeal, samtidig så det ikke blir fortjeneste av å ha det i banken.

ikke aktuelt å kjøpe på studiested.

kan noen si noe om fradrag ang møbler og slitasje? jeg har møbler som er god standard, men ikke så dyre at de blir avskrevet(da må de vel koste over 15000 per stykk?)

Anonymkode: 5f872...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør sette opp et regneark med alle de variabelen du ramser opp her.

En del av nøkkelsen til det hele er jo rentekostandene og hva disse blir om rentene stiger.

En anne ting er hva hvis du ikke får leid ut til denne prisen eller hva hvis den blir stående tom i noen prioder, hvordan tåler økonomien din det?

Ved å legge alt inn i et regneark kan du justere på rentenivå og andre usikkerhetsmomenter.

Som du sier: Forsikring, kommunale avgifter, depositumskonto, fellesutgifter, vedlikehold osv er penger du må bake inn i utgifter.

Du trekker disse fra og finner leieinntekter før skatt. Så kan du trekke fra skatten, men kan samtidig trekke fra renteutgifter (i totalregnskapet).

Veldig fort overslag - dersom du leier ut til 10 000 og har 1500kr /mnd i utgifter (vedlikehold, kommunale avgifter, fellesutgifter, forsikring etc) Så har du 8500 kr igjen

Skal du låne 1 650 000 for å kjøpe noe til 2 mill koster dette deg ca 7500/mnd ved 2,5% 25 års løpetid.

Så her går du litt i pluss hver mnd. En del av pengene på lånet går jo og til nedbetaling (sparing)

Stiger renten til 4% koster det deg 8800, da er du plutselig i minus hver mnd.

Det er  i grenseland, du er avhengig av at banken synes dette er en god idé. De regner vel også kun med 10mnd leieinntekt per år om jeg husker rett.

Men som sagt, sett opp et regneark.

For fradrag på møble så forutsetter det vel at du leier ut møblert med dine egne møbler som du skal bruke når du senere overtar leiligheten igjen (om jeg husker riktig).

AnonymBruker
Skrevet

takk for utfyllende svar.

jeg får ikke svar i banken ang byggelånsrente(dette er et prosjekt som starter snart, med ca 12 mnd byggetid)

leser på nettet at det ofte er 6,5% rente på sånne lån, det blir litt per mnd når jeg har bet 60% og etterhvert 90.(har jo ikke noe inn i de mnd)

banken sier bare at det er litt dyrere, men ikke konkret.

synes dette er veldig vanskelig; kanskje tryggest å vente.

men da har prisene økt enda mer, og ikke sikkert jeg kommer meg inn på boligmarkedet lenger

Gjest Kritt
Skrevet

Ekkoen har gode tips over her, men husk også at du kanskje må regne med enkelte måneder uten leieinntekter i mellom.

Husk også at det kan bli kostnader du må dekke, slitasje eller nødvendige oppgraderinger (typisk elektrisitet) eller hvitevarer som må byttes. Det eneste som er sikkert er at det blir flere kostnader enn du klarer å forestille deg i forkant ;). Har leid ut selv i perioder, og jeg har vært heldig med verdistigning, ting er jo noe mer usikre nå.

AnonymBruker
Skrevet

Er studiestedet såpass langt unna at det vil koste deg tid og penger å følge opp leietagere og vedlikeholde leiligheten? Hvis ja, anbefales du å vente med å kjøpe til senere.

Vær klar over  at i mange sameier er styret og beboere luta lei av mennesker som kjøper leiligheter kun for utleie og som ikke engang befinner seg i nærheten slik at det i praksis blir styret og resten av beboerne som må passe på og følge opp leieboerne i disse utleieleilighetene.

Vi har flere eiere som bor i andre deler av landet og som har null styring på leieboerne sine. Vi har fullt opp med å få ut leieboere som herper bygget og utleieleilighetene samt bedriver kriminalitet i tillegg til de som stadig vekk bryter ordensreglene. Utleierne har kun gått etter penger i innboksen og driter i ansvaret med å følge opp klager og oppdatere leieboere på hvilke ordensregler som er nye og skal følges.

Enden på visa er at det snart blir tvangssalg av flere leiligheter. 

Utleie handler derfor ikke bare om hva du kan få inn av fortjeneste.

Anonymkode: 84c7a...2fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg skal bo der selv om tre år, og tar ikke inn hva som helst, tenkte på en eller to rolige høyskolestudenter som vil leie de tre årene de tar bachelor. det er 3,5 t unna, men jeg får fradrag for reise. har overhodet ikke tenkt å la sameiet ta ansvaret; det ser jeg virkelig på som mitt.

noen av oss strever med å komme inn på boligmarkedet, og jeg er 38 år. ikke alle er kyniske hushaier fordi om de vil leie ut...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg skal bo der selv om tre år, og tar ikke inn hva som helst, tenkte på en eller to rolige høyskolestudenter som vil leie de tre årene de tar bachelor. det er 3,5 t unna, men jeg får fradrag for reise. har overhodet ikke tenkt å la sameiet ta ansvaret; det ser jeg virkelig på som mitt.

noen av oss strever med å komme inn på boligmarkedet, og jeg er 38 år. ikke alle er kyniske hushaier fordi om de vil leie ut...

3,5 time unna er altfor langt unna når situasjoner oppstår. Dessuten er Høyskolestudenter minst like ille. Skal du leie ut bør du leie ut til rolige voksne norske yrkespendlere eller teknoyrker (indere)

Anonymkode: 84c7a...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen du kjenner på hjemstedet ditt som du kan alliere deg med, og kanskje betale litt for å følge opp? 

Anonymkode: 60c2c...169

AnonymBruker
Skrevet

ja, jeg har venner som kan hjelpe om det er noe

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er borettslagsleilighet må du ha bodd der selv ett av de siste to år for å kunne leie ut, så å kjøpe for å bruke direkte i utleie går ikke med mindre det er selveier. 

For øvrig bør du beregne å kunne gå i flere måneder uten inntekt, både fordi det kan stå tomt, men også fordi det å kaste ut folk som ikke betaler er en langtekkelig prosess. 

Anonymkode: ba0a8...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...