AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 Jeg er for tiden aktiv jobbsøker og har vært på flere intervjuer de siste månedene uten å få jobb. Felles for alle intervjuene jeg har vært på så langt er at det har blitt kjørt minst to intervjurunder, og i de fleste tilfellene har det vært forventet at man møter opp personlig hver gang. Jeg søker jobb i flere av de største byene, men bor på en helt annen kant av landet og reiseutgiftene ifm med intervjuer blir derfor ofte store. Ikke i noen av tilfellene har bedriften tilbudt seg å dekke reiseutgifter. Nå har jeg brukt så mye tid og penger på intervjuer at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre dersom jeg blir kalt inn til en ny runde. Hvordan gjør dere andre det når dere søker jobb i en ny by? Må man virkelig flytte til byen først for å få jobb? Jeg søker for øvrig ikke på lederstillinger, men helt vanlige kontorstillinger, og jeg har en master innen økonomisk/administrative fag, så føler ikke jeg kan være så kravstor heller (ettersom det kryr av sånne som meg i byene). Anonymkode: 7601e...90d
Gjest Sisti Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Du ber om å få reiseutgifter dekt. "Hvilke rutiner har dere for dekking av reiseutgifter" kan du spørre når de ber deg komme på intervju (etter du har takket ja til intervju). Hvis de nekter er det neppe et sted du vil jobbe. De aller, aller fleste arbeidsgivere dekker slike utgifter. Noen ser det kanskje som en så stor selvfølge at de glemmer å informere deg, men bare forventer en reiseregning i etterkant.
kaleidoskop Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 Kan du spørre om å få skypeintervju? Og hvis du går videre så kommer du så klart over. Bare forklar at du er villig til å flytte, men at flybilletter og overnatting koster en del. Særlig om du ikke får jobben...
*melis* Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 9 minutter siden, Sisti skrev: Du ber om å få reiseutgifter dekt. "Hvilke rutiner har dere for dekking av reiseutgifter" kan du spørre når de ber deg komme på intervju (etter du har takket ja til intervju). Hvis de nekter er det neppe et sted du vil jobbe. De aller, aller fleste arbeidsgivere dekker slike utgifter. Noen ser det kanskje som en så stor selvfølge at de glemmer å informere deg, men bare forventer en reiseregning i etterkant. Men hvis dette er vanlig praksis hos de fleste arbeidsgivere, er det ikke da litt rart at ingen av de har nevnt noe om det? Flere av bedriftene jeg har vært på intervju hos er store og anerkjente bedrifter som man skulle tro hadde gode rutiner for rekruttering, men ingen av de har altså nevnt dette med et ord. Er du sikker på at det er vanlig praksis i alle bransjer å dekke reiseutgifter ifm intervju? Jeg ser for meg at dette kanskje er mest aktuelt når det er snakk om spesialisert kompetanse og/eller ifm headhunting? Ts 1
*melis* Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 10 minutter siden, kaleidoskop skrev: Kan du spørre om å få skypeintervju? Og hvis du går videre så kommer du så klart over. Bare forklar at du er villig til å flytte, men at flybilletter og overnatting koster en del. Særlig om du ikke får jobben... Jeg har gjort dette i ett tilfelle, da jeg ikke hadde mulighet til å stille personlig. Intervjuer gikk til nøds med på det, men virket ikke spesielt positiv, og jeg fikk heller ikke jobben. Føler det er vanskeligere å gjøre et godt inntrykk på skype. Men tror likevel jeg må spørre om dette neste gang, da jeg rett og slett ikke har råd til å stille på så mange flere intervjuer. Takk for svar Ts
Gjest Sisti Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, *melis* said: Men hvis dette er vanlig praksis hos de fleste arbeidsgivere, er det ikke da litt rart at ingen av de har nevnt noe om det? Flere av bedriftene jeg har vært på intervju hos er store og anerkjente bedrifter som man skulle tro hadde gode rutiner for rekruttering, men ingen av de har altså nevnt dette med et ord. Er du sikker på at det er vanlig praksis i alle bransjer å dekke reiseutgifter ifm intervju? Jeg ser for meg at dette kanskje er mest aktuelt når det er snakk om spesialisert kompetanse og/eller ifm headhunting? Ts Som jeg skriver, det er lett for de å glemme. Intervjuansvarlig er sjelden reiseregningsansvarlig, og tenker kanskje ikke på det. Og derfor skal du spørre, og du skal spørre som om du tar det som en selvfølge, for å vise at du er vant til å bli tatt seriøst. Jeg har samme utdanning som deg, og fikk flere reiser dekket da jeg søkte som nyutdannet. Både offentlig og privat. Hvis de ikke vil dekke kan du som foreslått be om skypeintervju. Men altså, har de ikke råd til en skikkelig rekrutteringsprosess er det et dårlig tegn.
kaleidoskop Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, *melis* said: Jeg har gjort dette i ett tilfelle, da jeg ikke hadde mulighet til å stille personlig. Intervjuer gikk til nøds med på det, men virket ikke spesielt positiv, og jeg fikk heller ikke jobben. Føler det er vanskeligere å gjøre et godt inntrykk på skype. Men tror likevel jeg må spørre om dette neste gang, da jeg rett og slett ikke har råd til å stille på så mange flere intervjuer. Takk for svar Ts Det er kjedelig at de ikke er positiv til det. Du får bare pørve å forklare så godt det lar seg gjøre at du rett og slett ikke har råd til å fly, du er jo kanskje arbeidsledig nå??? Det bør jo ny arbeidsgiver også forstå. Men at du er veldig interessert i jobben, og så klart flytter når det er avklart at du får en jobb. At du gleder deg til den biten. Men om det er snakk om å flytte til oslo eller en annen storby. Så er det jo masse jobbmuligheter uansett, så om odsen for at du uansett blir å flytte dit, hvorfor ikke gjøre det først som sist?
*melis* Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 1 minutt siden, kaleidoskop skrev: Det er kjedelig at de ikke er positiv til det. Du får bare pørve å forklare så godt det lar seg gjøre at du rett og slett ikke har råd til å fly, du er jo kanskje arbeidsledig nå??? Det bør jo ny arbeidsgiver også forstå. Men at du er veldig interessert i jobben, og så klart flytter når det er avklart at du får en jobb. At du gleder deg til den biten. Men om det er snakk om å flytte til oslo eller en annen storby. Så er det jo masse jobbmuligheter uansett, så om odsen for at du uansett blir å flytte dit, hvorfor ikke gjøre det først som sist? Jeg søker jobb i flere byer og har ikke helt bestemt meg hvor jeg vil bo ennå (tenkte liksom å la jobben avgjøre hvor jeg havner). I tillegg har jeg en leilighet å betale på der jeg bor nå, og har ikke råd til doble boutgifter (i tillegg er det jo også mye dyrere å bo i de store byene). Men ellers er tanken god, og noe jeg kanskje bør vurdere etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Få reiseutgifter dekt. Er det en bedrift som ikke gidder eller kan betale reiseutgifter, så er de ikke seriøse. Anonymkode: 0f538...abc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 19 timer siden, Sisti skrev: Som jeg skriver, det er lett for de å glemme. Intervjuansvarlig er sjelden reiseregningsansvarlig, og tenker kanskje ikke på det. Og derfor skal du spørre, og du skal spørre som om du tar det som en selvfølge, for å vise at du er vant til å bli tatt seriøst. Jeg har samme utdanning som deg, og fikk flere reiser dekket da jeg søkte som nyutdannet. Både offentlig og privat. Hvis de ikke vil dekke kan du som foreslått be om skypeintervju. Men altså, har de ikke råd til en skikkelig rekrutteringsprosess er det et dårlig tegn. Mange typer økonomer går det 50 av på dusinet for å sette det på spissen, så hvorfor tror dere arbeidsgivere flest dekker reiseutgifter? Skal man ha en "fancy" rekrutteringsprosess der arbeidsgiver dekker utgifter, så må man ha spisskompetanse som er ettertraktet og som bedriften ikke kan få på annen måte enn å rive i dekning av reiser og evt. andre utgifter til intervju. Anonymkode: 5b497...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 Hadde bedt om førstegangsintervju på skype og spurt om å reiseutgifter på annengangs. Kjenner folk son har fått jobb etter å ha tatt hele prosessen på skype. Anonymkode: f9584...ec5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #12 Skrevet 3. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange typer økonomer går det 50 av på dusinet for å sette det på spissen, så hvorfor tror dere arbeidsgivere flest dekker reiseutgifter? Skal man ha en "fancy" rekrutteringsprosess der arbeidsgiver dekker utgifter, så må man ha spisskompetanse som er ettertraktet og som bedriften ikke kan få på annen måte enn å rive i dekning av reiser og evt. andre utgifter til intervju. Anonymkode: 5b497...0a1 Dette gjelder hos oss også. Dekning av reiseutgifter er kun om det er kandidater vi har søkt opp selv/spesialiststillinger. Har aldri dekket reiseutgifter i forbindelse med en vanlig intervjuprosess. Men vi har kjørt mange intervjuer på skype i første runde, og det fungerer fint! Anonymkode: cc292...c8e
Gjest Sisti Skrevet 3. juli 2018 #13 Skrevet 3. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette gjelder hos oss også. Dekning av reiseutgifter er kun om det er kandidater vi har søkt opp selv/spesialiststillinger. Har aldri dekket reiseutgifter i forbindelse med en vanlig intervjuprosess. Men vi har kjørt mange intervjuer på skype i første runde, og det fungerer fint! Anonymkode: cc292...c8e Ja hvis man ikke dekker reiseutgifter må man være villig til skypeintervjuer, for å forvente at kandidaten bruker flere tusen på et usikkert intervju er veldig useriøst. Men jeg har altså fått dekket reise som nyutdannet uten noen spisskompetanse flere ganger, både offentlig og privat. Har også hatt skypeintervju. Jeg vil tippe de fleste arbeidsgiverne TS har søkt hos ville enten dekket reise eller godtatt Skype hvis TS hadde spurt. Det er viktig å være litt frempå og løsningsorientert. Å avslå et intervju med fordi man ikke har råd og ikke vil spørre er en dårlig løsning.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #14 Skrevet 3. juli 2018 I det mest ekstreme tilfelle kjørte jeg ~7 timer i bil for å komme meg til et jobbintervju (var ingen flyplass i nærområdet). Men en gang da glapp det ut av meg (var heilt !! Etter å ha fått tilbud om intervju) «hvordan skal jeg komme meg dit...». Da de selv begynte å oppramse «du kan ta fly, så et tog, så en buss», da skjønte dem selv kanskje utfordringen, og de tilbudte seg skype intervju. (Fikk tilbud om jobb faktisk etter kun det, så du trenger ikke møte opp personlig). Til dem svarte jeg, ja gjerne og så kan jeg evt. møte opp personlig om Jeg går frem i intervjurunden Vet noen jeg studerte med pleide spør om reisekompensasjon om han ikke fikk jobben Men personlig i de tilfellene det har vert utfordrende å komme seg frem har jeg spurt om skypeintervju. En gang kom faktisk bedriften selv til meg! De var fra et lite sted og kom til storbyen for å treffe flere kandidater Anonymkode: 32a4a...94a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #15 Skrevet 3. juli 2018 Vi er flere som har fått dekket reiseutgifter til både 1. og 2. gangs intervju hos nye arbeidsgivere. Om du er registrert som arbeidssøker hos NAV så kan du søke om å få dekket reiseutgifter til intervju langt unna der du bor akkurat nå. Husk at du da må legge ut selv for reisen først, og så søke om å få dekket kostnadene til billetter etterpå. Det dummeste du gjør er å blakke deg fullstendig slik at du ikke har muligheter til å legge ut for billettene selv først. Les her. For statlige virksomheter kan du se her, men da lønner det seg å svare et jublende 'Ja' på invitasjonen til intervju først Anonymkode: 76388...1e8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #16 Skrevet 3. juli 2018 17 minutter siden, Sisti skrev: Ja hvis man ikke dekker reiseutgifter må man være villig til skypeintervjuer, for å forvente at kandidaten bruker flere tusen på et usikkert intervju er veldig useriøst. Men jeg har altså fått dekket reise som nyutdannet uten noen spisskompetanse flere ganger, både offentlig og privat. Har også hatt skypeintervju. Jeg vil tippe de fleste arbeidsgiverne TS har søkt hos ville enten dekket reise eller godtatt Skype hvis TS hadde spurt. Det er viktig å være litt frempå og løsningsorientert. Å avslå et intervju med fordi man ikke har råd og ikke vil spørre er en dårlig løsning. Det kommer jo an på tilbud om etterspørsel. Dersom det gjelder spesiell kompetanse/noe som så mange ikke kan, så vil bedriften naturlig nok være mer villig til å dekke reiseutgifter. Men dersom man likevel får ørten kvalifiserte til intervju, så har ikke bedriften noe insentiv for å dekke reiseutgifter. Anonymkode: 5b497...0a1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #17 Skrevet 3. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er flere som har fått dekket reiseutgifter til både 1. og 2. gangs intervju hos nye arbeidsgivere. Om du er registrert som arbeidssøker hos NAV så kan du søke om å få dekket reiseutgifter til intervju langt unna der du bor akkurat nå. Husk at du da må legge ut selv for reisen først, og så søke om å få dekket kostnadene til billetter etterpå. Det dummeste du gjør er å blakke deg fullstendig slik at du ikke har muligheter til å legge ut for billettene selv først. Les her. For statlige virksomheter kan du se her, men da lønner det seg å svare et jublende 'Ja' på invitasjonen til intervju først Anonymkode: 76388...1e8 Takkfor tips. Ser ikke ut som jeg oppfyller kravene for å få dekket reiseutgifter fra NAV, så dersom jeg skulle blakke meg på intervjuer får jeg vel heller gå over til å søke jobb i statlig sektor 😛 Ts Anonymkode: 7601e...90d
Glitnir Skrevet 3. juli 2018 #18 Skrevet 3. juli 2018 Mitt inntrykk er at det ikke er spesielt vanlig å få dekket reiseutgifter med den bakgrunnen du nevner. Staten er et unntak. Mange arbeidsgivere gjør det for visse typer stillinger, men ikke generelt. Jeg tenker det er helt greit å spørre om å ta førstegangsintervju på Skype og vise til at du er nyutdannet student med begrenset reisebudsjett. Da gir du dem også en åpning for å si noe selv dersom de har en ordning med refusjon. Jeg rekrutterer en del selv, og ville blitt overrasket av å få spørsmål/forventning om reisedekning, med mindre vi selv gikk direkte på/headhunting eller det var en veldig spesialisert stilling.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #19 Skrevet 3. juli 2018 Reiseutgifter skal etter min mening være 100% være dekt av arbeidsgiver, ellers signaliserer det bare at bedriften enten er griske eller useriøse. Det koste hva, maks 10000-12000 kr å fly noen tur / retur fra Nord til Sør, eller Øst til Vest på full flex? Det er samme prisen som det koster å legge ut en annonse på Finn.no Typisk ser ansettelsesforholdet ut som følgende: 1. CV og søknader blir filtrert ut i første omgang. (F.eks fra 100 til 20 søkere) 2. Intervju over Telefon eller Skype - noen ganger to ganger. (20 til 10 søkere) 3. Fysisk intervju, to ganger. (10 til 2 søkere, 2 til 1 søker) Har bedriften et fungerende system, så burde de ha kortet ned listen til et håndfull av kandidater etter punkt 2. En bedrift burde regne med minimum 100000 kr i utgifter på nyansettelse, dersom de skal velge mellom kandidater fra hele landet. Har de ikke råd til dette, så må en spørre seg om hvilket driftsresultat de opererer med. Det er en fryd å intervjue for større og moderne selskap, da de har streamlinet prosessen såpass godt. Du får dekt reise, kost, og losji. Og når du får jobb, så dekker de flytteutgifter. Anonymkode: 0f538...abc
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Reiseutgifter skal etter min mening være 100% være dekt av arbeidsgiver, ellers signaliserer det bare at bedriften enten er griske eller useriøse. Det koste hva, maks 10000-12000 kr å fly noen tur / retur fra Nord til Sør, eller Øst til Vest på full flex? Det er samme prisen som det koster å legge ut en annonse på Finn.no Typisk ser ansettelsesforholdet ut som følgende: 1. CV og søknader blir filtrert ut i første omgang. (F.eks fra 100 til 20 søkere) 2. Intervju over Telefon eller Skype - noen ganger to ganger. (20 til 10 søkere) 3. Fysisk intervju, to ganger. (10 til 2 søkere, 2 til 1 søker) Har bedriften et fungerende system, så burde de ha kortet ned listen til et håndfull av kandidater etter punkt 2. En bedrift burde regne med minimum 100000 kr i utgifter på nyansettelse, dersom de skal velge mellom kandidater fra hele landet. Har de ikke råd til dette, så må en spørre seg om hvilket driftsresultat de opererer med. Det er en fryd å intervjue for større og moderne selskap, da de har streamlinet prosessen såpass godt. Du får dekt reise, kost, og losji. Og når du får jobb, så dekker de flytteutgifter. Anonymkode: 0f538...abc I dagens arbeidsmarked for økonomer, der det går førti på dusinet av mange forskjellige typer av dem, så er det du skriver her rene feberfantasier. Du har virkelig mistet bakkekontakten. Gratulerer. Anonymkode: 5b497...0a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå