Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber uten tariff, og reagerer på enkelte ting ved bedriften som jeg lurer på om er lov. 

1. Vi må jobbe overtid noen ganger pr. mnd, men får ikke overtidsbetaling 

2. Kurs blir lagt til 1 mai uten overtidsbetaling 

3. Det er ikke noe sted å legge personlige eiendeler/vesker 

4. Menn og kvinner (17 stk) deler ett toalett (med dusj)

5. Ved kurs over flere dager utenbys får man dekket overnatting, men ikke kost.

Det er også andre ting jeg reagerer på som jeg vet ikke er lov, så det skulle ikke forundre meg om noe  av dette også bryter arbeidsmiljøloven eller tilsvarende.

Anonymkode: a85f1...ae4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du burde sette deg godt inn i arbeidsmiljøloven ja. Dersom du finner brudd kan du melde til arbeidstilsynet. 

Går også an å få med flest mulig til å organisere seg å gå sammen og prøve å kreve en tariffavtale. De klarte faktisk det på jobben til samboer, men det tok noen år. 

Anonymkode: ce5d2...a80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er flere andre brudd pp arbeidsmiljøloven(som jeg ikke nevner her da det røper yrket).

Nesten halve staben er organisert, så vi vurderer å begynne med klubbmøter. Det eneste dumme er at vi vet at det vil bli dårlig stemning på arbeidsplassen. 

Dersom arbeidstilsynet kommer på besøk vil det bli full oppstandelse, og sannsynligvis oppsigelser. Litt usikker på om det er verdt det.

Skrevet

Hvis dere er minst 3 ansatte som er organisert i samme fagforbund så kan dere kreve tariffavtale. 

Men for å svare på det du spør om. Punkt 1,3 og 5 av det du nevner er i alle tilfeller brudd på aml og vil gi sanksjoner til arbeidsgiver om dere varsler arbeidstilsynet. 

Les deg opp på arbeidsmiljøloven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, smilo skrev:

Hvis dere er minst 3 ansatte som er organisert i samme fagforbund så kan dere kreve tariffavtale. 

Men for å svare på det du spør om. Punkt 1,3 og 5 av det du nevner er i alle tilfeller brudd på aml og vil gi sanksjoner til arbeidsgiver om dere varsler arbeidstilsynet. 

Les deg opp på arbeidsmiljøloven. 

Takk for svar! Da må jeg gå i tenkeboksen på om jeg skal melde anonymt til arbeidstilsynet eller ta det opp direkte via forbundet.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2018 den 8.46, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber uten tariff, og reagerer på enkelte ting ved bedriften som jeg lurer på om er lov. 

1. Vi må jobbe overtid noen ganger pr. mnd, men får ikke overtidsbetaling 

2. Kurs blir lagt til 1 mai uten overtidsbetaling 

3. Det er ikke noe sted å legge personlige eiendeler/vesker 

4. Menn og kvinner (17 stk) deler ett toalett (med dusj)

5. Ved kurs over flere dager utenbys får man dekket overnatting, men ikke kost.

Det er også andre ting jeg reagerer på som jeg vet ikke er lov, så det skulle ikke forundre meg om noe  av dette også bryter arbeidsmiljøloven eller tilsvarende.

Send e-post til Arbeidstilsynet. Er ulovlig hva din arbeidsgiver gjør.

Anonymkode: 2dd47...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...