AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Skrevet 2. juli 2018 jeg har veldig lyst å ha en nettbutikk der jeg selger treningstøy av god kvalitet. men jeg er helt grønn på dette og vet ikke hvordan jeg skal starte. noen som har tips ang leverandører osv? kurs som kan være greit/nødvendig å ta? er ikke sterk på økonomi/tall dessverre, men greier meg noenlunde likevel Anonymkode: a5524...7f8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Dette ville jeg lagt fra meg like godt først som sist, da du aldri vil kunne konkurrere med de store nettbutikkene. Men første bud er vel å få registrert et enkeltmannsforetak, lære deg å føre regnskap samt innbetale mva og finne ut hvordan du skal markedsføre nettsiden. Men jeg ser at du ikke en gang har en leverandør klar, så hva får deg til å tro at du vil være i stand til å konkurrere på pris med de mange nettbutikkene som alt driver med dette ? Jeg tar faktisk tilbake det jeg sa var «første bud», for aller første bud må være å finne en leverandør og se at du kan klare å presse allerede etablerte forhandlere på pris (noe jeg vedder på at du ikke vil kunne med et mye lavere salgsvolum og lite/ingen kapital til å bakke opp prosjektet) Anonymkode: f1ee9...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg lagt fra meg like godt først som sist, da du aldri vil kunne konkurrere med de store nettbutikkene. Men første bud er vel å få registrert et enkeltmannsforetak, lære deg å føre regnskap samt innbetale mva og finne ut hvordan du skal markedsføre nettsiden. Men jeg ser at du ikke en gang har en leverandør klar, så hva får deg til å tro at du vil være i stand til å konkurrere på pris med de mange nettbutikkene som alt driver med dette ? Jeg tar faktisk tilbake det jeg sa var «første bud», for aller første bud må være å finne en leverandør og se at du kan klare å presse allerede etablerte forhandlere på pris (noe jeg vedder på at du ikke vil kunne med et mye lavere salgsvolum og lite/ingen kapital til å bakke opp prosjektet) Anonymkode: f1ee9...f7f Herlig positiv 😅🤣 når det er sakt, så er jo det klart at du må være forberedt på motgang. Å starte egen bedrift er ikke lett, men ikke umulig! Du må ha klart for deg hvorfor kundene skal være hos deg og ikke konkurrentene. Det kan jo være greit å tilby noe konkurrentene ikke har. Og så må jo det være lønnsomt. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg ift det du spørr om, men håper du kan få noen tips og råd fra andre. Uansett, lykke til! Anonymkode: 04db0...529
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 takk for svar☺️ jeg har hatt egen bedrift i 10 år, så kan mye om skatt, mva etc. har lyst på nye utfordringer, og liker kjøp og salg på nett Anonymkode: a5524...7f8
kaleidoskop Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 Hvis du spør her på KG om hvordan du skal starte nettbutikk ville jeg tenkt meg om to ganger. Det er mye å sette seg inn i å lete opp, men det er ikke vanskelig å finne ut av. Det er egentlig "bare" å sette i gang. Det jeg heller ville funnet ut av, fremfor å starte butikk, er om det er et marked. Vil folk kjøpe disse produktene? Har du gode nok avtaler med leverandør? Hva gjør du om du brenner inne med masse produkter, vil du unngå å gå i minus?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 det er det siste jeg er mest bekymret for; kan bli store tap. de andre tingene er overkommelige. har lest litt om drop shipping; da slipper men varelager og den risikoen. ønsker gjerne å høre fra andre som har nettbutikk Anonymkode: a5524...7f8
Gjest Reputation Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Hva mener du med treningstøy? Skal du selge merkevarer, skal du selge mindre kjente merker, produsere eget osv? Det er for mye konkurranse for feks de større merkene, så her vil det være vanskelig å konkurrere med de store varehuskjedene. Lager du eget tøy med feks størrelse 2xs-2xl så kan det være mer market for det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 hm tror det er bedre å hekle grytekluter og selge på finn.no😅 Anonymkode: a5524...7f8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Om du skal selge klestøy så må du nok finne en nisje da markedet som helhet er nokså "stappet". Er det tøy som visse forbrukere etterspør (størrelse, stoff, osv)? Er det noe tøy som allerede er der ute, men som du kan forbedre? Jeg ser at du nevner dropshipping, men når det kommer til klær så er det nokså krevende. Det blir ofte gjort avbestillinger på grunn av lang ventetid, eller returer på grunn av feil størrelse eller andre årsaker. I hvert av disse tilfellene så sitter du med regningen, og du vil ikke være i stand til å kreve kompensasjon fra produsenten. Det eneste som kunne ha funket er småting som sokker, hansker, og lignende, men på en annen side så kan du spørre deg selv: hvem gidder å vente 15-30 dager på et par sokker? Det er heller ikke uhørt at det kan gå opp mot 60 dager før kunden mottar varen. Det verste med dropshipping er lang ventetid og mangel på kontroll fra din side når det kommer til kvaliteten på varene. Hva burde du gjøre nå? 1. Finn en nisje enten ved å ta i betraktning egne erfaringer eller se etter hva andre etterspør på forum, vennekretsen, sosiale medier, osv. 2. Deretter fokuserer du på 2-3 produkter som du skal lage selv (eller få noen andre til å gjøre det for deg). Lag et begrenset antall først (ikke mer enn 50 plagg) 3. Lag en nettside ved å kjøpe et domene og bruk for eksempel Shopify.com til nettbutikk-delen. 4. Ta kontakt med passende instagram-influencer', ha gjesteinnlegg på blogger, og lag en bedriftside på facebook. Dersom du "tør" så kan du også lage en youtube-kanal hvor du viser klærne. Om du klarer å selge innholdet så kan du begynne å se etter produsenter som kan produsere i større mengder. Ikke tenk på opprettelse av bedriften eller slike formelle ting nå, ei heller produsenter. Det viktigste er å se om konseptet funker, for hva er vitsen med å opprette en bedrift som ikke en gang vil overleve den første måneden? Det gode med denne fremgangsmåten er at du kan prøve flere ganger med flere konsepter. Det vil ikke koste mer enn kr 5000 hver gang du prøver, samtidig som at potensialet for profitt vil være nokså stor. Til syvende og sist så trenger du kun ett vellykket forsøk. Anonymkode: fd4c5...1d7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 wow, tusen takk for et informativt og godt svar. har tenkt mye på dette med produkter. føler selv at jeg ikke finner skikkelig sprekt, tøft treningstøy. og det koster skjorta hvis jeg gjør det. reiser en del til polen; og hadde håpt å fått etablert en leverandør der. de har mange produkt som er rimeligere, feks krystall. men mye styr med toll og mva, så enkelt er det ikke å skulle ha leverandør i utlandet Anonymkode: a5524...7f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå