Gå til innhold

Jobber via vikarbyrå for første gang - vurderer å melde meg inn i fagforening. Hvilken organisasjon melder jeg meg inn i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært medlem i en fagforening, men pga negative erfaringer fra et par tidligere arbeidsgivere der jeg har hørt det ville vært nyttig å ha en fagforening "i ryggen" vurderer jeg å melde meg inn i nå. Bedriften jeg har fått oppdrag for er luftfartsrelatert og ligger på en av de store flyplassene. De har mange ansatte som er organisert i Parat luftfart. Er det der jeg også bør melde meg inn? Per i dag har jeg avtale om oppdrag der i seks måneder, men i følge konsulenten min i bemanningsbyrået er det muligheter for forlengelse, eller at jeg blir ansatt direkte hos oppdragsgiver. 

Anonymkode: 7825b...17b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør alltid være organisert, uansett hva en arbeidsgiver måtte mene. Husk at arbeidsgivers rolle er å jobbe for bedriften, ikke deg. 

Hvilken du skal melde deg inn i, kommer an på din faglige bakgrunn og arbeid du driver med. Google vil hjelpe deg der. Parat er sikkert en grei plass å starte, de er relativt store også. 

Sjekk prisene og fordeler de forskjellige tilbyr. 

Anonymkode: 85ffa...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Bakgrunnen min tilsier innmelding i Handel og Kontor e.l., jeg jobbet med kundeservice og innenfor varehandel i nesten 15 år. Nå er jeg også i et kundeserviceyrke, men innen luftfart og kollegene mine er organisert i Parat luftfart. Har inntrykk av at det er den fagforeningen de fleste hos den arbeidsgiveren som er organisert er medlem av, så derfor tenkte jeg at det var naturlig for meg også, men så ble jeg usikker siden jeger ansatt via et bemanningsbyrå.

hilsen trådstarter🛩

Anonymkode: 7825b...17b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så kjent med Parat, men mener alle foreninger som er knyttet opp under YS-paraplyen er veldig bra (jeg er også organisert innen luftfart, men i Delta:)) 

Anonymkode: 9df74...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Parat er fantastiske dersom du skulle trenge hjelp :)

Anonymkode: fc833...f38

AnonymBruker
Skrevet

Ofte er det en fordel å være organisert på samme sted som kolleger. Da er dere mange nok til å ha en tillitsvalgt på arbeidsplassen, danne en klubb og delta i medbestemmelse (via tillitsvalgt). Er det bare deg som er organisert i en organisasjon, står du mye svakere lokalt sånn sett. 

Anonymkode: be61c...23c

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør alltid være organisert, uansett hva en arbeidsgiver måtte mene. Husk at arbeidsgivers rolle er å jobbe for bedriften, ikke deg.  

Hvilken du skal melde deg inn i, kommer an på din faglige bakgrunn og arbeid du driver med. Google vil hjelpe deg der. Parat er sikkert en grei plass å starte, de er relativt store også. 

Sjekk prisene og fordeler de forskjellige tilbyr. 

Anonymkode: 85ffa...cb7

Nå jobber både en sjef og de h*n er sjef for først og fremst for arbeidsplassen, så sånn sett er det ikke noen forskjell i å være ansatt. Ansatte jobber også for bedriften, ikke sjefen i seg selv. Men selvfølgelig lurt å være organisert uansett, siden man likevel er underlagt arbeidsgivers styringsrett og at det kan være vanskelig å forholde seg til ledere som oppfører seg dårlig. 

Parat høres helt ok ut for TS, man bør være med i en forening med mest mulig tyngde der man jobber. 

Anonymkode: a480a...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...