AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Forrige uka blei jeg tvunget på jobb 1 skift, da jeg ringte inn og sa jeg var syk. Før i år brukte jeg opp 3 (tror jeg) egenmeldingsdager, pga. omgangssyke. Etter dette fikk jeg sykemelding for 1 uke. Var veldig dårlig da. Lurer da på om sjefen min har rett til å tvinge meg på arbeid når jeg er syk? Det var snakk om 2 dager jeg ikke fikk jobba. Sjefen la det også frem på en skikkelig pressende og ubehagelig måte, synes jeg. Guffent. Det er vel ikke min feil at bedriften ikke har nok vikarer til å jobbe? Hva slags rettigheter har jeg egentlig her? Anonymkode: becd9...026 1
solmåneogstjerner Skrevet 2. juli 2018 #2 Skrevet 2. juli 2018 Du må bare nekte. Da kommer de kanskje ikke til å godkjenne egenmeldingen. Derfor bør du gå til lege for å få sykemelding. Så lenge du gjør alt riktig (ref den andre tråden om hun som ikke sa ifra når hun var syk...) så har du retten på din side. 4
Frostrose Skrevet 2. juli 2018 #3 Skrevet 2. juli 2018 Så lenge du gir beskjed før skiftet ditt, har du selvsagt lov å være syk. Arbeidsplassen kan likevel kteve sykemelding (fra lege) om de mener du skrive falske egenmeldinger. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 Kan ikke tvinge deg på jobb, men har du brukt opp alle sykdomsrettigheter må du nesten da gå til lege for sykemelding eller få ubetalt fri. Anonymkode: 40abe...b5b 1
Marimba Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 Er du syk så er du syk. Sjefen har mer ansvar og høyere lønn nettopp for å løse slike utfordringer (på en annen måte enn å tvinge syke ansatte på jobb). Har du rett til egenmelding så bruker du denne, ellers er sykemelding veien å gå. Husk også å følge arbeidsplassens retningslinjer for melding av fravær. Men husk, sjefen har lov til å spørre om det er enkelte deler av arbeidet du allikevel kan komme og utføre, eller om noe tilrettelegging kan føre til at du klarer å jobbe allikevel. Kan det være dette sjefen din gjorde, men siden du var syk og dårlig så opplevde du det som press? Sjefen har derimot ikke lov til å spørre hvordan syk du er, og bare dårlige sjefer blir sinte når folk melder seg syke. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 Jeg skrev om akkurat det samme her inne for litt over en uke siden her, hvor sjefen sa at jeg selv måtte BYTTE vakt med noen, ellers måtte jeg ta en paracet og møte opp. Jeg ringte sjefen opp igjen etter å ha fått bekreftet av både folk her inne, kolleger og samboeren min at jeg har rettighetene på min side, og gav beskjed om at jeg kom til å dra til legen morgenen etter hvis han ikke godkjente egenmeldingen min. Han beklaget, sa at jeg hadde misforstått han, noe babbel om at det var enklest om deltidsansatte ordnet slikt selv, at han mente det var "liten forkjølelse ut fra beskrivelsen min av symptomene og det var ikke så ille" (ja, han spurte hvordan syk jeg var), men sa deretter at han skulle ordne det dagen etter, noe han gjorde. Den dagen jeg skulle vært på jobb klarte jeg ikke en gang å snu meg rundt i sengen fordi jeg var så slapp, så jeg hadde ikke fysisk klart å komme meg på jobb. Her må du rett og slett sette deg på bakbeina. Sjefen har rett på å ikke godkjenne egenmelding dersom h*n tror denne er falsk (at du ikke egentlig er syk) men da skal h*n si til deg at han ikke tror på at du er syk. Da går du til legen og får sykemelding for et par dager, ikke godta dette. Anonymkode: f0a9b...f0d 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Jeg lurer på om jeg kan ha brukt opp egenmeldingsdagene mine, siden jeg mener at jeg har brukt 3 av disse i januar? Nå er jeg tilbake på arbeid igjen. Er jeg nødt til å spørre han om jeg har brukt dem opp..? Har ikke hørt noe om at han ikke tror på at jeg var syk. Han presset meg på jobb, på en lite hyggelig måte, og brukte en unnskyldning (vil ikke gå inn på detaljer her), som virkelig ikke er mitt ansvar. Synes det virka manipulerende. Anonymkode: becd9...026
solmåneogstjerner Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jeg kan ha brukt opp egenmeldingsdagene mine, siden jeg mener at jeg har brukt 3 av disse i januar? Nå er jeg tilbake på arbeid igjen. Er jeg nødt til å spørre han om jeg har brukt dem opp..? Har ikke hørt noe om at han ikke tror på at jeg var syk. Han presset meg på jobb, på en lite hyggelig måte, og brukte en unnskyldning (vil ikke gå inn på detaljer her), som virkelig ikke er mitt ansvar. Synes det virka manipulerende. Anonymkode: becd9...026 Du har vel 3 dager × 4 i løpet av et år (rullerende, har ikke nødvendigvis noe med kalenderåret å gjøre). Men hvis arbeidsgiver ikke godkjenner dette så må du få sykemelding. Er bare 99 % sikker på dette. Sjekk med lege eller nav
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Så lenge du har rett til å bruke egenmelding, kan du gjøre det: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding Men hadde jeg hatt en kranglete arbeidsgiver ville jeg likevel vurdert å dra til lege selv om man på papiret ikke må det, bare for å få avklart at man faktisk ikke lyver, og for å understreke at man ikke driver med skoft. Anonymkode: 25a2f...b68
Gjest Minesveiper Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 Slik jeg tolker det kan ikke sjefen bestemme at man skal gå på jobb selv om man er syk. Dersom sjefen ikke tror at du er syk kan h*n la være med å betale ut sykepenger. En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring, b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-23#L19970228-19_P8-23 Står også at: Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 Hvem jobber du for? Dersom du er syk med noe smittsomt, og din sjef uansett vil ha deg på jobb, så tar du kontakt med hans/hennes sjefer - da slikt er totalt uansvarlig. Anonymkode: 9a0f8...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå