Gå til innhold

Hvilket insekt er dette? Farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva slags insekt dette er? Noe farlig? Fant det på soverommet. 

11B56D34-7FFB-4EA0-8BF6-447F216C9AE5.png

Anonymkode: eb105...b3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er et bilde til: 

3A943030-2BF7-4BAF-A6C6-2080E1685701.png

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Drakan skrev:

Du kan sjekke denne listen

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/skadedyrgrupper---oversikter/alfabetisk-oversikt-over-skadedyr-s/

uansett om den er farlig eller ikke fang den i et glass, og kast den ut om den er ufarlig. :) 
Drep den om den viser seg å være farlig. 

En skal ikke drepe noe bare fordi det er farlig

Anonymkode: 7f493...6e0

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Hvorfor i alle dager skulle den være farlig? Finnes millioner av innsekt, er svært få i norge som er farlig. Så vidt jeg vet er det vel bare flott som kan være direkte farlig og det er 1 av 12 flott arter som bærer dette viruset.

Annet en flott, er det noen insekter som stikker, veps etc. Disse er jo farlig om du er allergisk. Ellers er mange innsekter bærere av bakterier, men disse får du neppe i deg ved hygiene. Tror rett og slett du må spise noen rå spyfluer evt kakerlakker før det blir faaaaarlig.

Flere irriterende insekter i norge er det jo. Blant annet elgbrems, den spytter egg i øyet på pattedyr, men helst elg. Kan vel bli blind av dette uten behandling. Ligner litt på humle.

Folk er nok det eneste dyret du bør direkte bekymre deg for her til lands. En bukk som er i brunst, kan også være litt skummel.

AnonymBruker
Skrevet

Farlig var kanskje litt dårlig formulert. Tenkte mest på skadedyr, møll etc. Om jeg burde høre m skadedyrfirma. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så også en slik i dag og har aldri sett sånne før! Aner ikke hva det er, men tror ikke det er skadedyr. 

Anonymkode: b3fb9...3d2

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skal ikke drepe noe bare fordi det er farlig

Anonymkode: 7f493...6e0

Jeg ville ikke sluppet ut noe som ikke tilhører Norska fauna, og som muligens er en fare for andre.
Da er drap ved kvelning eller å gjøre det til kjæledyr beste løsning. Muligens reptilpark, men prøvde å dra ditt med en giftig edderkopp når de var åpen, og det var stengt. Mulig den døde, for jeg satt den med døren etter å ha prøvd å få kontakt med dem. 😕 
Har fanget noen raringer opp igjennom tiden, og noen har jeg tatt vare på som kjæledyr. :)  

AnonymBruker
Skrevet

Det er mere insekter i år siden det har vært så varmt, jeg har også sett insekter jeg aldri har sett før.

Anonymkode: f1004...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...