Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en 12 år eldre mann, han har et barn fra tidligere og sammen har vi et felles barn. Vi skal gifte oss neste år. Jeg har ikke barn fra før. Jeg er enebarn og vil derfor Arve en del verdier etter mine foreldre, og jeg har allerede arvet en del etter besteforeldre slik at jeg sitter greit med eget hus og hytte. 

Jeg ønsker å sikre at mine verdier, de jeg tar med inn i forholdet og de jeg en gang arver skal følge mitt barn. Ikke gå over til mann eller stebarn. Hvordan sikrer jeg det? Særeie?

Hvis min mann går bort før meg, vil hans barn fra tidligere da ha krav på arv fra verdier som er mitt særeie? Altså det jeg har brakt med meg inn i forholdet og arvet?  Kan jeg gjøre noe som hindrer at det som er mitt (hus,hytte og arv fra min familie) går inn i et felleseie som hans barn skal arve fra?

Mitt stebarn har krav på en viss del av arven etter sin far. Ny arvelov foreslår 3/4 av verdier, inntil 25 G., mens gjenlevende ektefelle kun skal ha krav på 5 G. Innebærer dette at mitt stebarn vil kunne Arve 2,5 mill fra sin far, mens vårt felles barn kun arver det jeg kan sitte med i uskiftet bo - tilsvarende 5G, 500 000? Eller har vårt felles barn krav på å få Arve like stor del etter sin fra som sitt eldre halvsøsken? 

Håper ikke dette ble for innviklet. Noen som har et svar? 

Anonymkode: 3627e...f36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å sette opp testamente hos advokat. Mulig særeie vil gjøre det enklere å holde styr på verdiene, ja. 

Din samboers to barn har i utgangspunktet rett til å arve like mye fra sin far. 

Anonymkode: 086e0...c80

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er samboer med en 12 år eldre mann, han har et barn fra tidligere og sammen har vi et felles barn. Vi skal gifte oss neste år. Jeg har ikke barn fra før. Jeg er enebarn og vil derfor Arve en del verdier etter mine foreldre, og jeg har allerede arvet en del etter besteforeldre slik at jeg sitter greit med eget hus og hytte. 

Jeg ønsker å sikre at mine verdier, de jeg tar med inn i forholdet og de jeg en gang arver skal følge mitt barn. Ikke gå over til mann eller stebarn. Hvordan sikrer jeg det? Særeie?

Hvis min mann går bort før meg, vil hans barn fra tidligere da ha krav på arv fra verdier som er mitt særeie? Altså det jeg har brakt med meg inn i forholdet og arvet?  Kan jeg gjøre noe som hindrer at det som er mitt (hus,hytte og arv fra min familie) går inn i et felleseie som hans barn skal arve fra?

Mitt stebarn har krav på en viss del av arven etter sin far. Ny arvelov foreslår 3/4 av verdier, inntil 25 G., mens gjenlevende ektefelle kun skal ha krav på 5 G. Innebærer dette at mitt stebarn vil kunne Arve 2,5 mill fra sin far, mens vårt felles barn kun arver det jeg kan sitte med i uskiftet bo - tilsvarende 5G, 500 000? Eller har vårt felles barn krav på å få Arve like stor del etter sin fra som sitt eldre halvsøsken? 

Håper ikke dette ble for innviklet. Noen som har et svar? 

Nei, ditt stebarn vil aldri ha krav på noe fra den arven. Men særeie går begge veier, tar dere særeie, så arver du heller ikke mannen din. Men du kan ta særeie på arven din, og ikke det andre dere har felles tror jeg, Snakk med advokat

Anonymkode: 9600a...df0

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sikrer deg ved at du og mannen din avtaler særeie ved å skrive en ektepakt. 

Hvis du har fullstendig særeie, så vil ikke noen av dine verdier gå til hans særkullsbarn hvis han dør før deg. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men særeie går begge veier, tar dere særeie, så arver du heller ikke mannen din. 

Jo. Selv om avdøde har fullstendig særeie, så vil kona arve ham på vanlig måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Testosteron skrev:

Jo. Selv om avdøde har fullstendig særeie, så vil kona arve ham på vanlig måte. 

Ok, med mindre han også tar særeie. Jeg regnet det nesten som en selvfølge så lenge han har barn og den andre partneren velger særeie.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, med mindre han også tar særeie. Jeg regnet det nesten som en selvfølge så lenge han har barn og den andre partneren velger særeie.

Nei, kona vil fremdeles arve ham på vanlig måte. 

Anonymkode: 086e0...c80

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...