AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Hva slags spørsmål bør man stille seg før man anskaffer seg hund? Og hva slags spørsmål bør man stille seg når det kommer til valg av rase? Anonymkode: a70f3...6c4
Ritter Skrevet 1. juli 2018 #2 Skrevet 1. juli 2018 Du må tenke over hvor mye tid du har til å ta deg av hunden, de større rasene krever mye mosjon og trening. Du bør også tenke på hvem som kan stille opp for å hjelpe deg med pass dersom du skal bort eller blir syk. Det økonomiske er også en side av dette, det koster en del å ha hund, og det blir også en del slitasje på inventar o.l. Hvordan du bor er også et aspekt. Jeg går ut fra at du ikke har hatt hund tidligere siden du stiller disse spørsmålene, så tenk over at en del av de større rasene er krevende, og kan bli tøffe å håndtere for en som kjøper hund for første gang. 1
Oktnxbye Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 Når det kommer til valg av rase, må du tenke på hvilken livsstil du har IDAG, ikke hvilken livsstil du ønsker å ha den dagen du får hund. Veldig mange tenker "åh, jeg skal få meg en aktiv hund, så kommer jeg meg ut på lange turer hver dag!" Sånn funker det ikke i 99% av tilfellene. Og det vil ofte resultere i en hund som ikke får den aktiviteten som trengs, og dermed tar saken i egne hender og får utløp på andre, mer destruktive måter. En annen ting som kan være fint å tenke på når du har bestemt deg for å anskaffe hund, er å finne ut hva du vil bruke hunden til og hvilke egenskaper som er viktig for deg. Skal dere drive med noen former for aktiviteter eller hundesporter? Eller skal det være "bare" en familiehund? En annen viktig ting å tenke på i valg av rase, er det med pels. Hvor mye pelsstell orker du? Vil du ha en hund med mye eller lite pels/hår? Hvis du har skal ha en langhåret hund om krever mye pelsstell og f.eks trenger og klippes; skal du gjøre det selv, eller må du ha hjelp fra profesjonelle. Det koster fort en del penger.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 Kan love deg at det er dobbelt så mye jobb som man tror. Førstegangs eier av en labrador her, han er 8 mnd, og jeg har nettopp kommet ut av «ammetåka»😅 Anonymkode: af4b5...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå