Gå til innhold

Hjelp! 5 årig jente med dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg føler jeg må ha noen råd! 

Har ei svært bestemt 5 år gammel jente, hun er egentlig ganske sterk sosial og har mange venner. Men de er en jentegjeng i barnehagen bestående av 4 jenter, hvor hun er en av de. Alle jentene har blondt år. Og min datter har mørk blond/mørkt med solbleket striper. Hun har virkelig et nydelig hår. 

Hun derimot; HATER at hun er den eneste som har mørkt hår. Og idag sier hun ting som at «jeg skulle ønske jeg var død. For da slapp jeg ha dette håret. Og jeg vil jo ikke savne noen, for da er jeg jo død og kommer ikke tilbake igjen, så jeg merker ikke det.» og når jeg sier hun er verdens nydeligste (hun har også en storesøster på 7 som har mørkt blondt hår og er svært forsiktig av seg), og jeg sier at håret er flott og det er ikke håret som betyr noe. Det er hva som er inni og bla bla.. For hun så er det bare det at «jeg liker ikke meg selv i speilet. Syntes bare jeg er stygg, og alle kommer sikkert til å erte meg fordi jeg er den eneste med mørkt hår.»

Så, hva gjør jeg...? 

Endret av Veroon
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kunne skremmende mye om døden og savn når hun gir et slik detaljert beskrivelse. Har dere noen mørkhudede/mørkhårede barn i barnehagen? Synes hun dem også er stygge? Hun her burde du ta en alvorsprat med ellers ender hun og evt gjengen hennes opp til å bli mean girls og mobbe jenter som er mindre pene enn disse blonde prinsessene.

Anonymkode: 6c7fd...be1

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kunne skremmende mye om døden og savn når hun gir et slik detaljert beskrivelse. Har dere noen mørkhudede/mørkhårede barn i barnehagen? Synes hun dem også er stygge? Hun her burde du ta en alvorsprat med ellers ender hun og evt gjengen hennes opp til å bli mean girls og mobbe jenter som er mindre pene enn disse blonde prinsessene.

Anonymkode: 6c7fd...be1

Ja, hun er smart. Hun kan mye om masse og er ingen dum jente. 

De har mørkhudet barn i bhg, og hun bryr seg ikke om verken hårfarge eller hudfarge på dem eller andre. Hun hadde ikke tenkt over at ei jente i gruppa som hun leker en del med har rødt hår. (Da jeg idag sa det) Hun er opptatt av at hun selv ikke har lyst hår, da de 3 nærmeste venninnene har det.

poenget er jo at jeg prøver å ta tak i det, men HVORDAN? Hva skal jeg si? Problemer er ikke at hun er en mobber og slem mot andre som du initierer over her, det går på hennes egen selvtillit og hun selv som sliter. Hun er som regel grei og inkluderende med venninner uansett. Hvordan kan jeg få hun til å tro mer på seg selv og at hun er bra nok til tross for ulik hårfarge...? 

AnonymBruker
Skrevet

Bilderesultat for disney prinsesser

Her er bilde av Disney prinsessene, ikke så mange lyshårede her ;) 

Jeg har også ei med mørkt blondt / brunt hår, og brune øyne, kjenner igjen endel av det du skriver. Hun her er nå 7 år, og de voldsomme kommentarene har avtatt noe. Jeg prøvde å fokusere på andre rundt henne som har mørkt hår og brune øyne. Da vi kjøpte sminkedukke til henne, kjøpte vi bevisst  den med brunt hår og brune øyne, fantes en med lyst hår og blå øyne også. Jeg har selv brunt hår, dog blå øyne, men jeg har bevisst ikke stripet håret mitt, men latt det være brunt, nettopp for at ikke jeg også skal ha lyst hår. Og jeg har puttet inn positive kommentarer om brunt hår og brune øyne i daglig tale uten at det skulle virke påfallende mye eller for utseende fiksert. Gjort henne oppmerksom på andre jenter rundt henne med samme farger.
Jeg kunne si noe sånt som at jeg forstår at det ikke alltid er gøy å være den eneste med brunt hår og brune øyne av jentene i bhg, men vet du hvem andre som har samme farger som deg...nevnte da mitt hår, pappans hå og hans bune øyne, disney prisnessene, døtre av mine venninner. Ja jeg skjønner at de ikke går i bhg din, men du kommer nok til å oppleve på skolen at mange flere har dine farger (og det stemte). Og at i hele verden så er det flest med brunt hår og brune øyne. Prøvde å møte henne på at det er leit å føle seg annerledes, men at det faktisk er veldig mange som har akkurat hennes farger, bare ikke i bhg. Jeg merket at hun dog noe motvillig tok til seg noe av det jeg sa. Og de kommentarene som gikk ut på å drepe seg selv etc prøvde jeg å ikke gi alt for mye oppmerksomhet annet enn at det ville bli veldig trist for mamma og pappa, for vi er superglad i henne akkurat som hun er. Og på spørsmål om jeg liker blå eller brune øyne best ,svarer jeg brune, helt sant, spør hun , absolutt!! svarer jeg, og det kommer frem et smil. Opplever lite klaging nå, og flere i klassen har mørkt hår, og noen også med brune øyne. Kan hende når datteren din TS begynner på skolen så vil hun ogå oppdage et annet mangfold av farger på hår. Vet ikke om det jeg skrev var til hjelp, men sånn prøvde vi å løse det her.

Anonymkode: 7e12c...774

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, for en dramaqueen!

Anonymkode: c9ae8...40e

Skrevet

Er dette "dårlig selvtillit", da? Er det ikke misnøye med hårfargen? 

Jeg tror det beste du kan gjøre er å "fore" dette minst mulig. F.eks ved å være opptatt av andre ting enn hår og utseende. Snakke om andre egenskaper barn og voksne har. Snakke om variasjon i alle sammenhenger. (Forskjellig hårfarge, forskjellig farge på hus, ulik høyde, ulik smak på mat osv....

Framhev hennes gode egenskaper- snill, omtenksom, morsom, løper fort osv.

Jeg vet ikke hvor sammensveiset denne jentegruppa er, men jeg er iallfall ikke tilhenger av at en gruppe jenter skal få lov å lage en gjeng i barnehagen. Ikke sikkert at disse jentene bare er positive for hverandre og for resten av barna i barnehagen. Men det er nok en annen diskusjon.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, for en dramaqueen!

Anonymkode: c9ae8...40e

Ja det var mye til hjelp... 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilderesultat for disney prinsesser

Her er bilde av Disney prinsessene, ikke så mange lyshårede her ;) 

Jeg har også ei med mørkt blondt / brunt hår, og brune øyne, kjenner igjen endel av det du skriver. Hun her er nå 7 år, og de voldsomme kommentarene har avtatt noe. Jeg prøvde å fokusere på andre rundt henne som har mørkt hår og brune øyne. Da vi kjøpte sminkedukke til henne, kjøpte vi bevisst  den med brunt hår og brune øyne, fantes en med lyst hår og blå øyne også. Jeg har selv brunt hår, dog blå øyne, men jeg har bevisst ikke stripet håret mitt, men latt det være brunt, nettopp for at ikke jeg også skal ha lyst hår. Og jeg har puttet inn positive kommentarer om brunt hår og brune øyne i daglig tale uten at det skulle virke påfallende mye eller for utseende fiksert. Gjort henne oppmerksom på andre jenter rundt henne med samme farger.
Jeg kunne si noe sånt som at jeg forstår at det ikke alltid er gøy å være den eneste med brunt hår og brune øyne av jentene i bhg, men vet du hvem andre som har samme farger som deg...nevnte da mitt hår, pappans hå og hans bune øyne, disney prisnessene, døtre av mine venninner. Ja jeg skjønner at de ikke går i bhg din, men du kommer nok til å oppleve på skolen at mange flere har dine farger (og det stemte). Og at i hele verden så er det flest med brunt hår og brune øyne. Prøvde å møte henne på at det er leit å føle seg annerledes, men at det faktisk er veldig mange som har akkurat hennes farger, bare ikke i bhg. Jeg merket at hun dog noe motvillig tok til seg noe av det jeg sa. Og de kommentarene som gikk ut på å drepe seg selv etc prøvde jeg å ikke gi alt for mye oppmerksomhet annet enn at det ville bli veldig trist for mamma og pappa, for vi er superglad i henne akkurat som hun er. Og på spørsmål om jeg liker blå eller brune øyne best ,svarer jeg brune, helt sant, spør hun , absolutt!! svarer jeg, og det kommer frem et smil. Opplever lite klaging nå, og flere i klassen har mørkt hår, og noen også med brune øyne. Kan hende når datteren din TS begynner på skolen så vil hun ogå oppdage et annet mangfold av farger på hår. Vet ikke om det jeg skrev var til hjelp, men sånn prøvde vi å løse det her.

Anonymkode: 7e12c...774

Beste svaret jeg har fått! TAKK! :) 

jeg har ikke tenkt på Disney prinsessene så mye, det skal jeg absolutt bruke som et argument. 

Det er ikke så greit når de blir så fokuserte på utseende. Hun kan stå i speilet og si «åååh jeg liker ikke ansiktet mitt. Det er så stygt» og hun er virkelig ikke stygg, får kommentarer fra fremmende på at hun er ei vakker jente (om vi er på restaurant el.l.). Og jeg prøver da å benytte anledningen til å fremheve det litt ekstra ved å fortelle at «Jamen! Hørte du henne dama syntes du var så fin!» 

Hun er ikke i trassalder, da har hun isåfall vært det siden hun var ett år. Hun er svært bestemt og vi har våre uenigheter, men hun er blitt bedre nå enn før. Så dette går ikke på trass. 

(Og til du andre som svarte: 

Når det gjelder en jentegjeng i bhg, så er det naturlig. De er 19 stk i 2013 gruppen, hvorav 5-6 er gutter. Jentene har funnet sine, og det er vi veldig takknemlige for. De er inkluderende mot nye (begynner ei ny ei til høsten og datteren min var den første til å ta hun imot og viste hun rundt. Hun sa også at hun skulle få hylleplass ved siden av henne i bhg. De andre 3 jentene har også tatt denne jenta inn. Men; hun er også blond 😛 ) Så jeg er ikke så negativ til en vennegjeng, heller positiv til at de kan utarbeide seg et godt vennskap fra de er små. Og de har ingenting imot å leke på tvers, og vi har ofte besøk av andre også. Dette er et hjem hvor alle er velkomne, én eller fire spiller ingen rolle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...