AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Som kjent bryr ikke menn seg om kvinners utdanningsnivå eller økonomi. Kvinner bryr seg derimot mer om menns status. Er det derimot noen ganger slik at kvinner synes at menn blir mindre attraktive av høyere utdanning? Isåfall hvilken? Husker selv at jeg fikk flere matcher på tinder når jeg fjernet at jeg hadde mastergrad i samfunnsøkonomi. Mulig det også hadde med bildene å gjøre. Anonymkode: 452ae...42b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #2 Skrevet 1. juli 2018 Kanskje mange tenkte at du var veldig teoretisk og kjedelig? Mange advokater og mange med slike utd er veldig teoretiske av seg, litt stivt for mange. Men mindre attraktiv burde du ikke bli.. folk er vel mer opptatt av status enn føleser og hvor mye tid man får sammen.... selv ser jeg på personligheten, så det er uvesentlig om du er vekter, sjafør, snekker eller advokat så lenge kjemien er der. Anonymkode: d9e39...c23
Gjest aell Skrevet 1. juli 2018 #3 Skrevet 1. juli 2018 (endret) Tvilsomt. Å ha en god utdannelse er attraktivt i mine øyne. Det samme synes alle mine mannlige venner. Endret 2. juli 2018 av aell skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 Det er egentlig attraktivt å ha høyere utdanning, men ikke når en må opplyse om det på Tinder. Da får jeg streber-vibbene med en gang, og sveiper dem bort fortere enn du kan si "lege". Anonymkode: 51007...8aa 1
Zienna Skrevet 1. juli 2018 #5 Skrevet 1. juli 2018 At du fjernet mastergraden din gjorde nok at flere menn turte å kontakte deg. Om du hadde vært mann ville det motsatte ha skjedd - en del kvinner ville ikke vist deg interesse. Jeg vet ikke hvem som skamme seg mest av kjønnene?.... 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #6 Skrevet 1. juli 2018 3 minutter siden, Zienna skrev: At du fjernet mastergraden din gjorde nok at flere menn turte å kontakte deg. Om du hadde vært mann ville det motsatte ha skjedd - en del kvinner ville ikke vist deg interesse. Jeg vet ikke hvem som skamme seg mest av kjønnene?.... Mennene. Kvinner som går etter menn med høyere utdannelse har gjerne høyere utdannelse selv og ønsker en som er mest lik seg selv. Anonymkode: 8e4c0...2d0 2
Cuntzilla Skrevet 1. juli 2018 #7 Skrevet 1. juli 2018 (endret) Det er vel litt spesielt å nevne mastergrad i en kort tinderprofil, du kobler det også opp mot status her og fremstår kanskje som at du synes det er veldig stort eller veldig viktig. Akkurat dette kan jo være turn off for de fleste. Selv hadde det ikke falt meg inn å nevne grad i en datingprofil, kanskje fag om det skulle være interessant info, men ikke om det er en bachelor eller master. Det er ikke spesielt relevant for mange, og når du nevner det så fremstår det som om du synes det er veldig viktig med mastergrad. Så da skremmer du bort de som kanskje er usikre mht eget utdannelsesnivå, samt de som bare synes det er litt teit på generell basis å forveksle en datingprofil med en CV. Endret 1. juli 2018 av Cuntzilla 6
SheldonCooper Skrevet 1. juli 2018 #8 Skrevet 1. juli 2018 Damene som sveipet deg vekk pga utdanningen gjorde det nok fordi de ikke visste hva mastergrad og samfunnsøkonomi er.
annebanane Skrevet 1. juli 2018 #9 Skrevet 1. juli 2018 Opplevd at noen menn blir skeptisk til at jeg har en del høyere utdanning, men ikke sett tendenser til det den andre veien. Han trenger ikke ha særlig utdanning for å være en match, men det er erfaringsmessig en fin sjanse for en del spennende samtaler/diskusjoner og interesser når vi begge har høyere utdanning. Sånn sett veier det positivt for min del. Trenger dog ikke vite om denne graden før uti samtalene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 Det er bare menn som bryr seg vilt mye om sin egen "sosio-økonomiske" status som de så fint kaller det fordi de har en eller annen rar overbevisning om at det i seg selv trekker damer. Vi kvinner gir F i om dere har utdannelse i det hele tatt. Hvis det teller positivt, er det mer indirekte: menn som har høy utdannelse har ofte en litt høyere grad av seriøsitet en de som har festet seg gjennom 20-årene. Anonymkode: 218cc...f57 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 Jeg sliter litt med angst og mindreverdighetskomplekser, og jeg er veldig redd for å føle meg dum eller.. ja, mindreverdig. Så jeg har flere ganger skydd menn med høyere utdanning (spesielt hvis det er prestisjestudier det er snakk om). Har selv en mastergrad som har helt "ok" status og har hele veien fått gode resultater. Men menn med makt, høy sosial status eller veldig god økonomi, skremmer meg rett og slett litt. Så ja, jeg har trukket meg unna for eksempel legen som traktet etter meg, og faktisk også en siviløkonom som tjente svært godt og var veldig dyktig i jobben sin. Jeg var redd de skulle gjennomskue meg for å være dum... Det var litt trist å skrive dette 😅 Anonymkode: bf9f3...892 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #12 Skrevet 2. juli 2018 Mastergrad skremmer meg ikke, men professor gjør. Jeg tror jeg ville følt meg litt dum. Jeg har aldri prøvd meg på, eller blitt sjekka opp av noen med "prestisjestudier", og om jeg hadde skygga banen, ville det vært fordi jeg tenker mange av disse (ex leger) har lange arbeidsdager og mindre tid til familieliv. Jeg er bifil, og når jeg tenker etter ville en mannlig lege/advokat o.l skremt meg mer enn en kvinnelig, uten at jeg vet sikkert hvorfor. Mulig fordi menn er (generelt) mer opptatt av prestisje..? Anonymkode: 2ce47...84d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #13 Skrevet 2. juli 2018 Jeg datet en mann som jobbet med doktorgrad i eksperimentell kjernefysikk (eller noe sånt) engang. Fikk skikkelig mindreverdighetskomplekser med min lille bachelorgrad. Det forholdet tok fort slutt. Anonymkode: 94977...a82
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #14 Skrevet 2. juli 2018 14 hours ago, Zienna said: At du fjernet mastergraden din gjorde nok at flere menn turte å kontakte deg. Om du hadde vært mann ville det motsatte ha skjedd - en del kvinner ville ikke vist deg interesse. Jeg vet ikke hvem som skamme seg mest av kjønnene?.... Nå er vel ts mann, da. Anonymkode: 295d5...84c
Teethgrinding Skrevet 2. juli 2018 #15 Skrevet 2. juli 2018 Det faktum at enkelte skyr folk med intelligens fordi det er potensielt vanskelig(!) sier alt om folk flest. Er det rart det finnes religion. Dere er jo potte tett hele gjengen. 1
Gjest Minesveiper Skrevet 2. juli 2018 #16 Skrevet 2. juli 2018 (endret) 15 hours ago, AnonymBruker said: Som kjent bryr ikke menn seg om kvinners utdanningsnivå eller økonomi. Kvinner bryr seg derimot mer om menns status. Er det derimot noen ganger slik at kvinner synes at menn blir mindre attraktive av høyere utdanning? Isåfall hvilken? Husker selv at jeg fikk flere matcher på tinder når jeg fjernet at jeg hadde mastergrad i samfunnsøkonomi. Mulig det også hadde med bildene å gjøre. Anonymkode: 452ae...42b Jeg tror at det hadde mer med bildene å gjøre. Det er ikke nødvendigvis en årsakssammenheng mellom flere matcher og det at du fjernet at du har en master fra bioen din. Jeg er jo en av de som mener at det å ha høyere utdanning er meget oppskrytt når det kommer å gjøre menn mer attraktiv generelt (spesielt i det moderne og likestilte samfunn) noe som egentlig kommer ganske klart fram på datingapper, og tinder hvor det er utseende som har mest å si. Sier ikke at det å ha en utdanning er irrelevant, men det er ikke så viktig som enkelte skal ha det til. Jeg tror at kvinner med gjennomsnittlig iq vil ha menn som er på samme nivå. Jeg kommer jo fra et miljø hvor det ikke var noe fokus på å prestere på skolen, og jentene var først og fremst interessert i de kjekkeste guttene uavhengig av om de gjorde det bare eller dårlig på skolen. Jeg forstår at det kanskje er annerledes i miljø hvor det er fokus på å prestere, men kanskje greit å vektlegge den gruppen som representerer flertallet mest. Jeg mener at når kvinner og menn har like jobbmuligheter er kjønnene mer like når det kommer til seksuell seleksjon. Ting stiller seg annerledes for kvinner når de ikke har like gode muligheter til å få seg jobb fordi da må de faktisk finne seg en mann bare for å få dekket grunnleggende behov (mat, hus osv). Da ser man generelt et bytte mellom erotisk og økonomisk kapital. Når kvinnene kan jobbe selv, og ikke trenger å velge partner bare for å få dekket helt grunnleggende behov blir det et større fokus på "fruktbarheten" til menn, noe som signaliseres gjennom god helse. Tegn på god helse er bra utseende som signaliseres gjennom symmetri i ansiktet osv. I det moderne og likestilte samfunn er det mer naturlig å bytte erotisk kapital mot erotisk kapital, og derfor ser man at kvinner er mer opptatt av utseende enn før. Et annet poeng er at lønnsforskjellene i Norge er relativt små noe som betyr at statusen man får av å ta høyere utdanning er mindre. Tar man høyere utdanning i Usa hvor forskjellene i lønninger er langt større får høyere utdanning mer å si siden det bedrer livskvaliteten betydelig. Høyere utdanning i Norge er mer et signal på at man tilhører en viss gruppe. Skal man oppnå høy status i Norge må man enten være kjendis eller bli mangemillionær, og det oppnår man generelt ikke med å ta høyere utdanning. Det er bare et fåtall av mennesker som blir konsernsjef eller får toppstillinger med svært høye lønninger. Endret 2. juli 2018 av Minesveiper
herzeleid Skrevet 2. juli 2018 #17 Skrevet 2. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare menn som bryr seg vilt mye om sin egen "sosio-økonomiske" status som de så fint kaller det fordi de har en eller annen rar overbevisning om at det i seg selv trekker damer. Vi kvinner gir F i om dere har utdannelse i det hele tatt. Hvis det teller positivt, er det mer indirekte: menn som har høy utdannelse har ofte en litt høyere grad av seriøsitet en de som har festet seg gjennom 20-årene. Anonymkode: 218cc...f57 Neida, dette er nok temmelig kjent og utbredt: Sitat – Menn og kvinner vil i like stor grad ha barn, men det er gapet mellom de som er frivillig og ufrivillig barnløse som er stort. Der er det nesten tre ganger flere menn som kvinner, og det vil øke, iser Kolshus. Blant annet fordi kvinner ikke vil ha barn med menn med lavere status enn seg selv. – Det er én årsak. Det er et holdnings- og kulturspørsmål og et etterslep av et kjønnsrollemønster som vi nok tenkte at vi hadde lagt bak oss, sier Kolshus. https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502 Sitat Eldre førstegangsfedre skyldes en tosidig seleksjon mener forskerne. En som går oppover, og en som går nedover. Oppover viser seg ved at menn med høy sosioøkonomisk status (det vil si høy utdanning og høy inntekt) har større sannsynlighet for å bli fedre enn andre menn, samt å få flere kull. https://www.aftenposten.no/norge/i/50kjb/Hoyt-utdannede-pappaer-resirkuleres
Gjest hind Skrevet 2. juli 2018 #18 Skrevet 2. juli 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er bare menn som bryr seg vilt mye om sin egen "sosio-økonomiske" status som de så fint kaller det fordi de har en eller annen rar overbevisning om at det i seg selv trekker damer. Vi kvinner gir F i om dere har utdannelse i det hele tatt. Hvis det teller positivt, er det mer indirekte: menn som har høy utdannelse har ofte en litt høyere grad av seriøsitet en de som har festet seg gjennom 20-årene. Anonymkode: 218cc...f57 Vi kvinner? Nå får du gi deg. For meg og mange andre er utdannelse veldig viktig.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #19 Skrevet 2. juli 2018 7 minutter siden, hind skrev: Vi kvinner? Nå får du gi deg. For meg og mange andre er utdannelse veldig viktig. Fordi? Anonymkode: 0e9c2...622
Gjest hind Skrevet 2. juli 2018 #20 Skrevet 2. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi? Anonymkode: 0e9c2...622 Fordi det forteller noe om personligheten hans at han er i stand til å gjennomføre et krevende studie. Det kan si noe om intelligens, ambisjoner, utholdenhet og seriøsitet, og om hvor målrettet han er. Det viser at han tenker på framtiden og at han er i stand til å sette andre behov til side for å nå et høyere mål. At han er en sånn fyr det er trygt å skaffe familie med fordi han ikke er en som stikker ved minste motstand. For min del betyr det også at han ikke vil føle seg truet av at jeg har en lang utdannelse, og så følger det ofte en god lønn med mange år på skolebenken. Det er selvfølgelig en stor fordel å være to som tjener godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå