Gå til innhold

Hund i leilighet - bjeffer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nylig flyttet inn i en blokkleilighet og hunden min på 11 år har plutselig begynt å bli nokså bjeffete av seg. Det er selvfølgelig en del lyder i en blokk - fra utsiden og fra naboene. Hunden min har begynt å småbjeffe når hun hører dette. Veldig irriterende og jeg tenker selvfølgelig på naboene mine, som jeg ikke vil bry med støy. Hva kan jeg gjøre? Har bodd her i noen måneder nå, og det blir ikke bedre. Hjelper heller ikke å være streng med henne, hun bare logrer med halen merkelig nok. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver gang du hører en lyd, si "bra!" og gi en godbit til hunden. Gjenta "bra!" og godbit igjen og igjen til hunden har glemt lyden og bare fokuserer på deg. Vær konsekvent og gjør det hver gang - ha gjerne godbiter stående klar i skåler i hvert rom i begynnelsen. Hvis hunden bjeffer på noe uten at du hører lyden, si fortsatt "bra!" og gi en godbit.

Det høres kanskje rart ut, mange tror man da belønner bjeffingen. Men det er forskjell på det som er viljestyrt (hunden velger å sitte når du sier sitt) og det som er følelsestyrt (hunden bjeffer fordi den hører en rar/skummel lyd). Når vi da går inn og belønner sistnevnte så jobber vi med følelsen som ligger bak, selve bjeffingen er bare et symptom. Får du snudd følelsen fra "Uæh, skummelt!" til "Lyd - åh, det betyr godbit!" så får hunden en mer positiv assosiasjon til lyder og bjeffingen vil da reduseres/forsvinne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden skal folk som bor i blokk ha dyr... Helt meningsløst.

Anonymkode: 20cfc...69c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Hver gang du hører en lyd, si "bra!" og gi en godbit til hunden. Gjenta "bra!" og godbit igjen og igjen til hunden har glemt lyden og bare fokuserer på deg. Vær konsekvent og gjør det hver gang - ha gjerne godbiter stående klar i skåler i hvert rom i begynnelsen. Hvis hunden bjeffer på noe uten at du hører lyden, si fortsatt "bra!" og gi en godbit.

Det høres kanskje rart ut, mange tror man da belønner bjeffingen. Men det er forskjell på det som er viljestyrt (hunden velger å sitte når du sier sitt) og det som er følelsestyrt (hunden bjeffer fordi den hører en rar/skummel lyd). Når vi da går inn og belønner sistnevnte så jobber vi med følelsen som ligger bak, selve bjeffingen er bare et symptom. Får du snudd følelsen fra "Uæh, skummelt!" til "Lyd - åh, det betyr godbit!" så får hunden en mer positiv assosiasjon til lyder og bjeffingen vil da reduseres/forsvinne. 

Digger tipsene dine, og forklaringene:)Fortell gjerne hvordan du jobber med passering og/eller sosialisering på en litt utrygg kastrert hannhund. Men dette blir å kuppe tråden 😳 kan heller starte min egen tråd. 

Anonymkode: 01971...abd

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Tabris skrev:

Tusen takk for svar! Skal prøve på dette :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...