Gå til innhold

Hvem selger du ikke valp til? Hva er kriteriene for å få kjøpt valp hos deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mitt første kull nå med jakt/fuglehunder. Det er kjempevanskelig å vite hva slags valpekjøpere jeg skal velge! Tenk om hundene mine ikke får det bra! Hører om så mye dumme folk som kjøper hund, de lyver og ødelegger hunden mer enn de tar vare på den. 

Ser du på følgende og hvor mye vektlegger du:

-aldersgrense for barn i familien? 

-erfaring med tilsvarende hund?

-premieringer på konkurranse? 

-om hunden skal jaktes med? Eller er det bare turkompis? 

-måten de håndterer hunden?

-dressur

-annet? 

Anonymkode: 15e7b...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den skal få lov til å være en del av flokken, dvs. sove i samme rom, oppholde seg i stua etc. 

Oppdragelsesmetode. Ville aldri solgt til noen som skal være "alfahann" og "sjef" og som er troendes til å bruke noe annet enn ros og godbiter i treningen. 

• Liker 9
Skrevet

Det viktigste er at hunden har det bra. 
En jakt hund krever mye mosjon, så unngå barnefamilier i en by. Har sett gjeterhunder bli sprø siden de ikke blir dressert. 
Fuglehunder er arbeidshunder og trenger steder de kan løpe litt. Såklart om en god eier er i byen, så kan det gå bra, men tenk på temparamanget til hunden og hva som generelt er bra for rasen. Fuglehunder er ofte finne familiehunder, men har sett en familie anskaffe en for så å neglisjere hunden. De fikk en fuglehund til etter det, som ikke taklet det og gaulet hele tiden utenfor døren uten at de brydde seg. De koste omtrent ikke med hunden, så vær svært forsiktig med familier. 
Er mange som ikke bryr seg om rasen og hva de passer for, de tenker bare "Hei, den er søt, og ville KLEDD familien vår". Hvis du hører utsagn som dette vær ekstremt skeptisk til potensiell kjøper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mitt første kull nå med jakt/fuglehunder. Det er kjempevanskelig å vite hva slags valpekjøpere jeg skal velge! Tenk om hundene mine ikke får det bra! Hører om så mye dumme folk som kjøper hund, de lyver og ødelegger hunden mer enn de tar vare på den. 

Ser du på følgende og hvor mye vektlegger du:

-aldersgrense for barn i familien? 

-erfaring med tilsvarende hund?

-premieringer på konkurranse? 

-om hunden skal jaktes med? Eller er det bare turkompis? 

-måten de håndterer hunden?

-dressur

-annet? 

Anonymkode: 15e7b...31d

Er du seriøs med oppdrett av jakthund, og valpene kommer fra godkjent avling av raseklubben, bør du jo spille krav om jaktprøver for å bevise at det er en god linje.

Utover det hadde jeg aldri solgt til noen som sidestiller dyr og mennesker. En hund er en hund.

Anonymkode: 1b922...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en brukshund rase og har hatt et kull. Lærte å være mer kritisk til valpekjøpere, og heller sitte igjen med en ekstra valp selv enn å selge den til noen som ikke oppfyller kravene. Følg magefølelsen! Den stemmer som oftest, har hentet tilbake igjen en valp på grunn av dette (den hadde det verre enn vi trodde).

Anonymkode: 7823d...b95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilken magefølelse andre menneker sitter igjen med når de har møtt meg. Er ganske ansvarlig og tar alltid oppgaver jeg har tatt på meg seriøst. Men for alt jeg vet kan andre mennesker få en dårlig magefølelse på meg 🤔

Anonymkode: 28277...4de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på andre siden (kjøper) og syns det virker som om en del selgere vektlegger i stor grad at kjøper vil stille ut hunden. Dette syns jeg er veldig trist, og samboer og jeg fikk flere avslag før vi fikk kjøpt valp, fordi vi ikke hadde tenkt til å bruke hunden til utstilling. Vår hund er et familiemedlem og en turkamerat. Vi hadde sikkert fått tak i en blandingsvalp uten problemer, men vi hadde bestemt oss for en spesifikk rase.

Anonymkode: 10922...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på andre siden (kjøper) og syns det virker som om en del selgere vektlegger i stor grad at kjøper vil stille ut hunden. Dette syns jeg er veldig trist, og samboer og jeg fikk flere avslag før vi fikk kjøpt valp, fordi vi ikke hadde tenkt til å bruke hunden til utstilling. Vår hund er et familiemedlem og en turkamerat. Vi hadde sikkert fått tak i en blandingsvalp uten problemer, men vi hadde bestemt oss for en spesifikk rase.

Anonymkode: 10922...3af

Dette problemet ser man på hest, hund og katt også. Jeg fikk kjeft av en hesteselger en gang fordi jeg ikke satset høyt nok i klassene. Hesten var blitt slank, sterk og var full av trivselsflekker. Dyra driter i hvor bra de gjør det så lenge de trives, blir stimulert og mosjonert.

Anonymkode: 96d55...c40

• Liker 4
Skrevet

Viktig at kjøper kan betale hele beløpet med en gang, ikke avbetaling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unngå de som kun fokuserer på eksteriøret. Jeg har sett folk be om en "rød og hvit hann uten hale", og ikke nevnt noe om personlighet på bikkja. For valpene får faktisk personlighet etterhvert, som regel noen uker før overlevering.

Anonymkode: a3658...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selger til hvem som helst så lenge jeg blir kvitt dem. 

Anonymkode: c44ed...ccd

Skrevet
På 1.7.2018 den 21.45, Sheltay Retrac skrev:

Om den skal få lov til å være en del av flokken, dvs. sove i samme rom, oppholde seg i stua etc. 

Oppdragelsesmetode. Ville aldri solgt til noen som skal være "alfahann" og "sjef" og som er troendes til å bruke noe annet enn ros og godbiter i treningen. 

Og at eier henter hunden fysisk selv. 

Skrevet
7 minutter siden, Duff skrev:

Og at eier henter hunden fysisk selv. 

Om eier bor utfor byer og unna kollektiv transport (finnes gode potensielle eiere som ikke har bil), så hadde det vært hyggelig om man kunne møte valp et sted begge kan nå. :) 
Er å hente fysisk selv, bare sånn enn mellom ting >_<

Skrevet
1 time siden, Drakan skrev:

Om eier bor utfor byer og unna kollektiv transport (finnes gode potensielle eiere som ikke har bil), så hadde det vært hyggelig om man kunne møte valp et sted begge kan nå. :) 
Er å hente fysisk selv, bare sånn enn mellom ting >_<

Absolutt helt topp alternativ det. Ser bare hvor viktig timene hjemreisen tar er for båndet mellom hund og ny eier. Liker ikke når de skal sendes med feks fly eller en venn som tilfeldigvis skal kjøre den veien. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...