Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heia 😊
Driver å løper litt på fritiden, og har løpt litt hyppigere i det siste fordi jeg ønsker å komme i bedre form. 
Har lagt merke til at jeg innimellom har høy puls mens jeg løper, typ 180-190 i puls. 
Greia er at jeg kan løpe lenge med så høy puls og kun "få det med meg" ved å sjekke pulsklokka, på kroppen kjennes det heller ut som jeg løper med 140-150 i puls og kan løpe slik lenge. Hvorfor er det slik? Har alltid forstått det slik at jo bedre formen er, jo lavere blir pulsen f.eks at pulsen nå er høy, og ved progresjon blir den lavere i samme løype og distanse, hvis dere skjønner.
Håper å få svar på dette, og noen få tips om hvordan man får bedre kondisjon!

Anonymkode: c4101...3b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at sensoren sitter ordentlig hele tida? Jeg har opplevd at sensoren kommer litt i ulage, f eks at det blir for tørt, og så har jeg plutselig puls på 200, selv om pusten er ganske rolig.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Wiggins skrev:

Er du sikker på at sensoren sitter ordentlig hele tida? Jeg har opplevd at sensoren kommer litt i ulage, f eks at det blir for tørt, og så har jeg plutselig puls på 200, selv om pusten er ganske rolig.

Ja, mistenkte at det var problemet fra starten av, men gjentar seg ofte. Har tidligere målt makspuls på 215 med litt mer profesjonelt utstyr, hvis det har noe å si 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har så høy makspuls som 215, så er jo 190 lavt i Olympiatoppens sone 4, mens 180 er under midten av sone 3. Det vil si at du ikke ligger så høyt opp i prosent av makspuls, og på denne intensiteten er det meningen å kunne være i ganske lang tid, 30-90 minutter.

Anonymkode: 21a85...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har så høy makspuls som 215, så er jo 190 lavt i Olympiatoppens sone 4, mens 180 er under midten av sone 3. Det vil si at du ikke ligger så høyt opp i prosent av makspuls, og på denne intensiteten er det meningen å kunne være i ganske lang tid, 30-90 minutter.

Anonymkode: 21a85...88b

Okei, så alt er greit egentlig da?

AnonymBruker
Skrevet

Med 215 som makspuls tilsvarer 180-190 i puls 84-88% av makspulsen. Dette er ca terskelpuls. Dvs den høyeste hastigheten du kan løpe før det er like før du merker melkesyren kommer. Hvordan er følelsen når du har 180-190 i puls. Ligger du på grensen til melkesyre eller kunne du løpt ennå raskere? Ellers kan det jo som nevnet være målefeil.

Anonymkode: 8116b...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...