Gå til innhold

Ostesausen skiller seg alltid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier av og til å lage ostesaus, men gjør noe feil, for den brister eller skiller seg. Sausen smaker ok, men ser ikke delikat ut.

Jeg pleier f.eks. å starte med å smelte smør og røre mel i smøret til det er jevnt. Så har jeg i vann (evt melk), passe salt/buljong, krydder og koker opp. Så tar jeg i revet ost og rører inn med visp til den har løst seg helt opp. Til slutt dæsj med fløte etter varmen er skrudd av. Men det er akkurat som at osten ikke blir jevnt smeltet i sausen, men heller klumper seg i tusenvis av bittesmå klumper. Altså hvis jeg heller den over noe pasta og lar det som er mest flytende renne ned, så ligger det udelikate små grynaktige klumper med ost igjen på toppen av pastaen.

Hva er det jeg gjør jeg feil!?

Anonymkode: efad0...6d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil type ost

AnonymBruker
Skrevet

Bruker stort sett vanlig norvegia. Tror mamsen også alltid brukte det, og hun fikk det til. 

Hvilken ost er bedre å bruke da?

Skrevet

Veldig godt med en type blå muggost

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk temperert vann/melk.

Anonymkode: 5de5c...739

Gjest Overrasket
Skrevet

Norvegia er helt greit. Det meste av fast, gul (hvit) ost bør gå bra. Kanskje mengden ost? Eller kanskje temperaturen? Osten trenger ikke mye varme fra stekeplaten for å smelte inn i sausen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel egentlig prøvd det meste. Både å unngå at osten får kontakt med bunnen av plata, skru av varmen så det ikke koker, prøvd med mindre ost.

På sånn ca 3dl saus (jeg tar på øyemål så ikke helt enkelt å si nøyaktig hvor mye det er) så bruker jeg kanskje en halv cm med høyde på osten. Andre ganger kanskje litt mer og. Mulig det er for mye? At jeg heller bør kjøpe en ost med mer smak og bruke mindre av den.

Skrevet

Jeg lager vanlig hvit saus og lar den koke 3-4 minutter for å få vekk melsmaken. Så tar jeg den vekk fra platen og rører inn revet ost. Setter den ikke tilbake på platen etter at jeg har hatt ost i. Har aldri opplevd at den har skilt seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, cleangal skrev:

Jeg lager vanlig hvit saus og lar den koke 3-4 minutter for å få vekk melsmaken. Så tar jeg den vekk fra platen og rører inn revet ost. Setter den ikke tilbake på platen etter at jeg har hatt ost i. Har aldri opplevd at den har skilt seg.

Ja, er akkurat det samme jeg gjør. Men min skiller seg altså.. 😞

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som deg, bare uten fløten på slutten. Bruker norvegia. Har aldri opplevd at den har skilt seg jeg heller.

Anonymkode: 73617...ec2

Skrevet

Bruker du ekstra lettmelk? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, #frøken skrev:

Nei, bruker den laktosereduserte lettmelken.

AnonymBruker
Skrevet

... Men ikke alltid melk heller. Av og til bare vann og en fløteskvett.

Skrevet
8 minutter siden, #frøken skrev:

Jeg bruker nesten alltid den eller skummet melk, og har ennå ikke opplevd at sausen har skilt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...