Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom nettop over en tråd som handlet om dødsfall, hvor dette stod. 3 dager ved nær familiie? Altså besteforeldre og evt søskenbarn, okei. Men her menes altså nærmeste familiemedlem. Skal da være ganske semi psykopat for å klare å gå på jobb 3 dager etter at samboer har dødd og fungere mer en 20%. Hadde mitt barn dødd, hadde jeg ikke vært tilbake på noen jobb i det hele tatt.

Anonymkode: 11d13...31f

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får man gjerne sykemelding om det skulle være grunn til det. Ellers forventes det at man møter på jobb. 

Anonymkode: dd12e...d79

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mennesker som ønsker og bli distrahert fra sorgen. Jobb fungerer ofte utmerket. Samt det er en del andre fordeler med og jobbe.

Ingen har noensinne kommet tilbake fra de døde, også skal du i tillegg miste livet ditt på en måte du også? Med dårlig råd, lite nettverk osv. 

Anonymkode: b11f8...2f2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ta fri så mye en vil uten lønn.

Anonymkode: c988f...8cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får man gjerne sykemelding om det skulle være grunn til det. Ellers forventes det at man møter på jobb. 

Anonymkode: dd12e...d79

Helt sykt om det forventes. Men ville bare bekrefte min antakelse at strukturen våre samfunn er bygget opp av, ikke er for folk men for de umenneskelige, uten empati og sympati. Men som heller ser livet som ett spill.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen er arbeid god medisin. Dette bekymrer meg egentlig ikke noe særlig, da jeg vet at a) arbeidsgiveren min er såpass medmenneskelig at hun utviser så mye skjønn hun klarer innenfor de rammene som ligger i jobben, og b) vi har et sykemeldingssystem som kan fungere når det ikke er mulig å tilrettelegge nok på jobb. Jeg hadde heller ikke klart å jobbe som vanlig rett etter noe sånn, men systemet hjelper oss. Og arbeid er ikke bare en belastning heller. Noen ganger trenger man ekstra normalitet. 

Anonymkode: bd16d...447

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det er velferdspermisjon som menes. 3 dager betalt ved dødsfall i nærmeste familie. Her inngår ikke tanter, onkler og søskenbarn. 

Anonymkode: 48a67...160

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom nettop over en tråd som handlet om dødsfall, hvor dette stod. 3 dager ved nær familiie? Altså besteforeldre og evt søskenbarn, okei. Men her menes altså nærmeste familiemedlem. Skal da være ganske semi psykopat for å klare å gå på jobb 3 dager etter at samboer har dødd og fungere mer en 20%. Hadde mitt barn dødd, hadde jeg ikke vært tilbake på noen jobb i det hele tatt.

Mener du det er vanlig å være borte 3 dager ved besteforeldres og søskenbarns dødsfall??

Anonymkode: 3ae11...6d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre eller heller ikke den nærmeste familie fikk jeg beskjed om. Fikk 1 dag fri for begravelsen. Det var noe annet da min far lå for døden, da gikk jeg rett i kjelleren og fikk sykmelding. Var en fæl periode. Var sykmeldt 1 uke etter begravelsen for komme meg på beina igjen. 

Anonymkode: 0bd76...f90

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt om det forventes. Men ville bare bekrefte min antakelse at strukturen våre samfunn er bygget opp av, ikke er for folk men for de umenneskelige, uten empati og sympati. Men som heller ser livet som ett spill.

Atte hæ? Er det så forferdelig at ikke arbeidsgiver på egen oppfordring skal gi ansatte betalt fri i hytt og pine hver gang noen dør? Du ser hvordan dette kan misbrukes, ikke sant? Man får jo sykemelding..

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som mister sin ektefelle/samboer kan få velferdspermisjon med lønn i en periode på inntil 12 arbeidsdager dersom de jobber i staten eller kommunen.

Det må snakkes med sjefen og med HR hos arbeidsgiver.

Anonymkode: 75825...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Dødsfall i nær familie

Rett til permisjon ved dødsfall i nær familie er ikke regulert i lov. Permisjonsrett kan være avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, eller følge av en tariffavtale.

Det er vanlig at arbeidstaker får fri i slike situasjoner, men lengden på permisjonen kan variere. Det varierer også om den gis med eller uten lønn

Anonymkode: 03847...d3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding og egenmelding skal brukes ved egen sykdom. Du er ikke syk når du er lei deg. Man kan ta fri uten lønn eller be om velferdspermisjon. Men samfunnet skal da ikke betale for tre dagers fri hver gang noens mor/far/søsken dør. Det blir fryktelig mye skattepenger ettersom de fleste vil ha behov for dette to ganger under et arbeidsliv.

Det er ikke uempatisk å synes samme regler bør gjelde for alle. Og skattekassen tømmes rimelig fort om alle i Norge skal få fri med lønn hver gang man er skikkelig lei seg. 

Anonymkode: 888b1...6a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Atte hæ? Er det så forferdelig at ikke arbeidsgiver på egen oppfordring skal gi ansatte betalt fri i hytt og pine hver gang noen dør? Du ser hvordan dette kan misbrukes, ikke sant? Man får jo sykemelding..

Betalt i hytt og pine? det er snakk om foreldre, samboer og barn. Grett nok at arbeidsgiver ikke vil betale full lønn, men her virker det som om man bare skal kjøre på som om alt er vanlig 3 dager etterpå.

Dersom man jobber ett sted med gode kollegaer og ledere. Kan jeg forstå at det er mulig å jobbe kort tid etterpå. Men enkelte steder er omgivelsene helt anderledes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle tenkte som deg, så hadde det jammen ikke vært mange på jobb til daglig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo ta fri så mye en vil uten lønn.

Anonymkode: c988f...8cf

Synes dere svarer veldig stygt ! 

Anonymkode: 820a1...4b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle tenkte som deg, så hadde det jammen ikke vært mange på jobb til daglig. 

Så man skal bare børste av seg at evt ektefelle eller eget barn har dødd?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalt i hytt og pine? det er snakk om foreldre, samboer og barn. Grett nok at arbeidsgiver ikke vil betale full lønn, men her virker det som om man bare skal kjøre på som om alt er vanlig 3 dager etterpå.

Dersom man jobber ett sted med gode kollegaer og ledere. Kan jeg forstå at det er mulig å jobbe kort tid etterpå. Men enkelte steder er omgivelsene helt anderledes.

Sykemelding. Basta.

• Liker 2
Skrevet

Sykemelding? Det kommer vel an på om man er syk (dvs. i dette tilfellet arbeidsudyktig pga. sorg). Der jeg jobber er avtalen en dag permisjon med lønn for å delta i begravelsen dersom nær slektning dør "i nærheten" (litt usikker på kriteriene angående hvor nær her). For dødsfall der lang reisevei kreves får vi tre dager permisjon med lønn. Sykemelding er ikke inne i bildet. 

Da min far døde like før jul for en del år siden så tok jeg ut alt jeg hadde spart opp av avspasering, samt all restferie for å dekke hele det aktuelle tidsrommet fra dødsfall til begravelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli syk av sorg, altså pådra seg både psykiske og fysiske lidelser. Det er isåfall opp til en lege og vurdere, og da kan sykemelding være det riktige. 

Jeg vet hvertfall at om jeg plutselig hadde mistet et barn, så hadde jeg ikke vært i stand til å gjennomføre jobben min på en stund. Ei venninne av meg mistet sitt barn på 7 år i en stygg, plutselig ulykke. Det tok hvertfall et halvt år før hun var tilbake på jobb, hun ble sykemeldt. Jeg tenker det er helt innafor. Sikkert noen mennesker som mener dette er utnyttelse av velferdssystemet, men de kan jo prøve å tenke seg å havne i en lignende situasjon selv. 

Anonymkode: 7ff84...3fe

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...