AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Har en nabo som gjentatte ganger spiller høy musikk og lurer på lovverket rundt dette og hvor mye jeg evt. må akseptere. Har tidligere sagt fra til han da han spilte musikk på full guffe i ukedager etter 00 00. han slo da ned musikken etter litt tilsnakk. Nå holder han seg innenfor de gitte tidspunktene (8-23). Men innenfor disse tidspunktene spiller han ofte (i følge meg) uhensiktsmessig høy musikk. Men har han lov til å spille så høyt han vil innenfor disse tidspunktene hvor det skal være stille i borettslaget? De har tidligere vært god kutyme at naboene har hengt opp nabovarsel når de forventer litt bråk - også innenfor tidspunktene. Har vært både runde bursdager og andre festligheter som har støyet mindre. Vil ikke si at jeg er en person som er veldig var for støy, pleier og akseptere det meste, men idag har han spilt høy musikk siden kl 10 00, altså holdt på konstant i 8 timer. Jobber selv mye natt og er vandt til bråk på dagen, men idag har det vært helt umulig å sove da det rister i møbler og lyden er ubehagelig høy selv om jeg har "sov-i-ro" og Bose QC. Anonymkode: eea71...b3b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #2 Skrevet 1. juli 2018 Huff, føler med deg. Jeg har også hatt en nabo som spilte høy musikk hele dagen, i tillegg til å ha fest og nachspiel omtrent hver helg, og det var helt jævlig både for psyken og søvnen. Heldigvis flyttet han til slutt, og nå er det rolig og hyggelig her. Jeg vil tro at dette burde være noe man kunne ta opp med borettslag/sameie? Uten at jeg kjenner paragrafene ut og inn så mener jeg at det står noe om at man ikke kan være til alvorlig sjenanse for andre beboere. Man kan altså ikke støye fritt før klokka 23 heller. Å leve i konstant støy er jo direkte helseskadelig over tid, man får verken slappet av eller vært ordentlig i fred når man hele tiden blir invadert av høy lyd. Alternativt så kan du prøve å snakke med fyren først. Spør vennlig om dere kan komme frem til en løsning som funker for begge, og inviter ham inn til deg mens musikken hans står på. Så får han høre selv hvor godt lyden bærer inn i din leilighet. Så kan dere teste hvor langt ned han må skru volumet før det er levelig og rolig for deg i leiligheten din. Dermed kan han spille musikk så ofte han vil på det volumet, men ikke høyere (med mindre det er en sjelden gang og han har hengt opp nabovarsel). Anonymkode: 52ba0...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #3 Skrevet 1. juli 2018 Google nabostøy. Du har utrolig mange flere rettigheter lovmessig på din side enn du skulle trodd! Anonymkode: 4452d...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #4 Skrevet 2. juli 2018 Jeg har en nabo som spillee musikk på balkongen. Irriterer meg grønn, særlig når det skjer etter at jeg har lagt meg, vil jo helst sove med åpent vindu.. Anonymkode: 82a60...396
Bonusmammaen Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 Etter 23 så skal det være stille, men det betyr ikke fritt frem på høyt volum døgnet rundt. Naboer som spiller høyt på verandaen er ikke lov feks etter kl.20 i Oslo. Jeg hadde en barnehage rett utenfor ser jeg bodde tidligere..de satte ut høyttalere. Lukket igjen alle vinduer og kunne fremdeles ikke høre at Tlf ringte. . Sinnsykt høyt lydnivå. Da var det jammen fint å ha hjemmekontor 🙈 Ringte dem + sendte Mail, så slapp heldigvis å gå videre med det. Dette er tatt fra www.paragrafen.no. Jeg mener du finner det samme i lovedata, granneloven under ulempe". Det som er ulovlig, er i utgangspunktet tilstander som er til skade eller ulempe på naboeiendommen. Eksempler på skade er at vegger eller murer slår sprekker, grunnen raser ut m.v. Ulemper kan være støy og lukt. Det kan også være at noe på naboeiendommen er stygt og virker skjemmende i strøket. Det følger av loven at dersom noe må regnes som farlig, går det inn under begrepet ulempe. 1
Muskath Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 Kan du ikke bare ringe på og be vedkommende dempe lyden på musikken? Når man bor nært andre mennesker må man da tilpasse seg. Er det kanskje andre naboer som også sjeneres av dette kan du jo få med deg flere når du ringer på. Enkelte mennesker kunne ha godt av å bli kurset i å bo nær andre og lære å ta hensyn.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Ring politiet, forklar saka og be de snakke med han. Evt anmeld han for støy. Anonymkode: 2d229...3d9
Honey Dew Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Ta lydopptak slik at du har noe å vise politiet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå