AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Syntes du synd i de som ikke har råd til å dra på ferie til utlandet? Anonymkode: b7c6b...89a
Cata Skrevet 1. juli 2018 #2 Skrevet 1. juli 2018 Nei, ikke spesielt. Jeg kan synes synd i dem av andre grunner, f.eks. dersom de sliter såpass med økonomien at de må leve med et dårlig bosted, men ikke fordi de ikke kan dra på ferie i utlandet. Det er selvsagt kjekt å ha muligheten, men ikke krise om man ikke kan. Andre ting som hus og mat og klær er viktigere i hverdagen. 7
Tibbie Skrevet 1. juli 2018 #3 Skrevet 1. juli 2018 Ja, men ikke fordi de ikke får dratt på utenlandsferie, men heller fordi de har trang økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 I utgangspunktet ikke, men kommer ann på situasjonen. Har medfølelse for mennsker som jobber 100% jobb og lever et nøkternt liv, men har så dårlig lønn at slike goder ikke kan finansieres. Sløsere som spiser pølse på Narvsen 4 ganger i uka og ikke har penger når ferien kommer kan takke seg selv. Anonymkode: cc3ca...ccb 8
Husholdning1 Skrevet 1. juli 2018 #5 Skrevet 1. juli 2018 Nei. Det er ikke synd på folk bare fordi de ikke kan unne seg luksus.
TeamWP Skrevet 1. juli 2018 #6 Skrevet 1. juli 2018 Ja! Syns veldig synd på meg selv som ikke får dra på ferie😂 så da syns jeg synd på andre som har det likdan^^
Gjest hind Skrevet 1. juli 2018 #7 Skrevet 1. juli 2018 Synd i?? Nei, herregud. Det er sikkert kjipt å ha lite penger, men utlandsturer om sommeren er et rent helvete, spør du meg. For mye folk, for mye mas og for mye flokkmentalitet. Jeg er misunnelig på de som kan feriere i Norge.
Gjest aell Skrevet 1. juli 2018 #8 Skrevet 1. juli 2018 (endret) Ja. Det er jo litt synd på mennesker med dårlig økonomi, men det er ikke nødvendigvis å ikke kunne dra utenlandstur som er trist. Det er ikke alle som ikke har råd til utenlandstur det er synd på, men de menneskene som sliter kraftig økonomisk og på grunn av dette ikke har råd til å dra til utlandet. I tillegg er det jo gjerne litt dumt å ikke kunne opplevde andre land enn Norge. Hvis man uansett hadde dratt på charterferie til en plass med store mengder nordmenn, som i tillegg er veldig preget av turisme så er det egentlig ikke så dumt. Selv om slike ferier kan være kjekke, så vil jeg ikke kalle det å opplevde et annet land, og oppleve landets kultur som den egentlig er. Endret 1. juli 2018 av aell
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #9 Skrevet 1. juli 2018 Jeg kjenner flere som sier de ikke har råd til ferie, og de har barn. Men røyk, ferdigmat, snop og øl, har de råd til. Vil nok si at for mange handler det om prioriteringer. Uansett ikke synd på noen, ferie er ikke en nødvendighet og det er mye annet hyggelig å finne på Anonymkode: 54a8c...968 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #10 Skrevet 1. juli 2018 Om folk ikke har råd til utenlandsferie, handler det stort sett om at de ikke prioriterer å bruke pengene sine på akkurat dét. De bor heller over evne, bruker mye mer enn nødvendig på mat eller klær osv.. Eller de sitter med mye (selpåført!!) gjeld som de må betale ned på. Selv har jeg aldri hatt en årslønn på over 200 000kr brutto, men jeg har likevel råd til å dra til utlandet mer enn én gang i året. Med andre ord: nei, jeg synes ikke synd på dem. Anonymkode: b35c6...90d 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #11 Skrevet 1. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om folk ikke har råd til utenlandsferie, handler det stort sett om at de ikke prioriterer å bruke pengene sine på akkurat dét. De bor heller over evne, bruker mye mer enn nødvendig på mat eller klær osv.. Eller de sitter med mye (selpåført!!) gjeld som de må betale ned på. Selv har jeg aldri hatt en årslønn på over 200 000kr brutto, men jeg har likevel råd til å dra til utlandet mer enn én gang i året. Med andre ord: nei, jeg synes ikke synd på dem. Anonymkode: b35c6...90d Bor du gratis? Anonymkode: dda70...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #12 Skrevet 1. juli 2018 Altså, alle burde dra mindre til utlandet - det er drøye miljømessige konsekvenser av alle flyturene. Det er sprøtt at det nå er et statustegn å ha vært på minst to ulike utenlandsturer i løpet av én sommer, og at det ikke er fint nok å feriere på landet eller ta toget til Sverige. Nei, man skal forsøple kloden mest mulig, for å ha bilder å legge ut på FB. Men når det er sagt, så har jeg all empati med folk som har det trangt og lever med de økende økonomiske forskjellene på kroppen. Jeg tror ikke at de fleste med dårlig råd i Norge spiser pølse på Narvesen og kaster bort penger. Jeg tror de fleste har dårlig råd på grunn av faktorer som arbeidsløshet og usikre kontrakter (etter at diverse industri- og oljearbeidsplasser har gått tapt), evinnelige vikariater, lavtlønnet yrke i kombinasjon med forsørgeransvar for barn, psykisk og fysisk sykdom, etc. Så jeg har definitivt mer til overs for mennesker som faktisk sliter med å få endene til å gå rundt, enn for alle med god råd som drar på nok en flytur og etterlater seg stadig større miljøavtrykk. Jeg unner heller den lavtlønnede hjelpepleieren og alenemoren Kari en sårt tiltrengt ferieuke på Kreta, enn øvre middelklasse-paret Per og Anne som reiser på turer fem ganger i året og har hytte og to biler. Anonymkode: 2576f...15e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #13 Skrevet 1. juli 2018 Nei, egentlig ikke. Utenlandsturer er et overskuddsfenomen, og egentlig ikke vanlig sett i verdenssammenheng. Andre deler av verden, så har folk verken tid eller råd til å dra til utlandet, da de må bruke all tid på familie og jobb. Anonymkode: c8d69...4f2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #14 Skrevet 1. juli 2018 Nei,det gjør jeg ikke. Jeg føler med de som overhode ikke kan reise bort i ferien. Ingen familiehytte å dra til. Ingen familie langt unna som de kan besøke. Det å se de samme veggene i hverdag og ferie sliter på. Jeg har vært der i mange år. Min prioritet var ungene. Jeg sørget for at de fikk opplevelser og noen andre vegger å se på mens jeg som regel var hjemme. Anonymkode: 75e30...357 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #15 Skrevet 1. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om folk ikke har råd til utenlandsferie, handler det stort sett om at de ikke prioriterer å bruke pengene sine på akkurat dét. De bor heller over evne, bruker mye mer enn nødvendig på mat eller klær osv.. Eller de sitter med mye (selpåført!!) gjeld som de må betale ned på. Selv har jeg aldri hatt en årslønn på over 200 000kr brutto, men jeg har likevel råd til å dra til utlandet mer enn én gang i året. Med andre ord: nei, jeg synes ikke synd på dem. Anonymkode: b35c6...90d Hvis man har en årsinntekt på 200 000, har to barn og må betale for en hel leilighet (minst 3-roms) hver måned, så har man det faktisk såpass ekstremt trangt at ferietur til utlandet er en utopisk drøm. Det er godt under den offisielle fattigdomsgrensa for en husholdning. Det er mulig ditt erfaringsgrunnlag er å være enslig student som slipper unna med 4500,- i måneden for et hybelværelse og ellers ikke har noe ansvar for andre enn deg selv. Men folk med unger kan ikke leve på 10 kvadratmeter og spise nudler i to uker for å prioritere en tur til Italia. Folk med familie trenger mer plass, næringsrik mat, barnehage- og SFO-kostnader, medisiner, klær, utstyr, buffer til uforutsette hendelser. Man kan ikke prioritere bort noe essensielt som barna trenger, for å dra på ferie. Altså, noen ganger lurer jeg på hvor liten horisont enkelte mennesker har. Hvis man ikke synes synd på voksne familiefolk som har 200 000 å leve på i året, og tror at det alltid bare er snakk om å "prioritere bedre", så har man null forståelse for hva fattigdom er. Anonymkode: 2576f...15e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #16 Skrevet 1. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har en årsinntekt på 200 000, har to barn og må betale for en hel leilighet (minst 3-roms) hver måned, så har man det faktisk såpass ekstremt trangt at ferietur til utlandet er en utopisk drøm. Det er godt under den offisielle fattigdomsgrensa for en husholdning. Det er mulig ditt erfaringsgrunnlag er å være enslig student som slipper unna med 4500,- i måneden for et hybelværelse og ellers ikke har noe ansvar for andre enn deg selv. Men folk med unger kan ikke leve på 10 kvadratmeter og spise nudler i to uker for å prioritere en tur til Italia. Folk med familie trenger mer plass, næringsrik mat, barnehage- og SFO-kostnader, medisiner, klær, utstyr, buffer til uforutsette hendelser. Man kan ikke prioritere bort noe essensielt som barna trenger, for å dra på ferie. Altså, noen ganger lurer jeg på hvor liten horisont enkelte mennesker har. Hvis man ikke synes synd på voksne familiefolk som har 200 000 å leve på i året, og tror at det alltid bare er snakk om å "prioritere bedre", så har man null forståelse for hva fattigdom er. Anonymkode: 2576f...15e Da får man supplerende hjelp fra sosialen, ingen i Norge trenger å sulte og bo uten tak over hode. Anonymkode: 54a8c...968
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #17 Skrevet 1. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da får man supplerende hjelp fra sosialen, ingen i Norge trenger å sulte og bo uten tak over hode. Anonymkode: 54a8c...968 Men tror du at folk som må få hjelp av sosialen for å dekke helt grunnleggende livsnødvendigheter, likevel har råd til ferie? Det er det denne tråden handler om. Anonymkode: 2576f...15e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #18 Skrevet 1. juli 2018 Tjaa, vil ikke si jeg syntes synd på dem. Hvem som helst kan ha råd til å reise på en sydenferie hvis man velger å prioritere riktig. Og bestille i goood tid i forveien. Det handler om prioriteringen. Ingen voksne mennesker med en 80-100% stilling har IKKE råd overhodet til ferie. Det handler om prioriteringer. De velger jo selv. Anonymkode: 08210...4df 1
Grønt blad Skrevet 1. juli 2018 #19 Skrevet 1. juli 2018 Nei, jeg synes ikke synd på dem som ikke har råd til utenlandsferie. Jeg synes synd på dem som ikke har råd til å dra på noen form for ferie i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #20 Skrevet 1. juli 2018 Når ble ferie det samme som sydenferie? Det er forskjell på å ha råd til ferie, f.eks. på en hytte eid av foreldre, og å spytte i 25.000 på en all inclusive ferie med 3 unger et sted i "sydenlandet". Hvorfor er det synd på folk som ikke enten prioriterer, eller ønsker, å bruke de 25.000 kronene i "Syndelandet"? Hvorfor er det synd på de om de prioriterer å gjøre noe annet i ferien sin? Har "ferie i Syndelandet" blitt skillelinjen mellom dem det er synd på og dem det ikke er synd på? Anonymkode: e3a94...2a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå