Gå til innhold

Barns samvær med far i ferien (4-6 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hvordan er samværet med ditt/dine barn (4-6 år) med far i sommerferien? Hvordan deler dere opp ukene? Fast avtale i kontrakt, eller avtaler dere fra år til år? Hva er vanlig i denne alderen?

Her krever far 3 uker sammenhengende ferie for vår datter på 5 år, og det syntes jeg er i det lengste laget for hennes alder, også med tanke på at de kun ser hverandre annenhver helg ellers.

Anonymkode: 18cec...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 uker ferie med far går nok overraskende bra. Du må bare slippe han til.

Anonymkode: 042cf...92f

• Liker 8
Skrevet

Vi avtaler ferien innen 1.april hvert år. I år er hun 2 uker sammenhengende hos far og 2 uker sammenhengende hos meg. 5 år og samvær med far annenhver helg ellers i året. I samværsavtalen har vi skrevet at vi kan ha 3 uker sammenhengende, men det har ikke skjedd at far vil ha henne mer enn 2 uker ila de 3 årene vi har vært fra hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det en gjenganger hos alle mødre at far ikke skal få ha en normal ferie med barna sine? hadde du stusset på at barnet var hos foreldrene dine 2-3 uker? sikkert ikke. Jeg tipper det er mer deg dette går på, og at du vil savne barna dine så enormt.

Og det er desto enda mer grunn til at han bør har henne 3 uker siden han har henne så lite som hver 2 helg,  Jeg blir helt matt av og lese om foreldre som har fedre/mødre som ønsker og ha barna men de får ikke lov, og ja jeg vet at du ikke skriver at han ikke får lov men du prøver og få aksept på og nekte far her inne. Ingen 5 åring tar skade fra og være vekke fra mor i 3 uker. Det er bare en syk unnskyldning for det er vondt for den andre forelderen. 

Men kjør på ekskluder far, da oppnår du at far til slutt gir opp og gir faen. da kan du skrive nye innlegg om hvor dårlig far er som aldri stiller opp, ikke betaler noen ting, gir faen i barna sine.

Skjerpings til alle alene foreldre, er det mulig så bør det oppfordres til mye samvær med begge foreldre.

Anonymkode: 7ce80...059

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har han barna hver annen helg?  

Anonymkode: f6ce9...d41

AnonymBruker
Skrevet

og nei- 3 uker sammenhengende ferie med far burde du ha ingenting å si om det er for lenge.  Du klarer uten dine barn i 3 uker faktisk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

3 uker er lenge, her var heldigvis både jeg og pappaen enige om det, vi tok derfor kortere ferier.

Barnas beste skal være i fokus

Anonymkode: 7f852...44f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og nei- 3 uker sammenhengende ferie med far burde du ha ingenting å si om det er for lenge.  Du klarer uten dine barn i 3 uker faktisk. 

For barnet kan det være for lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det en gjenganger hos alle mødre at far ikke skal få ha en normal ferie med barna sine? hadde du stusset på at barnet var hos foreldrene dine 2-3 uker? sikkert ikke. Jeg tipper det er mer deg dette går på, og at du vil savne barna dine så enormt.

Og det er desto enda mer grunn til at han bør har henne 3 uker siden han har henne så lite som hver 2 helg,  Jeg blir helt matt av og lese om foreldre som har fedre/mødre som ønsker og ha barna men de får ikke lov, og ja jeg vet at du ikke skriver at han ikke får lov men du prøver og få aksept på og nekte far her inne. Ingen 5 åring tar skade fra og være vekke fra mor i 3 uker. Det er bare en syk unnskyldning for det er vondt for den andre forelderen. 

Men kjør på ekskluder far, da oppnår du at far til slutt gir opp og gir faen. da kan du skrive nye innlegg om hvor dårlig far er som aldri stiller opp, ikke betaler noen ting, gir faen i barna sine.

Skjerpings til alle alene foreldre, er det mulig så bør det oppfordres til mye samvær med begge foreldre.

Barn er forskjellige og for noen kan det være for lenge.

Ekskluderte ikke far i set hele tatt , han fikk se barnet så mye han ville men 3 uker ferie ble for lenge og det var vi enige om begge foreldrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn på 7 og 11 har 3 uker sammenhengende og begynte med det fra i  fjor sommer. Vi avtaler fra år til år Ift ferie og ferieplaner. Og hjelper hverandre å få kabalen til å gå opp. Mine har uttrykt at de liker tre uker bedre enn to uker da eldste liker å kjenne på at han har ferie og slipper å dra frem og tilbake mer enn nødvendig. Men de er jo heller ikke slik at de ikke får treffe mammaen sin om de har lyst :)

Anonymkode: 37ad9...dc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver vår lager far masse styr om ferien. Han skal bestemme alt og endrer tidspunkt hele tiden. 

Hver sommer ender det opp med at han ikke har samvær for det passer ikke likevel. 

Jävla sjarmerende type! 

Anonymkode: 24570...058

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro en uke på ferie med bare pappa når jeg var 6-7 år og jeg husker enda hvor mye jeg savnet mamma. Mamma og pappa bor, og bodde sammen, så jeg traff de begge hver dag. Jeg syntes derfor 3 uker er lenge for så små barn, men det er jo så klart individuelle forskjeller. 

Anonymkode: 3a355...e11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro en uke på ferie med bare pappa når jeg var 6-7 år og jeg husker enda hvor mye jeg savnet mamma. Mamma og pappa bor, og bodde sammen, så jeg traff de begge hver dag. Jeg syntes derfor 3 uker er lenge for så små barn, men det er jo så klart individuelle forskjeller. 

Anonymkode: 3a355...e11

Jeg har alltid hatt to hjem. Var hos pappa 3-5 uker hver sommer alt etter hvordan arbeidstilbud og ferie passet sammen.

Eneste gangene jeg savnet mamma var når jeg fikk konsekvenser fordi jeg gjorde noe galt.

Jeg så pappa sjelden enkelte ganger, mens andre ganger var jeg der mye. Som sagt var en del opp til turnusen hans og hvor han var. Vi bodde 2 timer unna hverandre. Da pappa var på rigg der jeg bodde hadde vi nesten daglig kontakt i 3 mnd. Mamma inviterte ham til å spise middag hos oss for at jeg skulle få tid med ham.

Takker foreldrene mine for at de aldri stod i veien for samvær hverken den ene eller den andre veien. Jeg har aldri måttet ha dårlig samvittighet for å være glad i de begge to.

La ungene få ha fedrene sine!

Anonymkode: b9265...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min skal ha datteren sin to uker sammenhengende nå i sommer, og hun tre. Hun kommer nok til å savne mammaen sin, hun er ei skikkelig mamma-jente og kan savne henne allerede i løpet av helga han har henne. Men jeg tror allikevel både mor og barn vil ha godt av det, da får hun mye tid med pappaen sin og kan knytte et enda sterkere bånd til han. Vi har også en del planer, så hun kommer til å ha det gøy :) de siste tre dagene av ferien hennes er det faktisk jeg som skal ha henne på kvelden, da samboeren min ikke fikk ferie begge ukene. 

Anonymkode: 6b5a5...267

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har barna (9 og 7 år) i 4 uker sammenhengende hver sommer, den avtalen har dem hatt siden det ble slutt for 4 år siden. Barna er hos oss annenhver helg.

Anonymkode: 90fd6...fb8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det ingenting normalt med at en 5-åring ikke får treffe sin hovedomsorgsperson på 3 uker. 

Vi barna ble aldri satt bort i 2-3 uker, jeg ville aldri satt barnet mitt bort til foreldrene mine eller organisert oss slik at far skulle ha barnet alene i 3 uker (vi bor sammen) for feriens skyld.

Jeg kjenner heller ingen som setter så små barn bort i 2-3 uker. 

Samboer og eksen hadde heller ikke 3 ukers sammenhengende feriesamvær med sitt barn i så ung alder, men delte det mer opp.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 uker ferie med far går nok overraskende bra. Du må bare slippe han til.

Anonymkode: 042cf...92f

Det er nok som anonymkode sier her. De aller fleste takler ferien fint. Tror ofte det et mer hønemor enn virkelighetsoppfatning.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen fasitsvar på dette, da både barn og foreldre er forskjellige. 3 uker kan være helt fint og 3 uker kan være for lenge, kommer helt an på situasjonen og barnet.

Forøvrig synes jeg man aldri skal ta for gitt at hverken mødre eller fedre er gode foreldre som ser barnet, det blir ofte glemt når slike problemstillinger legges frem. Det er mye fokus på mors og fars rettigheter, og lite på hvordan de er som foreldre. De fleste foreldre ønsker nok det beste for sine barn og legger til rette for det. Noen ganger er det slik at det er mor som ødelegger for godt samvær med far. Noen ganger er det far som ikke legger til rette for at barnet har det godt og opplever det som trygt å være der på samvær. 

Anonymkode: f6d48...117

• Liker 2
Gjest catalula
Skrevet

Jeg prøvde å få far til min femåring til å ta to uker... Det var umulig å planlegge, for han aldri fant ut av om han hadde tid.................... 😑 😑 😑 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid delt opp vi, en uke er mer enn nok. Barnet får heller ikke lov til å (eller vil) være hos besteforeldre lenger enn en uke om gangen. 

Første gangen barnet fikk velge selv, var hun ti år. Hun valgte fortsatt å dele opp. Tre uker er altfor lenge uten primær omsorgsperson for en femåring, i mine øyne gjelder det også for seks, sju, åtte og niåringer. Hadde far vært en bedre omsorgsperson, så hadde han hatt mer samvær enn annenhver helg. Og da hadde situasjonen selvsagt vært annerledes. 

Nå har far til mitt barn aldri hatt tre uker heller da, hverken han eller barnet ønsker det, så det er 1+1 uker, som varierer etter når han kan ta ferie. Barnet pleier å dra til besteforeldre og være der på ferie ca 3-5 dager en gang i ferien også. 

Anonymkode: ee408...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...