Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Obs, tråden mangler mange detaljer, da det kan føre til gjenkjenning

Har hele livet levd med at søsknene mine driver med dop.
De har gitt meg dop ved noen anledninger, selv når jeg ikke ønsket, som om det skulle være "synd" på meg under en fest at jeg ikke har dop, f.eks mdma. De har drevet med andre dop midler også.
Saken er jeg har aldri sagt noe, for jeg tenker det er deres problem, og dermed tror de det er greit. 
En av dem har smuglet dop in i landet (ganske stor kvantitet) som den andre solgte.

Saken er jeg vurderer å fortelle foreldrene våre om dette. 
Jeg er i XX årene og de er i XX årene. Den ene lever utfor Norge og får hele livet sitt dekt av våre foreldre, har fått høre at familien min bruker omtrent 100 000 i måneden, og siden søsken bor i utlandet uten jobb og inntekt, så betyr det også at de godsnille foreldrene dekker alt av dop og fest for denne personen. Har egentlig vurdert dette lenge, men må meddele at det er litt som et sjokk. 
Foreldrene mine bruker ikke så mye på seg selv, og de har fremdeles klart å spare. 

I løpet av tiden er det blitt betent mellom oss søsken, hvor begge har agert med vold og manipulativ adferd.
Foreldrene våre har også hatt sinne voldelige episoder, og jeg tror deler av årsaken til at jeg aldri har sagt noe, er mangelen av tillit til dem. 

Burde jeg fortelle dette til foreldrene våre? 

Jeg er ganske sikker på at det vil bli bortforklart av søsknene som hevn av et eller annet slag, men jeg tror de ærlig talt har mistet all kontroll, spesielt den som bor i utlandet i flere år med en slik livsstil på foreldrene våres regning. De begge sanket gjeld, spesielt den i utlandet som lever med dop og lignende. Den andre har jobb på siden.

Hva ville du gjort? 
Hva kan jeg gjøre? Har ikke lyst å direkte fortelle hva som skjer da jeg vet de lyver og prøver det til å fremstå som manipulasjon fra min side, f.eks i noen av episodene med mine søsken. Søsknene mine har undergravd meg hele livet, så jeg vet ikke hvordan det ville blitt tatt om jeg fortalte dette heler. Om jeg i det hele tatt ville blitt trodd når de kan sitte med krokodille tårer og lyge andre i ansiktet uten problemer.
Det er en vanskelig situasjon, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kan gjøre for å ikke ødelegge en allerede betent familie situasjon. 

Tanken min var å trekke meg helt unna all familie, men jeg vet ikke om jeg vil se på slik utnytting av foreldrene våre når det går ut over livskvaliteten deres.

En nekter kaffe fordi det er "narkotiske stoffer", noe jeg vil anta er et spill for foreldrene våre.

Hjelp? 

Og nei, jeg bruker ikke dop, eneste gangene er når man har blitt påtvunget av sinne søsken. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kan gjøre uten at forhold blir fullstendig ødelagt mellom familien, jeg har ikke lyst å bli synderbuk for deres aggresjon om det kommer frem at jeg har nevnt dette for foreldrene våre. 

Anonymkode: 5e46f...8b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du fortelle foreldrene dine dette. Du bør også vende ryggen til dine søsken inntil de slutter med narkotikaen

Anonymkode: 14cde...904

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg. 

Anonymkode: 98422...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tipset politiet. Du kan tipse anonymt på politiets nettsider. Bare skriv inn adresse og navn på de dette gjelder og hva slags stoffer. Si at du vil være anonym for å unngå å bli utsatt for vold, og la felt med navn, mail og din mailadresse være blanke. 

Anonymkode: 3506e...033

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spør deg selv et viktig spørsmål: Vil foreldrene dine tro på deg eler på dine søsken dersom du forteller dem at de bruker 1,2 millioner i året på å sponse ett av dine søsken sitt dop og partyliv?

Svaret på det spørsmålet blir det vesentlige når du velger om du skal fortelle dine foreldre eller tipse politiet uten å fortelle dine foreldre.

Å tipse politiet bør du gjøre uansett om du forteller dine foreldre eller ikke forteller dem.

Anonymkode: 78fb5...f08

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene dine får nok greie på det før eller seinere uansett. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om du forteller det eller ikke. Det eneste måtte være at foreldrene dine kanskje slutter å gi dem penger

Jeg ville ikke ha meldt fra til politiet, for narkomane slutter ikke med stoff fordi de blir tatt av politiet

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar så langt. 

Jeg har ingen ønsker om å nevne dette til politiet, hovedsakelig driver de med eget bruk. Så vidt jeg vet har smugling inn i landet kun skjedd to ganger, hvorav den ene gangen var rent eget bruk. Det er konflikter mellom søsken, så når det gjelder salget av dopet, så skjedde dette da på bekostning av søsken som smuglet det inn. Vet ikke hvor ofte det har skjedd smugling inn i landet. 

Generelt vet jeg ikke så mye om dop så kan ikke navnene på så mange variasjoner heler, da jeg har holdt avstand under oppvekst fra dem. Har sett noe som gløder blålig på cannabis jeg ble gitt engang. Så vet helt ærlig ikke hvor dypt i dop verden de har vært og enda er.

Hovedsakelig er jeg ekstremt frustrert. 
Om jeg forteller om dop bruken til søsken i utland, ser jeg for meg at de vil fortelle løgner og få hele familien mot meg. 
Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det uten å avsløre at det er jeg. Om jeg tar telefonen til mine foreldre, vil de kanskje fortelle hva jeg har sagt også, og tenke det er relatert til konflikter vi har hatt spesielt det siste året og bare "løgn". 

Om de driver med mer dop i bakgrunnen som jeg ikke vet noe om, så vil det kanskje føre til alvorligere situasjoner og de vil bli hevntørste, i alle fall den som får utland livet ødelagt om foreldrene våre da velger å tro det jeg sier. 
Burde jeg sende et brev? Anonym epost? Jeg vet ikke hva som vil skje om jeg sier noe, så vil ikke si det med mitt eget navn til foreldrene våre. Burde jeg vente til jeg har mulighet til å være alene med foreldrene våre? Kanskje en gang i jul? Jeg har ikke lyst at de skal være der om jeg sier det personlig for å vri seg unna. 

Jeg har sett effekten dop livet har hatt på dem, spesielt den som bor i utlandet. 
Og det er skummelt hvordan de har endret seg så dramatisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tatt interesse for dop, så bestemte meg for å undersøke hva MDMA egentlig er.
Flere navn. Molly. Ecstasy. 

Jeg blir uvel. Søsken har gitt meg Ecstasy og sier de er forkjemper for det er "ufarlig". 
Trodde ikke det var noe slik. Det forstyrer meg litt. Prøvde de å gjøre meg avhengig så jeg kunne bli en kjøper også? De har slike venner enda.

Det føles enda tyngre om jeg skulle si noe nå. 
"Hvorfor har du ikke sagt noe før" kan jeg se for meg foreldrene våre si. 

Det føles veldig vanskelig. 
Hva om søsken aldri kommer til Norge igjen? Hva om de dør i utlandet som følge av dop? Hva skjer hvis jeg sier noe? Jeg er redd konsekvensene. Hele livet har jeg vært fanget, jeg burde sagt eller gjort noe før, men sliter såpass mye selv med depresjon at jeg har hatt vansker med å være der for andre, og jeg er redd hva det vil gjøre med søsken om jeg forteller dette. Er det for sent? 
Hva om foreldre agerer med aggresjon? Vil de i det hele tatt kunne gjøre noe?

Jeg føler meg hjelpeløs, jeg føler jeg ikke kan gjøre noe, jeg føler jeg burde la ting være, men det løser jo ingenting.
Det er vanskelig å gi ord for hvordan tyngden veier om sannheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg blir å si det.
Klarer ikke å sove. Ikke i natt men kanskje i morgen. Vet ikke hva reaksjonen blir. 
Kan hende jeg feiger ut, men jeg vil prøve å si ifra om ikke i dag, i løpet av uken. Om forhold mellom familie ødelegges mer, så vil i alle fall foreldrene våre ha fått informasjon om hvordan ting er. Kan hende MDMA er ufarlig, men burde likevel ikke gå på bekostning av foreldrene våre. Det kommer til å bli vanskelig. :haar:

Tror tippe punktet kanskje er faktumet at foreldrene våre har fortalt meg hvor mye de bruker i måneden, og faktumet at søsken fortalte meg at de smuglet inn store doser. Håper bare de ikke vil ta det som et angrep eller løgn om søsken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du trenger hjelp til dette. Du kan ikke gjøre dette alene. 

Har du en psykolog du kan snakke med? Eller kanskje en venn av familie? Eller tante/onkel? 

Som regel så kommer dette til å gå ut over deg. Jeg tenker det hadde vert lurt å lagt en plan på hvordan du skal få foreldrene dine til å se sannheten. 

Det første som slo meg var å kontakte politiet når det ene søskenet ditt skal reise hjem på ferie. Kanskje politiet da kan beslaglegge en hel del og det får litt konsekvenser for ditt søsken, som igjen gjør at dine foreldre får vite om det. 

Ellers er det å ta de på "fersken" kanskje en idé. Alså å ringe til foreldrene dine fra fest og forklare situasjonen og be de komme å hente deg. 

Uansett hvordan du gjør dette så er det stor sannsynlighet for at søsknene dine kommer til å bli sinte på deg og støte deg ut. 

Du må tenke på om du tror dine foreldre kommer til å tro deg. Er dette gullunger som foreldrene dine ikke kan se så mange feil med så er sannsynligheten stor for at de mener "det er ikke så gale, de driver ikke på slik du forteller". 

Jeg tror jeg ville fisket litt i mine foreldre og spurt hvilket ståsted de har ang narkotika (mdma) og hva de ville følt hvis barna deres hadde drevet med det. Hør på svaret. Snakk om det og føl deg frem i samtalen. Føler du at du kan si noe som at "kanskje dere burde ha litt bedre kontroll på hva pengene til xxx går til? Det er mye festing og mye tull som både xxx og xxx driver med.." spør de videre ville jeg vist hvor redd jeg var for å fortelle sannheten, forklart at du er redd for å bli utstøtt og virkelig forklart alt av følelser du har, og hvis du da føler at du kan bekrefte det de spør om så gjør du det. Hvis ikke så kan du prøve å snakke deg bort fra det og få de til å love å ikke nevne dette til søsknene dine.. 

Dette ble kanskje litt rot, men håper du forstår hva jeg mener? 

Anonymkode: 637d0...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du trenger hjelp til dette. Du kan ikke gjøre dette alene. 

Har du en psykolog du kan snakke med? Eller kanskje en venn av familie? Eller tante/onkel? 

Som regel så kommer dette til å gå ut over deg. Jeg tenker det hadde vert lurt å lagt en plan på hvordan du skal få foreldrene dine til å se sannheten. 

Det første som slo meg var å kontakte politiet når det ene søskenet ditt skal reise hjem på ferie. Kanskje politiet da kan beslaglegge en hel del og det får litt konsekvenser for ditt søsken, som igjen gjør at dine foreldre får vite om det. 

Ellers er det å ta de på "fersken" kanskje en idé. Alså å ringe til foreldrene dine fra fest og forklare situasjonen og be de komme å hente deg. 

Uansett hvordan du gjør dette så er det stor sannsynlighet for at søsknene dine kommer til å bli sinte på deg og støte deg ut. 

Du må tenke på om du tror dine foreldre kommer til å tro deg. Er dette gullunger som foreldrene dine ikke kan se så mange feil med så er sannsynligheten stor for at de mener "det er ikke så gale, de driver ikke på slik du forteller". 

Jeg tror jeg ville fisket litt i mine foreldre og spurt hvilket ståsted de har ang narkotika (mdma) og hva de ville følt hvis barna deres hadde drevet med det. Hør på svaret. Snakk om det og føl deg frem i samtalen. Føler du at du kan si noe som at "kanskje dere burde ha litt bedre kontroll på hva pengene til xxx går til? Det er mye festing og mye tull som både xxx og xxx driver med.." spør de videre ville jeg vist hvor redd jeg var for å fortelle sannheten, forklart at du er redd for å bli utstøtt og virkelig forklart alt av følelser du har, og hvis du da føler at du kan bekrefte det de spør om så gjør du det. Hvis ikke så kan du prøve å snakke deg bort fra det og få de til å love å ikke nevne dette til søsknene dine.. 

Dette ble kanskje litt rot, men håper du forstår hva jeg mener? 

Forstår hva du mener.

Det er noe sånt jeg tenker på. 
Tenker å ringe til en av foreldrene våre når de er på jobb, og spørre litt forsiktig frem først om de er alene og slikt (søsken er ikke i jobb med familie så tenker dette er den beste fremgangen). Mistenker egentlig de vet det, så tenker å høre om de har tenkt noe ut over festingen til søsken. Er vel egentlig jeg som alltid har blitt regnet som gullungen, og de har snakket om pengebruken til søsken tidligere at det ikke går lenger. 
Er likevel en alvorlig ting å fortelle, men håper det blir respektert og ikke fortalt videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er en alvorlig ting å fortelle. 

Bor søsken hjemme siden du ikke vil ta det hjemme? Synes det hørtes slitsomt ut å måtte ringe foreldrene dine på jobb, spesielt for deres del. 

Er det en måte du kan snakke med de alene på? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er en alvorlig ting å fortelle. 

Bor søsken hjemme siden du ikke vil ta det hjemme? Synes det hørtes slitsomt ut å måtte ringe foreldrene dine på jobb, spesielt for deres del. 

Er det en måte du kan snakke med de alene på? 

Ja, kan ikke gå dypere inn på hvorfor da det kan føre til gjenkjenning. 
Jeg bor heler ikke med foreldrene mine da jeg er xx år. Det er ikke snakk om ungdommer for å si det sånn da søsknene mine er langt eldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å snakke alene med foreldrene dine utenom jobb? 

Det er også lurt å si til foreldrene dine at de må la dette fordøye før de snakker med søsknene dine. Da er det mindre sannsynlighet for at de kan glemme seg bort og nevne eventuelt deg. Dere bør legge en plan om hva dine foreldre skal si så dine søsken ikke tror dette er deg. Kanskje de tror det uansett, men de kan ikke ta deg på noe uten å ver mer sikker i sin sak. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo invitere foreldrene dine hjem til deg på middag? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet for å snakke alene med foreldrene dine utenom jobb? 

Det er også lurt å si til foreldrene dine at de må la dette fordøye før de snakker med søsknene dine. Da er det mindre sannsynlighet for at de kan glemme seg bort og nevne eventuelt deg. Dere bør legge en plan om hva dine foreldre skal si så dine søsken ikke tror dette er deg. Kanskje de tror det uansett, men de kan ikke ta deg på noe uten å ver mer sikker i sin sak. 

Utenom jobb er det mulig søsken er med dem... er derfor jeg må ringe når de er på jobb.
Tenker kun å fortelle en av foreldrene dette da jeg er usikker hvordan den andre vil takle det. 
Er et mulig bevis jeg vil be dem se etter som muligens vil dukke opp fremover. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo invitere foreldrene dine hjem til deg på middag? 

Jeg bor ikke i samme landsdel, så reising er vanskelig med min økonomi og deres økonomi for tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir skikkelig nervøs nå. Tenkte å vente til foreldre garantert var på jobb, men skummelt å tenke på reaksjonene. 
Hva om en av søsken er på jobb med dem? Skal jeg spørre om de er alene eller be dem ringe meg når de er alene?
Jeg vet ikke hvordan det ville tolkes i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli nervøs. Du har tid til å planlegge dette :hug:

Hvis du uansett ønsker å ta dette på arbeidet til forelderen din ville jeg spurt om hen var alene og selvsagt om hen har god tid til å snakke. 

Men du, ikke tenk mer på det i natt. Slapp av, legg deg godt under dyna og tenk på at dette haster ikke og du har god tid til å planlegge dette på best mulig måte. Nettene er ikke beste tid for å tenke på sånt ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bli nervøs. Du har tid til å planlegge dette :hug:

Hvis du uansett ønsker å ta dette på arbeidet til forelderen din ville jeg spurt om hen var alene og selvsagt om hen har god tid til å snakke. 

Men du, ikke tenk mer på det i natt. Slapp av, legg deg godt under dyna og tenk på at dette haster ikke og du har god tid til å planlegge dette på best mulig måte. Nettene er ikke beste tid for å tenke på sånt ❤️ 

Har ikke klart å sove på to uker omtrent. 
Er mulig det er dårlig tid... kan ikke forklare hvorfor, er derfor jeg tenker jeg må gjøre det så snart som mulig grunnen årsaker jeg ikke kan nevne. Har vært i sjokk en periode. Hvis jeg nevner det nå, kan det hende foreldrene våre kan gjøre noe grunnen årsaken jeg tenker på. Jeg føler det er litt, nå eller aldri. Kan hende jeg allerede er forsen, så det blir på en måte enn av de første spørsmålene. Er ikke sikkert jeg vil si noe om "årsaken" har skjedd. Kan hende jeg vil bruke mer tid i så fall på å finne en bedre måte å si det på om det er tilfellet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...