Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Noen som har peiling på det her?

I arbeidskontrakten min står det at jeg har krav på betalt pause i 30 min dersom jeg jobber over 6 timer, men dersom jeg ikke jobber i 6 timer har jeg ikke krav på pause enn mer enn 10 min. Hvordan blir det dersom man jobber under 6 timer, men må jobbe i overtid? Jobber jeg da "gratis", i og med at jeg skulle fått en halvtime pause? Er det et krav å jobbe overtid, eller kan man gå fordi man ikke har hatt pausen sin?

Beklager for rotete forklaring.

Anonymkode: 85919...2a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overtid er hvis du jobber mer enn 7,5 time. Hvis du egentlig skulle jobbet 5 timer men får beskjed om å bli igjen så det blir totalt over 6 timer, har du krav på 30 minutters pause. Hvilken bransje jobber du innen? Jeg vil si at det er helt vanlig (og innafor) å bli bedt om å jobbe litt ekstra hvis du kun har jobbet fem timer en dag. Mulig du har "lov" til å nekte og gå hjem, men da får du nok ikke så mye jobb der. Hvis du har jobbet 5 timer og blir spurt om å bli to timer til sier du "ja, det er greit, men da tar jeg matpausen min nå"

Anonymkode: 1bff9...848

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overtid er hvis du jobber mer enn 7,5 time. Hvis du egentlig skulle jobbet 5 timer men får beskjed om å bli igjen så det blir totalt over 6 timer, har du krav på 30 minutters pause. Hvilken bransje jobber du innen? Jeg vil si at det er helt vanlig (og innafor) å bli bedt om å jobbe litt ekstra hvis du kun har jobbet fem timer en dag. Mulig du har "lov" til å nekte og gå hjem, men da får du nok ikke så mye jobb der. Hvis du har jobbet 5 timer og blir spurt om å bli to timer til sier du "ja, det er greit, men da tar jeg matpausen min nå"

Anonymkode: 1bff9...848

Nei nei nei.

Man må skille alminnelig arbeidstid og overtid. Det TS snakker om her er merarbeid, og ikke overtid. Overtid er det arbeidet som går over alminnelig arbeidstid, som er 9 timer pr dag eller 40 timer per uke. Når det er overtid har man krav på minst 40% tillegg i lønnen.

Ved merarbeid har man ikke krav på mer i lønn, men arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven kommer selvfølgelig til anvendelse hvis TS er ansatt i en bedrift.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Noen som har peiling på det her?

I arbeidskontrakten min står det at jeg har krav på betalt pause i 30 min dersom jeg jobber over 6 timer, men dersom jeg ikke jobber i 6 timer har jeg ikke krav på pause enn mer enn 10 min. 1) Hvordan blir det dersom man jobber under 6 timer, men må jobbe i overtid? Jobber jeg da "gratis", i og med at jeg skulle fått en halvtime pause? 2) Er det et krav å jobbe overtid, eller kan man gå fordi man ikke har hatt pausen sin?

Beklager for rotete forklaring.

Anonymkode: 85919...2a3

1) Regner med at du mener "merarbeid" og ikke overtid som i arbeidsmiljølovens forstand. Du har krav på pause hvis du jobber over 5,5 timer - og pausen(e) skal være på tilsammen en halv time om du jobber i 8 timer.

2) Arbeidsgiveren kan pålegge deg å gjøre merarbeid(som det er snakk om i denne situasjonen, ikke overtid) - men det kommer helt an på hva som står i arbeidskontrakten din. Du kan ikke gå fra jobben fordi du ikke får pausen din, men det betyr ikke at du skal akseptere det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...