AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #1 Skrevet 1. juli 2018 Jeg har i åresvis sett på hunder på Finn.no og ser at det som oftest er de store hundene over 25 kilo som oftest blir omplassert? Ofte står det pga. allergi, familieendring, jobbsituasjon ol. som er grunnen. Men hvorfor er det som oftest de 25 kilo pluss hundene folk plutselig vil omplassere? Velger de som har allergi kun store hunderaser? Eller er det kun eierne som skriver familieendring eller jobbsituasjon som gjør at de største hunderasene blir omplassert og ikke de små eller mellomstore? Anonymkode: 2bd86...361
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #2 Skrevet 1. juli 2018 Store hunder trenger mye mosjon, mer enn en familie på 4 kan gi. En husky har et ekstremt stort aktivitetsbehov f.eks. Folk velger feil rett og slett. Anonymkode: 2d4e9...b85
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #3 Skrevet 1. juli 2018 Allergi er nok bare en unnskyldning i mange tilfeller dessverre. Det er nok som AB over her sier at mange mennesker velger helt feil rase i forhold til hva de klarer å håndtere, og ender opp med å omplassere pga «allergi». Og for de som faktisk har allergi så kan det hende de klarer å leve med en liten hund bedre enn en stor, da mindre kroppsflate avgir færre allergener enn en stor. Anonymkode: a417b...792 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 Store hunder trenger mer mosjon og større plass. Endringer i familiesituasjon kan være alt fra brudd til barn, og da strekker vel ikke tiden til. Mange som ikke tenker over at de faktisk skal ha hunden i 15 år - ikke bare her og nå. Tipper også at det er vanskelig å finne pass til en stor hund, siden mange kvier seg mer for store enn små hunder Anonymkode: 80612...558
Julie Skrevet 1. juli 2018 #5 Skrevet 1. juli 2018 Er vel ikke alle handlinger som er like gjennomtenkt kanskje,hverken når det gjelder ansvaret som følger med å ha hund (liten eller stor rase) eller å velge en rase som er en realistisk og ærlig match opp mot hva eier kan tilby hunden. Da munner det gjerne ut i omplassering. Dessverre.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 At store hunder trenger mere mosjon er en myte. Tror heller det bunner i at store hunder kan være verre å håndtere, hvis de er understimulerte. Legger merke til at det gjerne er de samme rasene som går igjen ofte; Husky ( her må man ta sikte for alle hundekjørere, som bytter ut hunder som ikke lenger duger f.eks ), Border Collie, Schæfer, Rottweiler ( hann ). Ofte raser som har lett for å havne i feil hjem. I det siste har det også vært voldsomt mange Staffordshire Bullterriere. Denne rasen har ''eksplodert'', mye dårlig avl og feil eiere. Anonymkode: 5affa...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Husky er en stor gjenganger for omplassering på finn, da utrolig mange familier ikke vet hva de går til. Jeg vet om mange hundekjørere som lar vær å annonsere på finn nettopp av den grunn. Hunder som ikke duger for toppkjørere, kan fint passe inn i mindre spann/turspann/familier som har kunnskap om husky. En innkjørt hund kan være toppers, jeg har selv overtatt noen voksne hunder og en unghund. Anonymkode: ca441...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Tror mange skaffer hund uten å tenke igjennom hva en valpetid og oppdragelse innebærer. Det er sinnsykt mye jobb! Det å ha en hund krever mer enn 20min tur, og det tror jeg det er få som tenker på, før hunden faktisk er i hus. Jeg ser og at mange unghunder som er rundt 1-2år (både.store og små raser) omplasseres. Har mine tanker om at hunden ble for mye å takle i tenåringstiden, og at innlæring før ungdomstiden har vært mangelfull, og det får de igjen ved at de får en umulig trassete tenåringshund, med null grenser og oppdragelse som nekter å høre.. Anonymkode: 4f7e2...410 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #9 Skrevet 2. juli 2018 Men hvis det finnes flest små og mellomstore hunder, hvorfor er det de store hundene som da oftest blir omplassert? Det finnes mere krevende små og mellomstore hunder også sånn som feks. Jack russel og staff. Og det med levealderen er så lang så lever faktisk sånn generelt sett de minste hunderasene lengre enn de største hunderasene. Så det er noe som skurrer da i mitt hode. Anonymkode: 2bd86...361
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #10 Skrevet 2. juli 2018 Er store hunder mere krevende enn de små/mellom? Anonymkode: 2bd86...361
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #11 Skrevet 3. juli 2018 Nja.. Det kommer an på rase, personlighet og det viktigste, oppdragelse! Men det er jo enklere å fjerne en liten hund fra enkelte situasjoner, og tror mange ikke tenker på at de og trenger oppdragelse, trening, og må bruke hodet sitt, på samme måte som store raser. Tror mange tenker at de er så små og søte og derfor trenger man ikke å trene på alt mulig Det finnes jo store raser som er veldig bedagelige og mindre som er helt turbo, og omvendt. Jeg har ei venninne med en liten chihuahua, med null oppdragelse, den bjeffer på alt og alle, og klikker på andre hunder og mennesker som den ikke får hilse på. Hun bare løfter den opp og går videre. Jeg har en hund på 30kg, jeg kan ikke løfte den opp, og har trent konstant på kontakttrening, hilsing og alt. Hun gadd ikke å trene på det. Den er helt spinnvill, og det er aldri rolig rundt den hunden. Går i bena på eier konstant. Anonymkode: 4f7e2...410 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå