AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Kvinne senere i 20 årene her, har slitt med veldig mye innvedig stress og angst. Har funnet ut at trening og masse løping daglig er viktig for å holde det litt vekk. Jeg ser på løping som og "forbrenne angsten". Jeg har faktisk blitt bedre, men "problemet" er at jeg alltid har vært tynn for høyden. Jeg er 180 og veier 58. Jeg blir også uvel av rødt kjøtt, så jeg holder meg til vegetariske erstatninger nå i disse grilltider. Jeg ble ikke skikkelig streng med meg selv før i sommer, så jeg merker bare at jeg er strammere men ikke nødvendigvis tynnere. Det er bare at det er noen kollegaer og venner som viser bekymring. De spør hva jeg har spist i dag, om jeg får i meg nok. Når noen sier at "de ikke kan spise kake til dessert" så sier de slike ting som at "Navnet mitt har bedre av det, så hun kan spise det". Det er nok bare ment humoristisk, men det er ikke så gøy for meg at de skal passe på meg fordi de tror det ikke er bra med meg. Ser jeg syk ut liksom? Hadde det vært omvendt, en overvektig, så hadde de aldri sagt "tror ikke du skal spise dette kakestykket". Anonymkode: 9bea5...e2d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Du er undervektig. Kjære deg, du må finne andre måter å takle følelser på enn gjennom mat og trening. Anonymkode: 54d68...0e6 14
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er undervektig. Kjære deg, du må finne andre måter å takle følelser på enn gjennom mat og trening. Anonymkode: 54d68...0e6 Ja jeg vet jeg er tynn, og slik har jeg alltid vært. Men jeg er ikke anorektisk. Anonymkode: 9bea5...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 Det du skriver og hvordan du argumenterer får varsellampene tl å lyse. Og det at du ikke ser det selv. Du trenger hjelp Anonymkode: 54d68...0e6 19
Gjest mik877 Skrevet 1. juli 2018 #5 Skrevet 1. juli 2018 tror nok du vet at du er undervektig, og anorektisk eller ikke så er du farlig tynn. Løp ivei du, det er flott å trene..det er ikke farlig. Matinntaket må derimot stå til hvor mye du beveger deg, må ha nok bensin på bilen å for at den skal gå. ..du kan kjøre etter det viser rødt, men før eller siden stopper bilen (du) Du trenger ikke spise kake, det er søppel som kan gjøre angsten værre. Sunn og næringsrik mat derimot trenger du... om du alltid har vært tynn så blir du ikke tjukk over natta. Spis nok mat, du risikerer å bli beinskjør og masse andre følgesykdommer å da kan du ikke løpe mer, men vil fortsatt ha angst. Drikk ett par næringsdrikker i tilegg til det du spiser nå om du ikke får i deg mer mat. Hadde du vært tykk så hadde de ikke sagt noe, kjipt, men overvekt har blitt så vanlig at DET er frekt å kommentere. Det betyr ikke at det er greit fordi.
Gjest mik877 Skrevet 1. juli 2018 #6 Skrevet 1. juli 2018 Sender deg en klem, for skjønner at du ikke har det så bra. Angst og indre uro er jævla vondt. Anbefaler deg å jobbe med grunnen til at du har det sånn, du skal ikke gå rundt å ha det så fælt at du må løpe for å "forbrenne" det. Viste du at du får mer angst å uro av å spise for lite? Prøv å øk matinntaket, det hjelper LITT iallefall.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #7 Skrevet 1. juli 2018 22 minutter siden, mik877 skrev: Sender deg en klem, for skjønner at du ikke har det så bra. Angst og indre uro er jævla vondt. Anbefaler deg å jobbe med grunnen til at du har det sånn, du skal ikke gå rundt å ha det så fælt at du må løpe for å "forbrenne" det. Viste du at du får mer angst å uro av å spise for lite? Prøv å øk matinntaket, det hjelper LITT iallefall. Takk, men jeg spiser, spiser jeg mer etter jeg er mett så blir jeg så uvel og da får jeg mer angst bare av det. Når angsten kommer som brått så blir jeg uvel ved tanken på at jeg skal spise i det hele tatt. Føles ut som jeg skal få akutt diare på en måte, bare at jeg må ikke på do 😛 så roer det seg igjen fort.. Anonymkode: 9bea5...e2d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #8 Skrevet 1. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men jeg spiser, spiser jeg mer etter jeg er mett så blir jeg så uvel og da får jeg mer angst bare av det. Når angsten kommer som brått så blir jeg uvel ved tanken på at jeg skal spise i det hele tatt. Føles ut som jeg skal få akutt diare på en måte, bare at jeg må ikke på do 😛 så roer det seg igjen fort.. Anonymkode: 9bea5...e2d Noen må passe på at de ikke spiser for mye, noen må passe på at de spiser nok. Sånn er det. Anonymkode: 2bb02...30e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #9 Skrevet 1. juli 2018 Reaksjonene deres betyr gjerne at du er gått ned litt, eller at de syns du trener mye i forhold til at du er såpass tynn. Men mange folk er også helt ute av stand til å forstå at folk kan trene for andre grunner enn for å få en slank og veldreid kropp. Ingenting galt i å prøve å kontrollere angst med trening, men får å gjøre det: må du spise nok og det er en del. Du er undervektig nå, men det er bare snakk om et par kg. Hvis du vet du er 58 nå, pass på at du ikke går videre ned, men prøv å kom deg opp over 60 så du er på normalvekt så du ikke risikerer noe i forhold til fertilitet/andre undervektsproblemer. Ta i mot disse kakestykkene f.eks😂 når de ikke vil ha dem. Det er ikke så sunt, men det er næringsstett mat . Ville ikke lagt inn flere restriksjoner på mat, før du faktisk får i deg nok og vær obs på at du trenger mer jern når du trener så mye, og får i deg mindre jern om du kutter rødt kjøtt. Du forbrenner nok ganske mye siden du er lang, trener mye, og sliter med angst og indre uro i tillegg. Ville tatt en periode der du sjekker vekt i blant for å være sikker på at du ikke går videre ned. Sjekke en gang i uka eller hver annen uke for en liten periode f.eks. Hvis du ser at du går videre ned og du ikke klarer spise den mengden mat som kreves for å trene så mye, kan du bare ikke trene hver dag, enkelt og greit. Du har ikke råd til å miste kroppsvekt, selv om trening hjelper deg mentalt. Anonymkode: 10e45...462 4
Gjest mik877 Skrevet 1. juli 2018 #10 Skrevet 1. juli 2018 Derfor må du drikke næringsdrikker om du ikke får i deg mat!! Jeg er ingen lege å kan ikke gi deg kvalifiserte råd. Tråden kommer nok til å bli stengt. Eller så får du kjøre på da, til det stopper seg selv...å tro meg, det vil du egentlig ikke. Du er en høy dame/mann å trenger mye næring i løpet av en dag. Ta ansvar for egen helse. Du trenger (å vil ha) en kropp som virker kjære deg. Du har en bmi som er farlig lav, hva med å løfte vekter å bygge muskler (men for å få til det må du som sagt ha nok næring) isteden for å løpe deg ihjel.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #11 Skrevet 2. juli 2018 Det har jeg også opplevd, de snakket med mannen min om at han måtte fete meg opp og at jeg så bedre ut med noen flere kilo, i tillegg til sånne små stikk direkte til meg.. Det endte med at jeg hadde en real utblåsning og ba dem om å passe sine egne saker, at jeg aldri har bekymret meg så mye for hvor mye jeg veier og hva jeg spiser som etter at de begynte å mase. Man har ikke automatisk spiseforstyrrelser bare fordi man er tynn, spiser sunt og liker å trene! Jeg har det fint med meg selv, spiser det jeg har lyst til når jeg har lyst, og det er det viktigste Anonymkode: 49ef9...a50 2
Lill3My Skrevet 2. juli 2018 #12 Skrevet 2. juli 2018 En spiseforstyrrelse handler ikke alltid om et bevisst ønske om å være tynn. For mange er spiseforstyrrelser en måte å takle ubehagelige følelser på. Ved å trene overdreven mye og samtidig ikke spise nok over tid sulter du kroppen din... Og ved å gjøre det regulerer du de ubehagelige følelsene. Det blir en slags ubevisst mestringsstrategi, som på en måte fungerer veldig bra der og da men som på sikt er livssfarlig 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #13 Skrevet 2. juli 2018 Spis fetere mat, og lag drikke som smoothie, kanskje det kan hjelpe. Kanskje snakke med en psykolog? Anonymkode: c8c4b...04c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #14 Skrevet 2. juli 2018 På 1.7.2018 den 2.41, AnonymBruker skrev: Takk, men jeg spiser, spiser jeg mer etter jeg er mett så blir jeg så uvel og da får jeg mer angst bare av det. Når angsten kommer som brått så blir jeg uvel ved tanken på at jeg skal spise i det hele tatt. Føles ut som jeg skal få akutt diare på en måte, bare at jeg må ikke på do 😛 så roer det seg igjen fort.. Anonymkode: 9bea5...e2d Syntes du har et noe uavklart forhold til mat jeg, så dårlig blir man ikke av å spise litt for mye, og ubehaget med overspising gir deg også angat Mat er involvert i angsten din, dette har de rundt deg oppfattet og derfor er de bekymret. Trening er sunnt for psyken absoludt, men ikke om det utelukkende blir et angstdempende middel og for å holde ubehag borte. Det er faktisk ganske usunnt! Anonymkode: d55e8...54f 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #15 Skrevet 2. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syntes du har et noe uavklart forhold til mat jeg, så dårlig blir man ikke av å spise litt for mye, og ubehaget med overspising gir deg også angat Mat er involvert i angsten din, dette har de rundt deg oppfattet og derfor er de bekymret. Trening er sunnt for psyken absoludt, men ikke om det utelukkende blir et angstdempende middel og for å holde ubehag borte. Det er faktisk ganske usunnt! Anonymkode: d55e8...54f jeg vet jo selv når jeg føler meg mett. Jeg spiser meg mett, men ikke slik at magen blir stor, det er bare ubehagelig! Jeg spiser mye eggerøre, blander inn masse creme fraice (full fett). Spiser aldri lettprodukter og jeg har masse smør på brødskiva. Jeg kan fint få i meg en italiensk pizza på restaurant når vi er der. Anonymkode: 9bea5...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #16 Skrevet 2. juli 2018 On 7/1/2018 at 2:41 AM, AnonymBruker said: Takk, men jeg spiser, spiser jeg mer etter jeg er mett så blir jeg så uvel og da får jeg mer angst bare av det. Når angsten kommer som brått så blir jeg uvel ved tanken på at jeg skal spise i det hele tatt. Føles ut som jeg skal få akutt diare på en måte, bare at jeg må ikke på do 😛 så roer det seg igjen fort.. Anonymkode: 9bea5...e2d En spiseforstyrrelse er ikke nødvendigvis et ønske om å bli tynnere, men et forstyrret forhold til mat og spising. Overspising er også en spiseforstyrrelse, for eksempel. Om du opplever angst av å bli mett, vil jeg kalle det en spiseforstyrrelse. Det er fantastisk at du har funnet en så fin måte som løping for å takle angst. Men brenner du mange kalorier, må du spise tilsvarende mengde. Du er allerede undervektig. Om du i tillegg løper mye og har muskler i bena, er 58 kg veldig lite. Du må spise mer, eller velge mat med høyere kaloritetthet. Lege kan eventuelt henvise deg til ernæringsfysiolog. Anonymkode: d906b...9e9 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #17 Skrevet 2. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En spiseforstyrrelse er ikke nødvendigvis et ønske om å bli tynnere, men et forstyrret forhold til mat og spising. Overspising er også en spiseforstyrrelse, for eksempel. Om du opplever angst av å bli mett, vil jeg kalle det en spiseforstyrrelse. Det er fantastisk at du har funnet en så fin måte som løping for å takle angst. Men brenner du mange kalorier, må du spise tilsvarende mengde. Du er allerede undervektig. Om du i tillegg løper mye og har muskler i bena, er 58 kg veldig lite. Du må spise mer, eller velge mat med høyere kaloritetthet. Lege kan eventuelt henvise deg til ernæringsfysiolog. Anonymkode: d906b...9e9 Har ikke veid meg nå, det kan godt hende jeg veier mer siden jeg trener mer løping og litt styrke etterpå. Kanskje den viser 60- 61 kg? Er det fremdeles veldig lite? Anonymkode: 9bea5...e2d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #18 Skrevet 2. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Har ikke veid meg nå, det kan godt hende jeg veier mer siden jeg trener mer løping og litt styrke etterpå. Kanskje den viser 60- 61 kg? Er det fremdeles veldig lite? Anonymkode: 9bea5...e2d Du trenger iallfall å gi kroppen din nok næring. Det høres ikke greit ut å få angst av å føle seg mett. Jeg ville absolutt tatt dette opp med fastlegen. Lykke til Anonymkode: d906b...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #19 Skrevet 2. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg vet jo selv når jeg føler meg mett. Jeg spiser meg mett, men ikke slik at magen blir stor, det er bare ubehagelig! Jeg spiser mye eggerøre, blander inn masse creme fraice (full fett). Spiser aldri lettprodukter og jeg har masse smør på brødskiva. Jeg kan fint få i meg en italiensk pizza på restaurant når vi er der. Anonymkode: 9bea5...e2d Du svarer bare på hva du spiser, ikke på det jef påpeker om hvordan angsten din er knyttet til mat og hvordan løping er knyttet til direkte håndtering av vonde følelser heller enn at det gir deg positiv energi og en boost. I stedet for å reflektere sammen med meg i om det mulig er en link mellom angsten din, mat og trening som er usunn går du rett i forsvarsposisjon og avviser alt annet enn fettet du spiser. Det sier meg at du ikke er åpen for å se nyansert på dette, som er litt merkelig om du virkelig har lyst å forstå hvorfor andre reagerer. En som ikke kan se nyansert på egey kosthold, som ikke takler at magen buler etter måltid, som ikke takler følelsen av å ha spist litt for mye uten lassiv kroppslig angst etterpå har et problem ett eller anet sted. Det er fint at du har så oppegående og omtenksomme folk rundt deg at de reagerer. De burde ta det opp på en bedre måte ja, men du burde også prøve å bli bedre kjennt med ditt forhold til mat, trening og angst Anonymkode: d55e8...54f 5
Gjest LiMaSK Skrevet 2. juli 2018 #20 Skrevet 2. juli 2018 21 timer siden, Lill3My skrev: En spiseforstyrrelse handler ikke alltid om et bevisst ønske om å være tynn. For mange er spiseforstyrrelser en måte å takle ubehagelige følelser på. Ved å trene overdreven mye og samtidig ikke spise nok over tid sulter du kroppen din... Og ved å gjøre det regulerer du de ubehagelige følelsene. Det blir en slags ubevisst mestringsstrategi, som på en måte fungerer veldig bra der og da men som på sikt er livssfarlig Jeg legger til at det også handler om kontroll. Og så sier jeg Amen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå