AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Jeg skal snart tre inn i et korttidsvikariat som pedagogisk leder i barnehage. Og lurer bare på hvem som pleier å ha samlingsstundene i barnehagen? Er det som regel pedagogisk leder, eller er det også assistenter og barne- og ungdomsarbeidere? Eller bytter man på? Evt. noen som har hovedansvaret for gjennomføringen av disse? Jeg er utdannet førskolelærer, men det er en del år siden jeg tok utdanningen så jeg husker ikke helt hvordan dette var. Pedagogisk leder har selvsagt det pedagogiske hovedansvaret, men jeg husker ikke helt akkurat dette med alle de daglige samlingsstundene - som jeg har skrevet ovenfor. Anonymkode: 8038e...c45
Duff Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Det varierer fra barnehage til barnehage slik jeg har erfart det. Personlig mener jeg at alle ansatte bør kunne holde samlinger fordi det gir mestring for alle pluss at det gir alle en bedre forståelse av hva jobben vår går ut på. 3
Morgenrøden Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Det er ikke noen fast regel for hvem som skal lede samlingsstundene. Det er opp til hver enkelt avdeling, og de ansatte der. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 2 minutter siden, Duff skrev: Det varierer fra barnehage til barnehage slik jeg har erfart det. Personlig mener jeg at alle ansatte bør kunne holde samlinger fordi det gir mestring for alle pluss at det gir alle en bedre forståelse av hva jobben vår går ut på. 2 minutter siden, Morgenrøden skrev: Det er ikke noen fast regel for hvem som skal lede samlingsstundene. Det er opp til hver enkelt avdeling, og de ansatte der. Ok! Da kan jeg slappe litt av. Tusen takk for svar Anonymkode: 8038e...c45 1
solmåneogstjerner Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 I de barnehagene barna mine har gått i er det slik at de bytter på. Alle de ansatte har en samlingsstund i uken, omtrent. Men det varierer sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: I de barnehagene barna mine har gått i er det slik at de bytter på. Alle de ansatte har en samlingsstund i uken, omtrent. Men det varierer sikkert. Takk for svar til deg også! Er det forresten noe annet jeg bør gjøre for å forberede meg? Jeg har ikke fått noe info om barna eller arbeidsoppgaver med tanke på de ulike vaktene, og jeg skal begynne allerede på mandag. Anonymkode: 8038e...c45
solmåneogstjerner Skrevet 1. juli 2018 #7 Skrevet 1. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar til deg også! Er det forresten noe annet jeg bør gjøre for å forberede meg? Jeg har ikke fått noe info om barna eller arbeidsoppgaver med tanke på de ulike vaktene, og jeg skal begynne allerede på mandag. Anonymkode: 8038e...c45 Vet ikke? Du får vel beskjed hvis du må forberede deg, skulle jeg tro? Det blir nok en del å sette seg inn i de første dagene. Men det går nok fint! Ha klar noen sanger og aktiviteter kanskje?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #8 Skrevet 1. juli 2018 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Vet ikke? Du får vel beskjed hvis du må forberede deg, skulle jeg tro? Det blir nok en del å sette seg inn i de første dagene. Men det går nok fint! Ha klar noen sanger og aktiviteter kanskje? Ja det var det jeg også tenkte, at jeg kom til å få beskjed om det, men det har jeg ikke fått. Ja, tenkte å ha med en liten "bank" med aktuelle sanger og aktiviteter som jeg kan bruke i samlingsstunder og ellers Anonymkode: 8038e...c45 1
Duff Skrevet 1. juli 2018 #9 Skrevet 1. juli 2018 Jeg tenker du bør ta en observerende rolle de første dagene så ser du etter hvert hva som vil være aktuelt å finne på. Noen barnehager har faste sanger de bruker hver dag feks og det er også greitt å ha en liten oversikt over hvordan barnegruppa fungerer først.
Macillah Skrevet 1. juli 2018 #10 Skrevet 1. juli 2018 Den første uken bør du bruke på å bli kjent med barna, slik st de kan bli trygge på deg. Kanskje det tilogmed tar to uker. Av aktiviteter og evt. Samlinger ville jeg gjort det som føles naturlig. Å lese bøker sammen med barn åpner også opp for gode opplevelser som leder til relasjonsbygging.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #11 Skrevet 1. juli 2018 Du slipper nok unna samlingsstund de første dagene. I vår barnehage rullerer de på hvilke ansatt som har samlingsstunden, og de har et fast tema hver dag i uken. En dag er hjertedag, hvor de snakker om følelser, vennskap osv og synger om det, en dag er språkdag hvor de blant annet øver på å kjenne igjen navnet sitt, litt om bokstaver osv, en mattedag hvor de lærer om former, tall osv, og en naturdag hvor de lærer om dyr, bær, alt ute egentlig og ofte går til grønnsakshagen sin, i tillegg til en kreativitetsdag i uken hvor de har fellessamling med hele bhg. Anonymkode: 73380...a58
Sola* Skrevet 1. juli 2018 #12 Skrevet 1. juli 2018 Dette varierer fra barnehage til barnehage. Jeg har jobbet i en barnehage hvor bare ped leder har stått for samlingsstundene, men når jeg har vært i praksis ila utdanningen har det vært rullering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå