Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg går på et studie som jeg faglig sett finner interessant, og i tillegg føler jeg dette er noe som kan passe meg. Men samtidig trives jeg ikke sosialt i studentgruppen; ville dere vektlagt dette i stor grad i forhold til om man burde fortsette på studiet? 

Anonymkode: a9647...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er studiet da? Og hvor ille er mistrivselen? Det har jo mye å si, tror ikke jeg ville orket 5+ år uten å trives sosialt, men dersom du klarer å motivere deg til å lese med de andre likevel eller på egenhånd bør jo 1-2 gå greit. Særlig hvis du er langt mer interessert i dette studiet enn andre alternativer. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det mye obligatorisk på studie av forelesninger/øvninger/seminar der du må være med de andre? Hvor langt er studie? 

I mitt tilfelle ville jeg aldri ha sluttet på et studie jeg finner interessant - selv hvor mye jeg mistrives sosialt, men det avhenger jo selvsagt fra person til person. Hvilke behov har du for å kunne klare å fullføre studie? Hvor mye er obligatorisk? Jeg har nettopp fullført mitt første år av en bachelor på universitet, og jeg synes veldig lite om mine medstudenter. Jeg var på nesten alle forelesningene i de emnene jeg hadde, men jeg satt som oftest alene. Seminarene var jeg ikke tilstede på. Jeg leste på egenhånd og jeg stor trivdes med det. Ingenting var obligatorisk, så jeg slapp å være så mye med medstudentene. Skal være ærlig å si at jeg er ganske så introvert av meg, og jeg synes det er vanskelig å diskutere i grupper med mennesker jeg ikke er trygge på. Til høsten har jeg et såkalt breddeår der jeg tar andre forskjellige emner, så jeg kommer ikke til å møte halvparten av mine medstudenter på bachelor programmet.

Husk på at medstudentene skal du bare være sammen med i løpet av studieløpet. Når du er ferdig - er du helt fri og slipper å forholde deg til de. Men jeg forstår selvsagt problemstillingen din. Det er jo også mulig å prate med noen (studierådgiver eller student psykolog), som kan hjelpe deg til å finne måter for å holde ut - om du sliter med det sosiale? Finn noe eller noen som kan hjelpe deg å holde ut - om du trives faglig. Vondt hvis det sosiale skal ødelegge.

Anonymkode: 01a88...067

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvorfor du ikke trives sosialt i studentgruppen, det kan avhenge både av deg selv og andre. Det er ikke sikkert det blir bedre et annet sted. 

Anonymkode: 6c38e...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått på studiet og hvor lenge har du igjen? Om jeg likte studiet og følte at det passet for meg så hadde jeg ikke sluttet med mindre jeg hadde flere år igjen.

Anonymkode: dde54...412

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill. Studiet er interessant med mye obligatorisk oppmøte. Jeg har altså tre år igjen av masteren. 

Anonymkode: a9647...1dc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg ville aldri latt noe sånt påvirke meg. For meg var godt sosialt miljø en evt bonus, ikke noe jeg trengte for å gjennomføre. Men nå er nok jeg mindre sosial enn gjennomsnittet. Jeg personlig synes det høres dumt ut å gi opp en utdannelse på grunn av noe sånt, men vi er alle forskjellige med ulike behov. Men dersom det er viktig for deg bør du i alle fall vurdere å bytte studiested før du vurderer å slutte! Husk at du skal jobbe med dette i 40 år av livet ditt, mens studiet er snakk om tre år til. Sett det hele litt i perspektiv.

Skrevet

Bare tenk at du er der for å lære. Jeg skjønner at det er demotiverende å mistrives blant dine medstudenter, men om 3 år når du står der med ditt diploma så kommer du til å være glad for at du sto i det. 

Hvordan påvirker dette deg og resultatene dine? Er det sånn at du føler deg utenfor eller krangler du med noen av de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...