Gå til innhold

noen som jobber på apotek?

femme fatale

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd fra de som har greie på medisiner: jeg går på antidepressiva (seroxat), og i går da jeg var på apoteket får å hente nye piller fikk jeg "kopien", altså de samme pillene men laget av et annet firma. Disse måtte jeg kjøpe siden de har lagt til et tileggsgebyr på 200kr hvis jeg vil kjøpe originalen. De sier jo at det er akkurat samme virkestoffet i kopipillene, men etter å ha tatt de i dag føler jeg meg litt rar. Jeg har vondt i magen, vondt i hodet, og føler meg ustabil i humøret. :veldigsur: Må jeg gjennom en ny runde med bivirkninger, jeg trodde jo disse pillene skulle være akkurat de samme som originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg er ikke farmasøyt, men synonympreparater er akkurat det samme. Hence navnet :) Ikke noe å bekymre seg over m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Joda, det er akkurat det samme.

Jeg kan ikke si hvorfor du føler deg ustabil, men ofte kan placeboeffekten gjøre seg gjeldende. Fordi du vet at

tablettene heter noe annet og er produsert av noen andre, så kan det kjennes ut som om de har ulik effekt.

Men det har de altså ikke.

Tilsetningsstoffene kan være litt forskjellige fra produsent til produsent, men det skal ikke ha noe å si (noen mener å ha merket forskjell, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er placebo effekt, ja. Men jeg kom faktisk ikke på at jeg hadde tatt disse nye pillene før etter jeg begynte å føle med dårlig, følte lissom jeg hadde litt pms symptomer(sur og deppa..) kanskje jeg bare har en dårlig dag :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan hende det er placebo effekt' date=' ja. Men jeg kom faktisk ikke på at jeg hadde tatt disse nye pillene før etter jeg begynte å føle med dårlig, følte lissom jeg hadde litt pms symptomer(sur og deppa..) kanskje jeg bare har en dårlig dag :-?[/quote']

Det kan umulig være det samme. Jeg bruker selv antidepressiva og reagerte når jeg fikk kopien.

Syns det er helt sprøtt at de selger kopien så enkelt.

Gå til legen din og fortell dette så kan han gi apoteket et sånt skriv som sier at du ikke skal ha kopien. Da slipper du mellomlegget. det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er det man vet da......det er like virkestoffer i bege preparatene. bare forskjellig produsent. De dyreste er de som kom først på markedet. De er dyre, for de skal ha igjen penger de har brukt på å utvikle de.

Så kommer de andre etterpå,lager det samme,men de slipper alt forarbeidet. Derfor billig.

Du får ikke bivirkninger av kopier. Det kan være at du vet at det ikke er samme fabrikant.

Så går det noe magegreier over hele landet. Beg. med hodepine,magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ikke undervurder deg selv, seroxsat er "ille nok" om du ikke i tillegg til det skal slite med bivirkninger pga et kopipreparat.

Om det er placebo eller ei er totalt irrelevant, så lenge du blir sykere av kopien enn "ekte" seroxsat bør du kunne få orginalen (eventuelt spare opp nok selv)

Det er forøvrig ikke uvanlig å reagere på kopier, noen hevder at de ikke blir kontrollert like nøye, andre at det kan være at de ulike hjelpestoffene endrer kroppens optagelse av virkestoffet. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg vet at flere eldre (som ofte ikke selv vet de får kopier) reagerer på liknende vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siste gjst gir helt feil info. Det er dette som er arlig med nett.

råder deg til å ringe et apotek, så får du vite det du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Siste gjst gir helt feil info. Det er dette som er arlig med nett.

råder deg til å ringe et apotek, så får du vite det du skal.

for apotekteknikkere vet mye :roll:

hvorfor gir leger ut skriv om at man skal ha medisinen som er utskrevet hvis det inneholder samme virkestoffer da?

legen min mener at folk kan reagere på eventuelle hjelpestoffer. det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synonympreparater er helt 100% identiske, det er derfor de heter synonympreparater. Enhver forskjell i bivirkninger e.l. har ingenting med selve medisinen å gjøre. Placeboeffekten er nok stor. Stol på at disse utdannede menneskene faktisk vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synonympreparater er helt 100% identiske' date= det er derfor de heter synonympreparater. Enhver forskjell i bivirkninger e.l. har ingenting med selve medisinen å gjøre. Placeboeffekten er nok stor. Stol på at disse utdannede menneskene faktisk vet hva de driver med.

jeg stoler mer på legen min enn på en farmasøyt eller en apotekteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de legene jeg kjenner sier at synonympreparater er identiske. Så hvem har rett? Jeg har ikke hatt en eneste bivirkning ved bruk av synonympreparater. Det har også vært flere artikler i diverse aviser om at folk er skeptiske og ikke skjønner at det er penger å spare, de skal på død og liv ha originalpreparatene. Men dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville faktisk hørt mer på en farmasøyt enn en lege når det gjelder sammensetning av stoffer i legemidler. Farmasøyter er utdannet til det, det er ikke en lege. Bare så det er sagt.

Jeg har fått synonympreparater mange ganger, uten at det har gitt seg utslag i noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor gir leger ut skriv om at man skal ha medisinen som er utskrevet hvis det inneholder samme virkestoffer da?

Noen gang hørt om leger som sponses litt i meste laget av legemiddelselskaper...?

Eller leger som av gammel vane skriver ut det samme selv om identiske ting kommer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet i.i

Jeg jobber helger på apotek under utdannelsen min, er ferdig til sommeren.

Ang generiske preparater - de inneholder det samme virkestoffet, ikke nødvendigvis de samme hjelpestoffene. Det at disse ikke nødvendigvis er like kan gjøre at noen reagerer allergisk fortrinnsvis.

Når det gjelder styrken skal den være lik. Men! Den må være innenfor en variasjon på +/- 15%. Slik at om orginalpreparatet ligger i nedre sjiktet her kan generikaen ligge i øvre. Dette vil gi en stor forskjell som kan føre til at man vil få bivirkninger blandt annet på nytt. Derfor skal man ikke le av de som opplever dette. Vi oppfordrer da til å ta kontakt med legen sin på nytt for å få påskrevet at man eventuelt ikke skal bytte. Men dette må man ha en medisinsk grunn for å få til.

Alle generiske preparater er forøvrig på overvåkningslisten. Farmasøyter kan nå melde bivirkninger på disse om det oppleves bivirkninger ved bytte.

Ang. dette med bytte - vi er faktisk pålagt dette. Det nytter ikke å "skyte" oss som jobber der fordi staten vil senke legemiddelutgiftene....Det er derfor dere må betale et mellomlegg om dere velger å ikke bytte. Det kan man helt sikkert lese mer om både hos trygdeetaten.no og på legemiddelverket.no...

Håper dette var til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...