AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Spør for noen: Et par der den ene har mer penger i banken, har leilighet og en del å betale av utgifter. De blir sammen, hvordan gjør man da? Den andre parten har ikke noe med det å gjøre? Altså pengene, leiligheten og det som er? Anonymkode: 684d9...e61
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Selvfølgelig har ikke den andre noe med hva den ene har av private formue og utgifter fra før. Anonymkode: ffb44...749 3
ViljaH Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Man har vel fått seg ny kjæreste, ikke ny sjef? Ser ingen grunn til at ny kjæreste skal dirigere hva sparepenger skal brukes til f.eks. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spør for noen: Et par der den ene har mer penger i banken, har leilighet og en del å betale av utgifter. De blir sammen, hvordan gjør man da? Den andre parten har ikke noe med det å gjøre? Altså pengene, leiligheten og det som er? Anonymkode: 684d9...e61 Tenker du på betaling for å bo? Kjøpe bolig sammen? Fordeling av felles utgifter? Hva tenker du på?: ) Anonymkode: d0563...009 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på betaling for å bo? Kjøpe bolig sammen? Fordeling av felles utgifter? Hva tenker du på?: ) Anonymkode: d0563...009 Det og ... Anonymkode: 684d9...e61
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 Nei, isåfall hadde jeg eid halvparten av den automatiske lekebilen til barneskolekjæresten min.🙈 Har på følelen av at det er deg du snakker om, kan du ikke fortelle om situasjonen? Anonymkode: 174c8...359
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, isåfall hadde jeg eid halvparten av den automatiske lekebilen til barneskolekjæresten min.🙈 Har på følelen av at det er deg du snakker om, kan du ikke fortelle om situasjonen? Anonymkode: 174c8...359 Det er faktisk ikke meg, derfor klarer jeg ikke å forklare... Anonymkode: 684d9...e61
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 Vi deler fellesutgifter og alt annet er en privatsak. Økonomien påvirker ikke forholdet. Ingen er interessert i luksus, derfor er ferie ol også uproblematisk. Anonymkode: 519b5...8a4 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #9 Skrevet 1. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør for noen: Et par der den ene har mer penger i banken, har leilighet og en del å betale av utgifter. De blir sammen, hvordan gjør man da? Den andre parten har ikke noe med det å gjøre? Altså pengene, leiligheten og det som er? Anonymkode: 684d9...e61 Du har ikke noe med pengene å gjøre nei, men du må selvfølgelig betale noe for å bo. Siden du bor i hans leilighet så må du betale en "leie sum" til han, eller der kan dele alle bo utgifter i to som felleskostnader, strøm, TV, Internett, forsikring, renter på lånet osv. Videre må dere dele på alt av andre fellesutgifter som mat og til husholdningen. Ble du noe klokere nå?:) Anonymkode: d0563...009
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #10 Skrevet 1. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke noe med pengene å gjøre nei, men du må selvfølgelig betale noe for å bo. Siden du bor i hans leilighet så må du betale en "leie sum" til han, eller der kan dele alle bo utgifter i to som felleskostnader, strøm, TV, Internett, forsikring, renter på lånet osv. Videre må dere dele på alt av andre fellesutgifter som mat og til husholdningen. Ble du noe klokere nå?:) Anonymkode: d0563...009 Ts skal ikke betale noe som har med lånet å gjøre med mindre det er snakk om å kjøpe seg inn i leiligheten. Kontakt advokat for mer konkrete råd ts. Anonymkode: 7fc7d...f9c
solmåneogstjerner Skrevet 1. juli 2018 #11 Skrevet 1. juli 2018 Merkelig spørsmål. Du blir sammen med noen og så tror du at du skal få en del av vedkommendes verdier, bestemme hvordan hans penger skal brukes eller hvordan han skal forvalte eiendommen sin? ?? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #12 Skrevet 1. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke meg, derfor klarer jeg ikke å forklare... Anonymkode: 684d9...e61 Med andre ord så vet du for lite om situasjonen så alt blir bare synsing uansett.. Anonymkode: cc471...d62 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #13 Skrevet 1. juli 2018 Samboer og jeg er mest komfortabel med at vi bidrar likt. Vi har en felleskonto der vi setter inn et fast beløp som skal dekke alt av felles utgifter som husleie, internett, mat, kino osv. Men det har vært perioder der den ene hadde veldig lav inntekt og den andre bidro litt mer. Etter å ha vært sammen i flere år ser vi på det som mest fornuftig. Skal sies at parten som hadde dårlig økonomi betalte tilbake til den andre da situasjonen ble bedre. Ikke fordi det ble krevd, men fordi det føltes bra å betale tilbake Om en av oss hadde dårlig økonomi over flere år ville nok den andre bidra med glede. Men jeg tror at dersom samboer og jeg havnet i en slik situasjon, så ville vi vurdert om det var verdt å flytte til et billigere sted for å gi mer økonomisk frihet til den som slet, eller om den "rikeste" syntes det var verdt å bo dyrere men bidra mer økonomisk. Nøkkelordet er kommunikasjon og tenke langsiktig. Hva er dere begge villige til å leve med om situasjonen vil være slik som den er nå over flere år? Det er bare dere selv som kan avgjøre hva dere kan leve med Jeg tenker at dersom den ene tjener 1 mill og vil bo i sin dyre leilighet/ hus, så er det rimelig å akseptere at den med dårligere økonomi betaler litt husleie, men ikke så mye som halvparten. Alternativet er å bo hver for seg, noe som fungerer veldig bra for noen par som liker ha alenetid og møtes og bare fokusere på hverandre når man først møtes. Anonymkode: 6f361...564 1
LiseOslo Skrevet 1. juli 2018 #14 Skrevet 1. juli 2018 Jeg har en betraktelig bedre økonomi enn kjæresten min (vi er begge studenter) i den daglige husholdningen bidrar vi vel med omtrent like mye (uten at vi regner på det). Men det er jeg som står for leiligheten, reiser og mer ekstravagante restaurantbesøk etc. Plager meg ikke i det hele tatt at jeg betaler mest når min økonomi er såpass mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #15 Skrevet 1. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts skal ikke betale noe som har med lånet å gjøre med mindre det er snakk om å kjøpe seg inn i leiligheten. Kontakt advokat for mer konkrete råd ts. Anonymkode: 7fc7d...f9c Jo det koster å ha lån for å ha et sted å bo, altså rentene. Avdrag et sparing og det skal ts ikke betale på. Anonymkode: d0563...009
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå