AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Lang historie kort: Jeg er utbrent. Har lite energi og har hatt det tungt. Denne sommeren er målet mitt å komme meg ovenpå igjen. Og jeg vil gjerne vite hva dere gjør når dere er uopplagt, nedfor og slapp og vil føle dere bedre. Kanskje får jeg litt inspirasjon? Det er nemlig avgjørende at jeg ikke starter et regime, for det er det siste jeg trenger i denne situasjonen, men finner aktiviteter som gir glede og velvære. To ting jeg gjør nå: Går tur i skogen. Bader. Jeg føler meg alltid mye bedre etterpå Anonymkode: 9ac0a...8cf
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Det jeg gjør ( ikke nødvendigvis passer for deg) er å juice i en periode, det gir meg veldig mye energi og blir utrolig glad og lett i kroppen. Begynn gjerne rett før en helg, da de første dagene kan man bli litt slapp. Lag juice med en ts chlorella, det skal hjelpe på energien eller juice med mye grønnsaker. Spis mat som gir kroppen energi, vitaminer og mineraler. Ellers hjelper det veldig på formen å drikke mye vann. Få sol på kroppen. Ta en hard treningsøkt. Vær sosial. Se en komedie. Ikke spis junk og godteri, det kan gjøre mye med humøret. Les en god bok. Gjør ting som gir deg glede 😊 Det kan også være at du har vitamin mangler eller noe, så en tur til legen kan anbefales om du ikke har gjort det. Anonymkode: bd7ba...6f3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #3 Skrevet 1. juli 2018 Siden du skriver at du er utbrent, regner jeg med du får oppfølging fra legen og slikt. Jeg er ikke utbrent, men har slitt litt med den psykiske helsen. For meg er det utrolig viktig å spise mange nok måltider i løpet av en dag, og å spise noenlunde sunt. Minimum er tre måltider til dagen, helst bør jeg spise litt mer. Ellers strikker eller hekler jeg, som gir en viss følelse av produktivitet og mestring. Det å gå meg en tur, gå på kafé, sitte på biblioteket og lese litt, eller bare rusle i byen gir drypp av glede i hverdagen. Jeg plantet noen blomster som jeg har stelt med, luker litt på uteplassen, og så er jeg utendørs og nyter sola. Anonymkode: 10fbe...8ab
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 Når jeg er nedfor prøver jeg helt absurd enkle ting å muntre meg selv opp. Enten ved å skrive en liste over ting jeg er takknemlig for, se på søte kattevideroer på Youtube (noen ganger er det faktisk ikke mer som skal til ) eller ringe en venn og prate. Men det som fungerer aller best er det forebyggende jeg gjør ved å gå turer hver dag, spise sunt (men samtidig kose meg med mat!), la være å drikke alkohol og å være flink til å trene. Det er disse tingene som gjør at mitt humør holder seg jevnt. Dvs: når jeg går ned i kjelleren er det "for sent" å gjøre noe med det (misforstå meg rett - det er alltid ting man kan gjøre for å komme opp!), og da pleier jeg å "wait it out".(fordi det går alltid over på et tidspunkt) Dvs ikke gjøre en dritt mer enn absolutt nødvendig. Hvis du føler at det hjelper å gå tur i skogen og å bade, så anbefaler jeg deg å gjøre mer av det. Og kanskje utfordre egen komfortsone på ett felt? feks lære deg å strikke, eller stupe fra en høyere høyde enn du er vant til? Kanskje du skal prøve å sove ute en natt alene i skogen? Å utfordre mestringsfølelsen bygger nemlig opp masse fine flotte hormoner som hjernen din trenger når du er utbrent. Jeg sier IKKE at du skal løpe maraton eller drive med fitness nå, jeg mener de bittesmå tingene i hverdagen. En liten ting som egentlig ikke betyr så mye, men som allikevel er viktig. Det hjelper veldig for meg, hvert fall. Lykke til Anonymkode: 7da61...7f5 5
Grønn te Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 Har vært der selv, trener vanligvis harde styrkeøkter 4-5 ganger i uka og yoga 2-3 ganger, samt går turer. MEN har hatt harde uker jeg også, det jeg har gjort for å bli bedre: 1. Blodprøver for å avdekke mangler. I ett tilfelle hadde jeg jernmangel, så manglet jeg østrogen. Det er i orden nå med oppfølging av lege 2. Kjørt en rolig uke der jeg f.eks bare trener styrke 2 ganger, går noen turer og gjør mer yoga enn vanlig. Da får jeg vært aktiv uten å slite meg ut. 3. Spise godt også på hviledager/i hvileuker. Er sulten som fy hvis jeg har hviledag og 😛 4. Unn deg noe ekstra, får hvertfall meg til å føle meg bedre. Ta en shoppingtur med venninner, inviter til vinkveld eller gå på stranda f.eks.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 Jeg syns meditasjon er utrolig nyttig og fint. Ellers hører jeg så mye må musikk som overhodet mulig, det gir meg energi og godt humør Anonymkode: 8cea3...0cf 1
brokkolikarusell Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Jeg har vært veldig nedfor selv i det siste, og siden jeg er så utrolig glad i julen har jeg sett et par julefilmer. Det gav meg glede. Har også sett noen skikkelig klissete romantiske filmer som jeg liker å se når jeg er alene. Liker å gjøre ting som distraherer meg fra tankene mine 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #8 Skrevet 2. juli 2018 Her funker det også å gå turer, fortrinnsvis i skog og mark, elsker å gå i fjellet. Men det viktigste er nok at jeg spiser mat som får meg til å føle meg vel. Mye frukt og grønnsaker, knekkebrød fremfor brød, proteinrike pålegg, lite sukker, drikke mye vann. Det gir meg enormt velvære og en skikkelig god følelse. Hverdagsaktivitet fremfor strenge treningsprogram, det har jeg bare ikke kapasitet til nå (også utbrent og langtidssykemeldt her). Anonymkode: 7e64c...019
Inwe Skrevet 3. juli 2018 #9 Skrevet 3. juli 2018 For meg fungerer det mye bedre å spise vegansk samt få inn nok trening i løpet av en uke. Jeg elsker styrketrening og trener derfor det, virker som du liker å svømme og gå turer derfor bør du gjøre det. Ellers liker jeg å bare ta meg en tur ut og se på folk. Min deprimerte samboer har også blitt veldig mye bedre etter vi skiftet kost.
Musefjes Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 Det som hjelper meg skikkelig er å høre på musikk som får meg til å føle noe. Hver dag, mens jeg vasker opp, mens jeg lager mat, mens jeg steller meg på badet osv. Jeg danser rundt i stua og synger til når jeg føler for det. Noen ganger er det "glad" musikk, men det kan også fungere veldig bra med skikkelig trist, dyster, sint og dramatisk musikk (gjerne mye patos), som jeg mimer og dramatiserer som best jeg kan foran speilet med gardinene trukket for. Føler meg mye bedre etterpå.. 😊😂 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 På 27.7.2018 den 19.02, Musefjes skrev: Det som hjelper meg skikkelig er å høre på musikk som får meg til å føle noe. Hver dag, mens jeg vasker opp, mens jeg lager mat, mens jeg steller meg på badet osv. Jeg danser rundt i stua og synger til når jeg føler for det. Noen ganger er det "glad" musikk, men det kan også fungere veldig bra med skikkelig trist, dyster, sint og dramatisk musikk (gjerne mye patos), som jeg mimer og dramatiserer som best jeg kan foran speilet med gardinene trukket for. Føler meg mye bedre etterpå.. 😊😂 Elsker dette innlegget! Dans er fantastisk fint for både kropp og sjel. Du trenger ikke å være flink, eller ha rytme engang, bare musikk og bevegelse. Så er min erfaring at yoga og/eller meditasjon er veldig fint. Særlig meditasjonsdelen hjelper godt for å roe ned og være i meg selv, som en god start på dagen. Finn litt tid hvor du får være helt for deg selv, gjerne ute om du har et fint, avsidesliggende sted. Lese bøker, nyte solnedgangen, drikke et glass vin og skravle med venninne, kveldsbad, generelt ting hvor jeg bruker tid på meg selv, og aller helst alene. Jeg har stort behov for ro og stillhet, og tar meg de pausene jeg trenger i hverdagen. Anonymkode: e9836...beb 1
olav1988 Skrevet 3. august 2018 #14 Skrevet 3. august 2018 En lang tur, film med venner og et glass vin Ingen stress og et godt kosthold. Til meg, er det nok
Gjest mik877 Skrevet 3. august 2018 #15 Skrevet 3. august 2018 For en fin tråd, det jeg gjør er meditasjon og mindfulness.. Finnes mange fine videoer på YouTube. Gå tur er jo sikkerstikk, gått av meg mange tunge tanker. Trene styrke, det utløser endorfiner å gir meg masse glede + at en sterk kropp tåler mer psykiske påkjenninger. Ser snutter av søte dyr og babyer.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #16 Skrevet 3. august 2018 Om jeg skal få opp energi og humør: Trening daglig, som får pulsen godt opp. Kan gjerne være kort. Kosthold med mye grønnsaker, fisk og sunt fett. Særlig effekten av sunne fettsyrer er ganske umiddelbar hos meg. Om det har vært for mye jobb og stress en periode: Isolere meg hjemme en dag, sende ut mannen. Da trenger jeg ro, det å ikke gjøre noe som helst, bare pusle litt i huset. Anonymkode: 0f7a9...4cb
Kvinne87Rogaland Skrevet 3. august 2018 #17 Skrevet 3. august 2018 Jeg ble vegetarianer (eller egentlig pescetarianer - spiser fisk, sjømat, egg og meieriprodukter). Og så begynte jeg å trene. Tror det hjalp fordi det ble som en ny hobby og livsstil. Jeg prøvde mange nye retter, kjøpte oppskriftsbøker, handlet nye råvarer på innvandrerbutikker og testet de ut. Det var skikkelig gøy! Jeg fikk bedre humør, ble lettere til sinns og i kroppen, alle mageproblemene mine forsvant totalt - helt fantastisk! Jeg tror kjøtt ikke er bra for oss fordi det er for tungt å fordøye for tarmene. Og forskere har funnet en link mellom tarmhelse og psykisk helse. Spesielt kjøttpålegg (som kyllingpålegg) er fulle av dårlige stoffer (tror det kalles nitritt?). Jeg spiser mye frukt, grønnsaker, nøtter og bær. I tillegg har jeg erstattet kjøttet med bønner, linser, kikerter, quinoa, og oppdaget masse nye spennende krydder! Jeg lager gryter med ingefær, gurkemeie, hvitløk og pepper, som bekjemper betennelse i kroppen. I tillegg har jeg begynt å fermentere. Har gått fra å være deppa med store mageproblemer (mistanke om chrons) til å være 100% frisk, med godt humør og livsglad! Det er snart et år siden omleggingen (oktober) og ingen av problemene har kommet tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #18 Skrevet 3. august 2018 Nyt de små øyeblikkene, senk skuldrene og ta ting innover deg. Feks om du ligger på et svaberg, lytt på bølgeskvulp, måkeskrik, lyd av båter lenger borte..og kjenn etter hvor deilig det er å bare være til stede. Plukk en stor bukett sommerblomster..kjenn hvor deilig det lukter.. nå er det både bringebær blåbær å plukke.. det handler om de små tingene/øyeblikkene rundt oss..av og til durer man bare rett gjennom dem og merket ikke de var der en gang. Anonymkode: 8a47f...d17
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 30 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Jeg tror kjøtt ikke er bra for oss fordi det er for tungt å fordøye for tarmene. Og forskere har funnet en link mellom tarmhelse og psykisk helse. Spesielt kjøttpålegg (som kyllingpålegg) er fulle av dårlige stoffer (tror det kalles nitritt?). Kunne ikke vært mer enig. Dette har jeg og mannen også innsett. Vi har kuttet kraftig ned på kjøtt - ikke noe kjøttpålegg, og maks en kjøttmiddag i uka. Og økt mengden grønnsaker, bønner, kornprodukter og egg. Det har så mye å si for humør, mage og energinivå. Kjøtt blir liggende to-tre ganger så lenge i systemet, og øker sannsynligheten for mage/tarmproblemer, og også alvorligere sykdommer som kreft. For oss har det vært en gradvis prosess, man er jo så vant med å spise kjøtt for å bli "mett". Men kan helt positivt si at vi er mer våkne, har bedre humør, energi til å trene daglig og generelt føler at kroppen er lettere og sunnere. Anonymkode: 0f7a9...4cb 1
Snabeltann Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 Jeg løper i skogen og på fjellet. Utrolig deilig å bare ta pause fra alt, og forsvinne i naturen. Løper uten pulsklokke eller måling av km og tid, bare ser et sted foran meg, og bestemmer meg for å dra dit, en knaus eller topp, løper dit, setter meg gjerne ned og nyter utsikten da glemmer jeg alt rundt meg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå