Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk gjennom gata i dag, ute lå det et A4 ark. På arket stod det detaljert informasjon om pasienter på et rehabliteringshjem. Opplysningene som stod var blandt annet fullt navn, fødselsnummer, og detaljert sykdomsinformasjon/informasjon om medisinering. Samt en hel del annen informasjon om tilrettelegging og hvordan enkeltindivider nektet å medisineres.

et direkte sitat fra arket: «sint og irritabel på personal, ønsket ikke kveldig medisin.»

arket var datert til 03.01.2018

Hvordan går jeg frem med dette? Kjenner at det virkelig er ubehagelig at sensitiv informasjon behandles så uvørent.

Anonymkode: 16920...2e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest LiMaSK
Skrevet

Jeg hadde nok gått til politistasjonen og levert det inn. Sånne ting skal jo ikke ligge åpent for folk å se, og dersom noen har mistet det eller kastet det burde de få konsekvenser, sånne papir skal makuleres.. 

Skrevet

Ville tatt kontakt med politiet, kommunen og eventuelt lokalavisa, så slipper du å styre med det selv. Det er jo helt uhørt at slike papirer ligger og slenge.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, LiMaSK skrev:

Jeg hadde nok gått til politistasjonen og levert det inn. Sånne ting skal jo ikke ligge åpent for folk å se, og dersom noen har mistet det eller kastet det burde de få konsekvenser, sånne papir skal makuleres.. 

Ja. Tror jeg møter opp på politistasjonen på mandag. Men tror du at vedkommende får noen konsekvenser?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du leste voldsomt grundig før du fant ut at det var informasjon som ikke angikk deg. Det burde du jo helt ærlig ha skjønt i det du så et navn som ikke var ditt og navnet på rehabiliteringshjemmet...

Anonymkode: 9da68...051

• Liker 9
Gjest making.a.mess
Skrevet

Anmelde er litt drøyt. Vedkommende har vel ikke lagt arket på gaten med vilje? Har du aldri mistet noe før? Burde man bli tiltalt for å miste? Du vet heller ikke hvor uvørent dette arket har blitt behandlet. Å miste kan skje på så mange vis. 

Vær heller den voksne og makuler arket. 

Gjest LiMaSK
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Tror jeg møter opp på politistasjonen på mandag. Men tror du at vedkommende får noen konsekvenser?

Håper de får det.. jobber på sykehjem og konsekvensene av sånne ting er strenge, sjefen kan faktisk få sparken.. eller også komme i fengsel. Dette sa sjefen selv!

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du leste voldsomt grundig før du fant ut at det var informasjon som ikke angikk deg. Det burde du jo helt ærlig ha skjønt i det du så et navn som ikke var ditt og navnet på rehabiliteringshjemmet...

Anonymkode: 9da68...051

Er jo klar over at det ikke var mitt, men tar arket selvsagt med meg. Lar ikke slikt ligge å strø slik at flere kan få tak i informasjonen. Skal selvsagt ikke oppbevare det, går til politet på mandag. Dersom det ikke er av interesse makulerer jeg det selvsagt. 

Skrevet

Å miste et slikt ark er et alvorlig brudd på taushetsplikten, men mer enn internsak enn en politisak. Tviler på at politiet bruker ressursene sine på dette. Men ta det opp med rehabiliteringshjemmet, slik at de kan følge opp saken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Minitroll skrev:

Å miste et slikt ark er et alvorlig brudd på taushetsplikten, men mer enn internsak enn en politisak. Tviler på at politiet bruker ressursene sine på dette. Men ta det opp med rehabiliteringshjemmet, slik at de kan følge opp saken. 

Ja, burde det

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan da være noe personen har mistet selv etter å ha hentet sin journal.

Anonymkode: 839e3...978

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du dra til rehabiliteringshjemmet og be om å få snakke med leder der? Der ville jeg levert det. 

Anonymkode: 2ee5d...a89

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...