Gå til innhold

Usikker og vilter unghund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har overtatt en ganske stor blandingsgutt på 10 mnd. (Labrador, setter og flatcoat) Han er undersosialisert, så derav usikker og bjeffer mye i møte med andre hunder. Så fort han kommer innpå og får snuse er han bare glad, uansett kjønn, men så utrolig ivrig. Han hopper noe så ekstremt på både meg, andre eiere og hunder. Svever liksom i luften. Dette gjør han også i møte med bare mennesker, og hjemme med meg når han blir ivrig i kastelek f.eks. (Avslutter da leken)

Han er utrolig glad, men han kan jo ikke få hoppe slik, og bjeffe, spesielt med tanke på barn og de som er redd hunder. Finnes det noen effektive tips og triks annet enn eksponering over tid? Han responderer godt på godbiter alene, men blir alt for stresset på tur til å ense de, samt at han er stor, så jeg sliter med å holde han fast i ‘sitt’.

Anonymkode: 7377b...295

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS: Har også prøvd litt avstandstrening der jeg har tatt han med på en strand med ikke så mange mennesker og sittet et stykke unna, men da bjeffet han konstant i 30 min mens han trakk godt i båndet og ville mot menneskene. Klarte ikke å roe ned uansett hvor rolig jeg satt på en benk med godbiter. Er alt håp ute?

AnonymBruker
Skrevet

Ting tar tid. Konsentrer deg om en ting om gangen.   Hopping fjernet jeg ved å faktisk be alle ignorere hunden, holdt den gjen med w

selen og når hunden roet seg, så fikk han kos, dette tok et par mnd, også begynte jeg med å trene inn at hunden skulle sitte for å få kos av andre. Så tok jeg tak i bjeffingen. Få en vilter hund med null oppdragelse til en hund som kunne oppføre seg tok ca 1 år, da tok jeg over en 11mnd gammel hund med mange utfordringer.

Anonymkode: aa5f7...25c

AnonymBruker
Skrevet

TS: Takk for svar! Da vet jeg at det er håp! Har hørt fra flere med fuglehund at de gjerne er klin hakka gærne det første året til halvannet, så roer de seg litt av seg selv også. Da er det bare å ta tiden til hjelp og fortsette som jeg har gjort. :) Heldigvis er han jo snill, og uten aggresjon, så utgangspunktet er jo ikke for ille.

Skrevet

Et lite tips er å droppe kasteleker, og heller fokusere på aktiviteter som sporing osv: https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/apportering-kan-gi-stressede-hunder/ 

Om du sliter med å holde igjen hunden kan det også hjelpe og kjøpe en sele med båndfeste foran. På den måten får ikke hunden til å trekke, og du får bedre kontroll fysisk.

Ellers ville jeg kanskje startet med å forsterke grunnleggende lydighet som sitt, dekk osv. Får du dette til å sitte som et skudd, kan du i starten bruke disse kommandoene i møte med mennesker og andre utfordringer. Husk og ros hunden masse når den oppfører seg som du vil, da forsterker du oppførselen, og forhåpentligvis skjønner den hva du ønsker den skal gjøre.

Lykke til!

Skrevet

Unge retrievere kan være et kapittel for seg selv. Bud èn er å ikke la ham hilse på folk eller hunder når du er ute på båndtur, sånn at han ikke får mer forventning til folk/hunder på tur. Stopp gjerne med en gang du ser det kommer noen han kan hoppe og reagere på, trekk deg mange meter ut av veien til du får kontakt med ham og kan belønne med godbit og trene. 

Som andre sier, slutt med kasteleker, det stresser bare mer opp. Jobb heller med ting som kontakttrening (da frivillig kontakt, dvs at du ikke skal mase/rope/lokke for at hunden skal se på deg. Han skal velge å se på deg av seg selv, da sier du "bra!" og gir en godbit) og nesearbeid (godbitsøk hvor du kaster godbiter i grøfta/på gresset og han må lete etter dem), det er ting som roer ned.

AnonymBruker
Skrevet

Labradorene kan være ganske viltre som valp og unghund, særlig hann hundene. De vil begynne å roe seg litt rundt 2 års alderen. Kjenner ikke så godt til de to andre rasene, men alle tre rasene liker å arbeide.

Det som er viktig er å hele tiden fokusere på ro-trening. Du kan søke opp ro-trening på internett for å få mer informasjon om hvordan dette bør gjøres. 

Godbit søk både ute og inne. Kan anbefale sporkurs, både morsomt for hund og eier. 

Viktig at hunden får brukt både kropp og hode.

Anonymkode: 540a6...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Fuglehunder (og andre i samme type aktive raser) skal godt gjøres å slites ut med kastelek osv. Fokuser på mentale leker som spor/søk osv. Ellers så kan atferd som hopping ta laaaang tid - men det er ikke håpløst. Ta en ting av gangen. Det hjelper hunden også. I tillegg så er det en del raser (blant annet settere) som kan bli helt hypre i unghundfasen. Det kan gjerne roe seg litt av seg selv. (men det vet man ikke så best å trene det bort uansett). Lykke til og jeg er sikker på at du klarer det - det er ikke håpløst!

Anonymkode: 2f07e...de3

AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig i at det et dumt å leke med feks en ball. Fysisk aktivitet er essensielt! Mental stimuli kan ikke erstatte slik aktivitet for atletisk bygde hunder!

Jobb  målbevisst om å ignorere ALL hopping.  

Anonymkode: dd5e4...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...