AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 jeg er 15 år og vi er en søskenflokk på 3, bor i ei bygd jeg aldri har trives i. Det er en sånn liten bygd med samme jævla gjengen på samme sted til samme tid, alle skal kle seg likt og det er ikke fritidstilbud omtrent. Jeg har blitt fryst ut hele tiden her, så venner har jeg på en låte ikke. Venninna mi har flyttet (hun hadde en litt kulere mor som turte det). Min mor har hatt jobbtilbud andre steder to ganger, i to byer. Vi skulle flytte da og, men hun trakk seg i siste liten. Husker hvor skuffet jeg var, endelig skulle vi komme oss vekk fra disse menneskene, fra dette kjedelige stedet. Men nei, her vil hun være... Så får pappa jobb i en av norges største byer, og det blit prat om st vi skal flytte. Overlykkelig blir jeg, endelig byr flere muligheter seg, det er en fremtid. Men det begynner og bli alvor med flytting og jobbtitting i byen, og mamma blir mer skeptisk. Jeg bare kjenner igjen på hele blikket og væremåten at hun snart trekker seg, og det gjorde hun faen meg til slutt. Jeg spør om jeg kan bli med og bo med pappa. Men det vil ikke mamma. Hun skylder på at da må jeg bytte skole og at alt kommer til og bli så vanskelig for meg og ditt og datt. Men jeg blir jo allerede stengt ute fra de jeg går med i bygda, så dette er bare en teit unnskyldning fra henne for at jeg ikke skal dra. Typisk at den reddeste har foreldreretten. Gleder meg til keg blir myndig. Da skal jeg flytte ut og aldri dra til denne drittbygda igjen, og vil IKKE ende opp som mamma! Jævla redd for omverden blir man av og gå sånn isolert. Jeg kommer ikke til og besøke henne i hvertfal, da får heller hun komme til meg der jeg bor. Hva er det med enkelte folk og gjøre alt umulig? Er så lei av at den kjerringa alltid trekker seg. Anonymkode: 1571c...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Npr du blir tørr bak ørene og voksen så forstår du nok mer av din mor sine besluttninger. Anonymkode: b0205...af6 15
enirt Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Du kan velge hvem av foreldrene du vil bo hos når du er over 12 år. Så det er bare å flytte til faren din. 19
Rosatoast Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 Skjønner deg godt, men moren din har nok sine grunner til at hun ikke vil flytte vekk. Du er 15 år og kan fult ut bestemme selv hvilke av dine foreldre du vil bo hos, så det er bare å si til moren din eller si til faren din at du vil flytte til pappa istedenfor 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 Du kan da søke deg inn på en vgs et annet sted, og søke borteboerstipend fra lånekassen, og barnebidrag fra foreldre via nav så lenge du bor for deg selv og går vgs. Dette gjorde jeg og jeg klarte meg helt utmerket, slapp unna den giftige skolemiljøet fra ungdomsskolen og kunne være meg selv 100% uten å få stygge blikk av de "kule". Anonymkode: cf35f...e55 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Npr du blir tørr bak ørene og voksen så forstår du nok mer av din mor sine besluttninger. Anonymkode: b0205...af6 Ja, det er vel typisk, når man blir voksen blir man som sin forelder og dødskjedelig. Tror min mor bare har blitt sånn fastgrodd slik man blir av dette miljøet. Redd for alt utenfor. Og blir et spnt kjipt, sært og kjedelig menneske i bygdebobla si... Anonymkode: 1571c...c3e 3
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 Bygda er dødskjip som tenåring hvis man ikke passer inn.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Npr du blir tørr bak ørene og voksen så forstår du nok mer av din mor sine besluttninger. Anonymkode: b0205...af6 Jeg er voksen og tørr bak ørene for lengst,og en ting er sikkert, hadde barnet mitt mistrivdes så til de grader som TS gjør, hadde jeg latt henne få flytte til sin far om jeg ikke hadde mot nok til å gjøre noe med situasjonen selv! Anonymkode: 6c5de...a37 17
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 26 minutter siden, enirt skrev: Du kan velge hvem av foreldrene du vil bo hos når du er over 12 år. Så det er bare å flytte til faren din. Nei man kan ikke bare velge, man skal bli hørt og meningene skal taes med i vurderingen. Anonymkode: af54a...716 4
Gjest Mass Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 Mor setter jo seg selv først her da. Hun er feig, hverken mer eller mindre. Tør vel ikke gjennomføre fordi at forandringen blir for stor for henne.
Gjest hind Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 Hvis du vantrives så veldig på skolen at det går på psyken løs kan du kanskje ta videregående et annet sted? Søk og let litt for å finne ut hvor du kan få billig hybel, da vel? Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og det gikk veldig greit. Man må være ganske selvstendig og ha en viss økonomisk forståelse selvfølgelig, men nå har du jo litt tid på deg til å lære å stå på egne ben. Moren din er sikkert redd for å starte på nytt et sted. Det kan være ganske skummelt når man har ansvar for barn og mangler nettverk på det nye stedet, så jeg tror man må være ganske vågal og sterk for å tørre. Alt er så mye enklere når man bare har seg selv å ta hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: Npr du blir tørr bak ørene og voksen så forstår du nok mer av din mor sine besluttninger. Anonymkode: b0205...af6 Forstår at hun vil tvinge datteren til å fortsette på en skole der hun blir fryst ut? Om det skal være fornuft, så håper jeg at jeg aldri blir tørr bak ørene Anonymkode: 8d038...533 5
Måbarefåsiat... Skrevet 30. juni 2018 #13 Skrevet 30. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Forstår at hun vil tvinge datteren til å fortsette på en skole der hun blir fryst ut? Om det skal være fornuft, så håper jeg at jeg aldri blir tørr bak ørene Anonymkode: 8d038...533 Det kan jo hende at det er flere ting som spiller inn her.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #14 Skrevet 30. juni 2018 Just now, Måbarefåsiat... said: Det kan jo hende at det er flere ting som spiller inn her. Som hva da? Anonymkode: 8d038...533 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #15 Skrevet 30. juni 2018 Kan du søke om å starte på videregående, der far bor. Da er du vel 16 år, og da kan ikke din mor, nekte deg å flytte til far. Håper virkelig du kan få en ny, og bedre start. Har selv en datter som ble mobbet, nå bor vi i en stor by, så vi flyttet ikke, men vi byttet skole, og hun fikk det så mye bedre. Anonymkode: 15ddf...6d7 3
Måbarefåsiat... Skrevet 30. juni 2018 #16 Skrevet 30. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Som hva da? Anonymkode: 8d038...533 Boligprisene, jobb, generell trivsel for resten av familien. Ingen 15-åring har full oversikt og har en tendens til å kun se din egen navle. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hva da? Anonymkode: 8d038...533 søskenflokk på 3. Men hadde latt deg flytte med far, er mr til tenåring selv og vet hvor viktig det er at de trives Anonymkode: 9e7a0...32a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Hva sier faren din om å ha deg boende full tid hos han? Hvis han syns det er greit, har hun ingen grunn til å nekte deg. Anonymkode: 408b6...b01 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 Har du snakket med faren din om dette? Hvis du virkelig vil gjennomføre det, er det lurt å være litt taktisk. Hvis flytteønsket ditt formidles gjennom hyling, skriking og slamring med dører, kan du ikke forvente at moren din tar det alvorlig. MEN, hvis du snakker med faren din og får ham med på idéen, er du på god vei. Moren nekter deg ikke å reise for å være slem, men fordi hun er redd for at noe galt skal skje med deg. Synes du skal lage en objektiv liste over fordeler og ulemper med flyttingen og vise henne den. Legg det fram saklig og rolig, og vis at du kan diskutere på en voksen og ordentlig måte, så er sjansen større for at hun tar deg på alvor. Anonymkode: 96274...912 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå