Gå til innhold

Si at man er borteboer selv om man er hjemmeboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å studere til høsten, og flytter til en ny by hvor jeg skal bo hjemme hos faren min. Har bodd hos moren min hele livet, og kommer ikke til å få noe støtte hos faren min i form av lommepenger bortsett fra at jeg slipper å betale husleie. Det meste av mat, kollektiv, fritid, trening osvosv må jeg betale selv. Men så er det slik at hvis man bor hos en av foreldrene under studietiden skal man tydeligvis ikke få stipend, alt skal bli lån. Synes dette er fryktelig utrettferdig da jeg også har mye utgifter selv om jeg bor hos far. Tror dere da at jeg kan krysse av at jeg er borteboer likevel hos lånekassen, fordi moren min hvor jeg har bodd hele livet bort i en annen by, og jeg har folkeregistrert adresse der? Eller er det stor sjanse for å bli "tatt"?

Anonymkode: 3280d...e9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig.

Anonymkode: 85c5f...3f3

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Ja sjansen for å bli tatt er stor,noen kan sladre og man skal ikke lyve. 

Anonymkode: c51f4...103

• Liker 5
Skrevet

Og lånekassen kjører stikkprøver hvert år. Blir du tatt får du aldri studielån igjen, og det er jo rimelig krise. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Urettferdig? Tuller du eller? Den delen som er stipend, er for de fleste ikke nok til å dekke husleie på studenthybelen. Andre må heller ikke betale det meste av maten sin selv, de må betale all maten sin selv. Det betyr at andre både må dekke deler av leie, mat og alle andre utgifter med enten lån eller penger fra deltidsjobb. Du sparer derfor mer enn de som får stipend. Når du kan bo gratis hos faren din, så råder jeg deg til å få en deltidsjobb og tjene litt penger, slik at du ikke trenger lån i det hele tatt. Det er fullt mulig når man ikke betaler leie.

Anonymkode: d7dd1...9a6

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Get a fucking job istedet for kriminalitet! For ja det er faktisk ulovlig og kriminelt. Gjør du det håper jeg du blir tatt og anmeldt.

Anonymkode: c373e...357

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde selv i en leilighet som var min far sin alle årene var student, og jeg krysset av på "hjemmeboer". Det var ikke urettferdig at jeg ikke fikk lån - jeg hadde jo ikke husleie å betale heller. Hadde deltidsjobb utenom, og fikk spart opp mye penger i løpet av studietiden. Ikke lat som om du er borteboer. Det kan bite deg i ræven ganske raskt.

Anonymkode: a01df...391

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg bodde selv i en leilighet som var min far sin alle årene var student, og jeg krysset av på "hjemmeboer". Det var ikke urettferdig at jeg ikke fikk stipend - jeg hadde jo ikke husleie å betale heller. Hadde deltidsjobb utenom, og fikk spart opp mye penger i løpet av studietiden. Ikke lat som om du er borteboer. Det kan bite deg i ræven ganske raskt.

Skrevet

Det er fult mulig å lyve, så for all del. Bare prøv. 

Bare noen små ting.

1. Det er ulovlig

2. Det er svindel og utnyttelse av et sårbart system

3. Det er uetisk

4. Når du bor gratis, så kan du fint klare deg på en ekstrajobb ved siden av studiene. Evt kan du ta opp lån som alle andre, og deale med at det skal betales tilbake. Lånekassen sin stipendordning er for dem som ikke bor hjemme. Du er fri til å flytte for deg selv og betale husleie hvis du syntes det er urettferdig at du har mulighet til å bo gratis under studier. Så kan du bo i et kollektiv med 6 andre, betale godt over halve stipendet og lånet i leie... Så kan du si om du fortsatt syntes det er urettferdig

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, altflyter skrev:

Bare noen små ting.

1. Det er ulovlig

3. Det er uetisk

4. Når du bor gratis, så kan du fint klare deg på en ekstrajobb ved siden av studiene. Evt kan du ta opp lån som alle andre, og deale med at det skal betales tilbake. Lånekassen sin stipendordning er for dem som ikke bor hjemme. Du er fri til å flytte for deg selv og betale husleie hvis du syntes det er urettferdig at du har mulighet til å bo gratis under studier. Så kan du bo i et kollektiv med 6 andre, betale godt over halve stipendet og lånet i leie... Så kan du si om du fortsatt syntes det er urettferdig

Enig. 

Anonymkode: 1e767...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, altflyter skrev:

Bare noen små ting.

1. Det er ulovlig

3. Det er uetisk

Dette.

Og som andre har skrevet - Lånekassen har stikkprøver hvert eneste år, da dette er en vanlig måte å prøve å lure Lånekassen på. Ikke gjør det. Det vil få store konsekvenser for deg hvis du blir tatt.

Det finnes ikke urettferdig. Flytt ut hvis du absolutt vil ha fullt stipend. Du kommer neppe til å gå i pluss, for å si det sånn. 

Anonymkode: 03b51...1ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen tar mange stikkprøver hvert år - har under mine 3 år som student vært ute for tre stikkprøver. Roomien min har hatt to. Du er ganske fucka hvis du blir tatt.

Urettferdig??? Selvfølgelig er det ikke urettferdig. Du bor GRATIS! Du har 4000-6000 mindre i utgifter enn reelle borteboere. Dette er helt på sin plass. 

Anonymkode: b4678...bc7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du syns det er urettferdig? Er du moden nok til å tre ut i de voksnes rekker egentlig? 

Skaff deg en jobb. 

Anonymkode: d1568...047

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Svindel og kriminell handling. Blir du tatt (de tar stikkprøver) så blir du anmeldt og får straff og kommer på rullebladet ditt.

Anonymkode: 54e46...e11

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke noe problem, du kan jo bare skaffe deg et bosted som ikke er hos far, og betale for det, så får du det «alle andre» får. Systemet er ikke mer urettferdig enn det. 

At man ikke får støtte når man bor hos egne foreldre er jo nettopp fordi man får hjelp til mer enn de som bor alene gjør, som du i ditt tilfelle også gjør når du får gratis husleie. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men selv om man bor gratis har man jo utgifter som ikke er så lett å betale bare med en liten deltidsjobb annen hver lørdag.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Unika skrev:

Og lånekassen kjører stikkprøver hvert år. Blir du tatt får du aldri studielån igjen, og det er jo rimelig krise. 

Dette stemmer. I fjor måtte kjempemange levere inn dokumentasjon i form av leiekontrakt, og jeg var en av dem

Anonymkode: 4d7a6...ba2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om man bor gratis har man jo utgifter som ikke er så lett å betale bare med en liten deltidsjobb annen hver lørdag.

Du får jo studielån uansett, det er ikke sånn at borteboende studenter får dekket alle utgiftene sine av stipendet heller. I tillegg så går det jo fint an å ha deltidsjobb oftere enn "annenhver lørdag".

Anonymkode: 85c5f...3f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dette enklere for de som ikke bor hos foreldrene, tenker du? En borteboer og en som bor med foreldrene vil få utdelt nøyaktig samme beløp hver måned hvis de har søkt fullt lån og stipend. Forskjell er at alt blir lån hos den som bor hos foreldrene, mens en borteboer kan få omgjort 40% til stipend (dvs at pengene ikke må betales tilbake) hvis alle eksamener er bestått og inntekten ikke er for høy.

En borteboer har da andre utgifter en husleie de også. Hvorfor tror du at du har utgifter andre ikke har? Og som nevnt tidligere, så er ikke stipenddelen av det man får uttdelt hver måned nok til å dekke husleie, derfor har borteboere mindre å rutte med enn deg. Faren din kommer også helt sikkert til å spandere mat og hygieneartikler etc på deg av og til, tviler på at han er så firkantet at du aldri får noe gratis. Dette vil du også spare på.

Og vet du, de fleste studenter har svært stramme budsjett og unner seg lite. Hva for slags utgifter mener du at du har? Det er ingen menneskerett å få gjøre det man syns er gøy, man må ha råd til det. Og hvorfor kan du bare jobbe annenhver lørdag? Har du skole fem dager i uka? Mange studier har ikke det. Uansett, det finnes mange jobber med ettermiddags- og kveldsskift. 

Hvis du helt på alvor mener deg urettferdig behandlet, så får du la være å bo sammen med faren din, og bo alene. Da får du det hersens stipendet ditt.

Anonymkode: d7dd1...9a6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den delen som for borteboere utgjør stipend, dekker som regel ikke husleia en gang - så alt forbruk og litt til blir lån eller lønn fra deltidsjobb. Dette er overhodet ikke urettferdig. Skaff deg en jobb som de fleste andre studenter. 

Anonymkode: b4678...bc7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...