Gå til innhold

Måltidsplanlegging når du bor alene og ikke jobber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere når jeg jobbet og studerte var mine måltider forholdsvis enkle å planlegge. De fulgte klokken og ukeplanene. Dvs frokost ca 07-08. Lunsj kl 11:30. Middag ca kl 15-17 og kvelds kl 18-20.

Jeg finner det vanskelig å følge disse tidspunktene nå, særlig for frokost, nå som jeg er blitt pensjonist.

Hvilke klokkeslett lages måltider for dere andre som av ulike årsaker er hjemme store deler av uka? Følger dere også gamle rutiner med 2 skiver og frokost lunsj middag kvelds?

Anonymkode: 3efe1...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det kan være uvant og kanskje litt vanskelig i starten, men tror det er veldig viktig å ha faste rutiner, også med måltidene, selv om du ikke "må". Slektningene mine gjorde det av en eller annen grunn ikke da de ble pensjonerte, og det gikk ikke bra. Med dem gjaldt det ikke bare måltider, men det meste. Det virket som at hele tilværelsen ble en slags sone der alt bare fløt, det var ikke forskjell på hverdag, helger eller høytider. Mulig det fungerer for noen, men for meg har det virket som de har blitt mer og mer apatiske og misfornøyde, fordi da de ikke hadde rutiner å forholde seg til, begynte de å gjøre hva de ville når de ville. I utgangspunktet høres det egentlig helt uskyldig ut, men det virker som de helt har mistet evnen til å glede seg over små ting de satte pris på før.  Ikke noe poeng å kjøpe noe godt til kaffekosen til helgen, for det har uansett ligget wienerbrød på benken så lenge at de har blitt tørre. Å kjøpe ukeblad for å kose seg med, er heller ikke noe poeng i, for det er allerede en haug uleste der. For ikke å snakke om at de har blitt vant til en tilværelse der alt kan foregå når de vil, så det å ta hensyn til andre som faktisk hadde tidsskjema å forholde seg til, tenker de ikke på. Kjefter og smeller hvis de må vente i kø på butikken, finner ut de spontant skal besøke folk når det passe som dårligst for de det gjelder osv., f.eks. når en småbarnsfamilie akkurat har kommet hjem fra jobb osv osv. 

Anonymkode: 31b38...199

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snip

😄

Ja da skjønner du sikkert at jeg spør for å unngå å bli slik jeg også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør for et par år siden, og har beholdt rutiner, litt forskjøvet da jeg ikke trenger stå opp kl 06:15 mer, så nå er det leggetid i 23-24 tiden, og opp 08-09 tiden. Måltider har jeg flyttet litt på da jeg ser ingen hensikt i å spise det mest kalori og energi-rike måltidet som middag er sent på ettermiddag, så nå er frokost ca 09:30, middag ca 13.30, lunsj kl 17:30 og litt kvelds senere om nødvendig.

Anonymkode: 1e145...2e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😄

Ja da skjønner du sikkert at jeg spør for å unngå å bli slik jeg også.

😉 Høres ut som at du i hvert fall er oppmerksom og i ferd med å lage en plan for å få en så god pensjonisttilværelse som mulig. Du får det nok kjempefint :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😉 Høres ut som at du i hvert fall er oppmerksom og i ferd med å lage en plan for å få en så god pensjonisttilværelse som mulig. Du får det nok kjempefint :) 

Det er planen min ja 🙂.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ufør for et par år siden, og har beholdt rutiner, litt forskjøvet da jeg ikke trenger stå opp kl 06:15 mer, så nå er det leggetid i 23-24 tiden, og opp 08-09 tiden. Måltider har jeg flyttet litt på da jeg ser ingen hensikt i å spise det mest kalori og energi-rike måltidet som middag er sent på ettermiddag, så nå er frokost ca 09:30, middag ca 13.30, lunsj kl 17:30 og litt kvelds senere om nødvendig.

Anonymkode: 1e145...2e9

Takk, det var noe å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk og jobber derfor ikke. Prøver å holde meg til rutiner både med søvn og mat. Det gir meg struktur og en følelse av mer innhold i dagene når jeg har klokkeslett å forholde meg til i stedet for å bare ta alt på følelsen. 

Rutinene er dog ikke de samme som da jeg var frisk, naturligvis. Jeg våkner kl08-09, spiser frokost kl10. Lunsj kl12.30, middag kl16 og noen dager kveldsmat i 20-tiden hvis jeg er sulten. Legger meg stort sett kl23. 

Dette funker for meg, hva som funker for deg er det bare du som kan finne ut. Lykke til med pensjonisttilværelsen, håper du fyller dagene med ting som gir glede og mening :)

Anonymkode: 6aad5...a46

Skrevet

Hei! 

Hvis du er frisk og har energi, er det mye du kan finne på for å få noen rutiner. Hva med kurs, frivillig arbeid, fast trening?

Kanskje kommunen din har noe for pensjonister også?

Jeg ser at du hovedsaklig spør om måltider, og foreslår aktiviteter fordi du sier mangel på rutiner er grunnlaget for problemet. 

Når det gjelder faste rutiner for måltider, kan kanskje det å ha faste avtaler med venner og familie være en idé?

Vet ikke om dette er noe, for det er lenge til jeg er pensjonist selv og vet hvordan du har det. Men håper det kan være til hjelp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Gnå skrev:

Hei! 

Hvis du er frisk og har energi, er det mye du kan finne på for å få noen rutiner. Hva med kurs, frivillig arbeid, fast trening?

Kanskje kommunen din har noe for pensjonister også?

Jeg ser at du hovedsaklig spør om måltider, og foreslår aktiviteter fordi du sier mangel på rutiner er grunnlaget for problemet. 

Når det gjelder faste rutiner for måltider, kan kanskje det å ha faste avtaler med venner og familie være en idé?

Vet ikke om dette er noe, for det er lenge til jeg er pensjonist selv og vet hvordan du har det. Men håper det kan være til hjelp!

Det skorter ikke på aktiviteter med enebolig, syklubb og svømming. Det er allikevel blitt en utfordring å spise nok mat til mer riktige tider nå etter 50 år i yrkeslivet.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kronisk syk og jobber derfor ikke. Prøver å holde meg til rutiner både med søvn og mat. Det gir meg struktur og en følelse av mer innhold i dagene når jeg har klokkeslett å forholde meg til i stedet for å bare ta alt på følelsen. 

Rutinene er dog ikke de samme som da jeg var frisk, naturligvis. Jeg våkner kl08-09, spiser frokost kl10. Lunsj kl12.30, middag kl16 og noen dager kveldsmat i 20-tiden hvis jeg er sulten. Legger meg stort sett kl23. 

Dette funker for meg, hva som funker for deg er det bare du som kan finne ut. Lykke til med pensjonisttilværelsen, håper du fyller dagene med ting som gir glede og mening :)

Anonymkode: 6aad5...a46

Tusen takk, nå er dere 2 som har gitt gode innspill jeg tar med meg i min hverdag. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Du kan fex planlegge ukeshandling utfra tilbudsaviser, og være tidlig ute i butikkene med attraktive tilbud siden du kan handle mens andre er på jobb. God tid til å forske i nye oppskrifter, og kose deg med god tid til matlaging og baking. Stell godt med deg selv, og ta som en selvfølge at du skal ha like mange daglige måltider som mens du var yrkesaktiv. 

Med planlagte måltider og innkjøpte matvarer blir det kanskje lettere å 'tvinge seg' til en rytme? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjemmekontor mesteparten av uka, og spiser til faste tider. 

Frokost ca. 07.30 (først en diger kopp kaffe ca. kl. 07.00, deretter frokost)

Lunsj ca. kl. 13.00. 

Middag mellom 19.00 og 20.00. 

Litt frukt eller kjeks eller nøtter innimellom. 

Kvelds har jeg droppet for mange, mange år siden. 

Anonymkode: 950bb...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...