Gå til innhold

Hvordan kan folk kjøpe dyre vesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun designervesker og i tillegg gir jeg ganske mye penger til veldedige formål.

Skal det bli rettferdighet i verden, burde vi slutte å spise, slik at vi blir solidariske med dem som sulter

Anonymkode: 1fcb9...938

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt så mye penger på en veske, men har brukt 1500kr på en GoT dragestatue for jeg ønsket den. Av og til kjøper man ting man har lyst på, men som man kanskje ikke trenger. Har dog kjøpt mye møbler brukt og billig, kjøper nærmest aldri klær. Sparer noe har og bruker pengene der.

Man kan ikke redde hele verden, en person kan ikke gjøre det. Personlig så orker jeg ikke tenke på alle utenom Norge som sliter nå vi selv har veldedighetsorganisasjoner her i Norge som også trenger støtte! Jeg har valgt meg en sak som jeg støtter: hjemløse katter - og alle de frivillige som står på og prøver å ta hånd om dem! Det er faktisk ikke bare mennesker som trenger hjelp men også dyr. 

Jeg finner penger til begge deler, både meg selv og veldedighet. Har valgt meg en ting å støtte, og kun en. Bedre å hive alt i en pott jeg mener virkelig trenger det, enn å hive 10kr der og 10kr der. 

Anonymkode: 45d76...466

• Liker 1
Skrevet

Skal vi slutte å unne oss ting fordi andre har det ille? Jeg liker å ha ting som ikke er nødvendig for å overleve. Netflix, brus, Mac, iPhone, en fin leilighet, en fin bil, meldemsskap på dansestudio, godteri og mye klær. Alt dette anses som sløsing blant verdens fattigste.

Folk har forskjellige gleder, og jeg jobber hardt for å få "sløse". Uavhengig om det er 20 000 kroner i året på underholdning, veske, reiser eller mat.

Hva andre bruker pengene sine på er ikke vår business. Alle bruker penger på ting de ikke trenger for å overleve.

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, kjøperdetjegvil skrev:

Opprettet denne brukerkontoen fordi jeg ønsker å si min mening. Det behøver ikke å være noen motsetning mellom det å kjøpe en dyr veske og behovet til verdens trengende. Kjøpte sist en veske med prislapp over 300000 (du leste riktig, trehundretusen). Vesken før kostet vel rundt 100K. Strekker samtidig ut en hjelpende hånd i mange retninger. Skriver ikke dette for å provosere, men rett og slett fordi god økonomi og kostbare innkjøp ikke betyr at man er blind for andres nød og elendighet.     

Hvordan veske koster 300K lurer jeg på da 🤔

kos deg med dem- har du lyst har du lov 👌🏻

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes personlig at en veske til samme pris av en bil er svært mye ja, men jeg har selv brukt en del lapper på jeans, da billigbukser ikke holder seg særlig lenge og blir misformet. 

Vi har ingen rett i og bestemme hva andre skal bruke pengene på. Noen har biler til millioner og, men det trengs strengt tatt ikke. De fleste av oss har ting vi ikke trenger, og de fleste av oss kunne gitt penger til veldeighet i stedet for å gå på byen og drikke oss fulle, shoppe, kafebesøk og reiser. 

Du redder heller ikke verden av og gi penger til veldedighet. Uansett vil NOEN trenge de. 

Enda en ting...det er dessverre slik at mange av disse organisasjonene har gjort underslag. 

• Liker 1
Skrevet

Så du sier at de som tjener mye skal gi alt de ikke trenger til veldedighet? Ville du gjort det om du fikk doblet lønnen din? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har én dyr veske. Den kjøpte jeg i eksamensgave til meg selv når jeg var ferdig med 6 harde år. Den har jeg brukt hver eneste dag i 4 år og den er like fin.

men det betyr ikke at jeg ikke gir til veldedige org. Jeg gir fast til WWF, Plan og Norges Blindeforbund hver mnd. 

Anonymkode: 376b2...c92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de som kjøper dyre designervesker gjør det pga. spesiell interesse for sånne vesker. Det har ingen praktisk betydning, for billigere vesker holder seg fine like lenge og man vil jo gjerne bytte ut iblant også.

Selv har jeg brukt max. 500 kr for vesker jeg har eid, og de holder i maaange år og er like fine. Den siste hadde jeg vel i 8 år før glidelåsen røk. Dessuten har man jo råd til å bytte noen ganger når de er billige.

Anonymkode: 089e5...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke de som kjøper dyre vesker, dyre smykker, veldig dyre biler, dyre klær, veldig dyr elektronikk osv, men av andre årsaker enn TS.

Jeg forstår at det skyldes en spesiell interesse, men jeg personlig ville ikke turt å bruke noe som er så verdifullt, fordi jeg hadde  vært redd for å miste, ødelegge, eller bli frastjålet eiendelen.
Jeg har fått noen fine smykker i tidligere år, noen dyre, andre har mer sentimental verdi, og selv om jeg aldri før har mistet hverken nøkler, lommebok, eller smykker, ligger alle ubrukt i smykkeskrinet mitt, innelåst i et skap, og der kommer de til å ligge til noen andre overtar dem (arv).  Jeg tar ikke sjansen på å bruke dem.

På enkelte ting er kvalitet viktig, men i de tilfellene velger jeg heller å kjøpe i mellomprisklassen, fremfor øvre prisklasse.  Da får jeg samme kvalitet, men uten å måtte betale ekstra for et navn, og jeg slipper å være redd for å bruke gjenstanden.

Anonymkode: b2b69...197

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Almond skrev:

Hvordan veske koster 300K lurer jeg på da 🤔

kos deg med dem- har du lyst har du lov 👌🏻

Celine Luggage i krokodilleskinn. Hadde lyst og har råd. Selvsagt et rent tapsprosjekt i motsetning til en veske fra Hermes eller Chanel som faktisk for enkelte typer kan være en investering på sikt. Men, jeg kjøper ikke modeller hvor fakes og etterligninger florerer. Er opptatt av å bli oppfattet riktig.            

DSCF2746.JPG

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, kjøperdetjegvil skrev:

Celine Luggage i krokodilleskinn. Hadde lyst og har råd. Selvsagt et rent tapsprosjekt i motsetning til en veske fra Hermes eller Chanel som faktisk for enkelte typer kan være en investering på sikt. Men, jeg kjøper ikke modeller hvor fakes og etterligninger florerer. Er opptatt av å bli oppfattet riktig.            

DSCF2746.JPG

Helt enig ang. det å bli oppfattet riktig. Jeg kunne aldri i verden tenke meg å gå rundt med skinnet av noe annet levende som kun har blitt drept for at jeg skulle gå rundt med det:kvalm:

Anonymkode: d2825...9d6

• Liker 6
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig ang. det å bli oppfattet riktig. Jeg kunne aldri i verden tenke meg å gå rundt med skinnet av noe annet levende som kun har blitt drept for at jeg skulle gå rundt med det:kvalm:

Anonymkode: d2825...9d6

Har mange krokodille- og alligatorskinnvesker så kjenner denne diskusjonen bare så alt for godt. Noen av de som stiller spørsmål ved mine disposisjoner spiser ikke kjøtt, de livnærer seg på vannkrevende produksjon av avokado, bananer og nøtter dyrket i land hvor store deler av befolkningen ikke har rent vann. Det er de samme landene og formålene jeg støtter økonomisk.

Hvert år tar krokodiller livet av et titalls mennesker, mange bare barnet, i Afrika. Jeg synes derfor at det er bedre at de pryder vesken min. En annen ting, kjøttet fra krokodillene spises og blodet selges i tørket form til kinesere som betrakter det som medisin. Blir derfor nærmest som hvilket som helst annet husdyr beregnet til konsum.  

Endret av kjøperdetjegvil
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber hardt for mine penge- hvorfor skal du dømme meg fordi jeg bruke pengene mine på akkurat det jeg vil?   Ikke min skyld at folk har ikke penge for mat, men da jeg betale over 40% i skatt, får folk i Norge mer en nok fra meg og andre hardt arbeidende folk.  

Anonymkode: 6f4d7...8e4

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at folk bør kjøpe akkurat det man selv vil, men hvordan kan folk kjøpe seg en dyr veske til 20k+?? Når det finnes andre som sulter og trenger penger og mange orginisasjoner der ute som trenger penger!

Du kan få en fin veske til 5k eller mindre.

Anonymkode: 378f8...81b

Du mener jo tydeligvis egentlig ikke at folk kan kjøpe så dyr veske det de vil. Hvis du hadde ment det hadde du ikke prøvd å spille på samvittighet med å trekke frem folk i nød/ sulter, ei heller lagd en tråd om det. 

Anonymkode: e1b6f...35c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker vesker og sko! Virkelig det er min hobby og jeg er genuint interessert i det. Vi reiser aldri noe sted grunnet min livssituasjon og derfor unner jeg meg heller slike ting en å bruke pengene på reise osv. Dette er hardt tjente penger som jeg har jobbet for! Ja jeg gir til veldedighet men jeg må innrømme at når jeg jobber såpass hardt for pengene mine som jeg faktisk gjør i ett yrke som ikke alltid er risikofritt da er det MINE penger som jeg bruker akkurat slik jeg har lyst!

Anonymkode: 362f7...a49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Reiser på dyre ferier og ut å spise middag et par ganger i uken. Godt fornøyd med livet mitt!

Anonymkode: 6f4d7...8e4

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at folk bør kjøpe akkurat det man selv vil, men hvordan kan folk kjøpe seg en dyr veske til 20k+?? Når det finnes andre som sulter og trenger penger og mange orginisasjoner der ute som trenger penger!

Du kan få en fin veske til 5k eller mindre.

Anonymkode: 378f8...81b

Et annet moment som ofte utelates er hvordan rimelige versus dyre vesker produseres. Michael Kors (og andre) produserer vesker i lavkostland hvor arbeiderne gjerne ikke har allverdens arbeids- og lønnsforhold. Og ofte brukes mindreverdig skinn produsert med farlige kjemikalier som etterpå dumpes i naturen. Garving av skinn er også vannkrevende. Veskene jeg kjøper har som oftest sporbar produksjon med skinn garvet i Europa på toppmoderne produksjonsanlegg. Mener at alle mine vesker er laget i Italia, Frankrike eller Spania.          

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker vesker og sko! Virkelig det er min hobby og jeg er genuint interessert i det. Vi reiser aldri noe sted grunnet min livssituasjon og derfor unner jeg meg heller slike ting en å bruke pengene på reise osv. Dette er hardt tjente penger som jeg har jobbet for! Ja jeg gir til veldedighet men jeg må innrømme at når jeg jobber såpass hardt for pengene mine som jeg faktisk gjør i ett yrke som ikke alltid er risikofritt da er det MINE penger som jeg bruker akkurat slik jeg har lyst!

Anonymkode: 362f7...a49

Når bruker du alle skoene og veskene dine hvis du aldri drar noe sted? Står de bare til pynt hjemme hos deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, Unika said:

Da kan man jo også spørre seg hvorfor folk kjøper sofa til 30.000 når de kan få en til 7000 på Ikea? Hvorfor kjøpe slalåmutstyr? Hvorfor ha bil, når man kan ta buss? Hvorfor kjøpe Iphone, når man kan kjøpe Huwahei? Ser du, det blir for dumt. La folk bruke pengene sine på det de vil. 

15 hours ago, kjøperdetjegvil said:

Opprettet denne brukerkontoen fordi jeg ønsker å si min mening. Det behøver ikke å være noen motsetning mellom det å kjøpe en dyr veske og behovet til verdens trengende. Kjøpte sist en veske med prislapp over 300000 (du leste riktig, trehundretusen). Vesken før kostet vel rundt 100K. Strekker samtidig ut en hjelpende hånd i mange retninger. Skriver ikke dette for å provosere, men rett og slett fordi god økonomi og kostbare innkjøp ikke betyr at man er blind for andres nød og elendighet.     

16 hours ago, AnonymBruker said:

Denne logikken blir fryktelig enkel, synes jeg. Hvorfor kjøpe en veske til 5000 kr da, når du kan få en til 300kr? Hvorfor kjøpe fancy, dyr bil, når du kan få en brukt en som funker helt fint? Hvorfor bruke penger på å dra på ferie til utlandet og forurense lufta når folk sulter i leirhyttene sine i Langtvekkistan? Hvorfor kjøpe hytte? Hvorfor kjøpe hus i Holmenkollen når du kan få en god nok leilighet på Bogerud til en brøkdel av prisen? Eller til en brøkdel av det igjen langt ute på bygda?

Har jeg 20.000 kr å bruke på en fantastisk fin designerveske jeg har ønsket meg lenge så gjør jeg det med god samvittighet. I en perfekt verden så ville det ikke vært slik at noen driter penger mens andre sulter, men sånn er det dessverre ikke. 

Anonymkode: a5797...f28

Er ikke helt enig i at man ikke kan tenke som Ts fordi man da kan stille seg dette spørsmålet uansett hva man kjøper fordi det alltid vil være noen man kan hjelpe, som i «trenger jeg denne cafe latten?», til og med «trenger jeg denne tyggipakken?»

Ts spør om ekstra dyre vesker, og viser til at det finnes fine vesker til lavere pris - fortsatt dyre (høy kvalitet, lekker design). Jeg oppfatter det som at det er dekadanse hun ikke forstår. Akkurat hvor man setter grensen er individuelt, og litt uinteressant, men å henge seg opp i det er å unnvike debatten; hvordan kan man tillate seg dekadanse, når man vet hvilke verdier det representerer for majoriteten av klodens befolkning? Jeg skjønner jo når jeg ser svarene, at folk er lite ydmyke til at se har hatt griseflaks mht hvor de er født, og at Ibsens ordtak om at man er seg selv nok, har gyldighet. Og at dekadanse er forløperen til stormakters undergang. 

Jeg har selv svært god økonomi og har enkelte luksusgjenstander (klokke og ringer som vil vare ut livet, samt solbriller og enkelte klær) så jeg er ikke ren idealist selv. (Dyrest er boligen i et veldig attraktivt strøk. Jeg MÅ jo ikke bo her liksom. Men dette er ikke rent konsum, midlene kan frigjøres.) Men jeg synes det er problematisk. Jeg støtter med månedlige trekk utvalgte veldedige organisasjoner for å bøte på det og hae mange ganger rasjonalisert bort å kjøpe kostbare gjenstander nettopp fordi det gir meg en emmen smak i munnen. Som jeg ofte har, uansett. Det er likevel en lav pris å betale for å være blant den prosenten som har det økonomisk best i verden. 

Samtidig føler jeg at det er et snev av keiserens nye klær i det å kjøpe gjenstander priset over the top. Når man kjøper en veske til 300.000, hva betaler man for? Er det mengder av gull og edelstener på den, fair enough, da kostet den endel å produsere, og dette kan omsettes igjen. Men ofte er det ikke det og hva kjøper man da? Image? En sosial kode som andre likesinnede eller velstående mennesker ser og derfor skjønner «hun er en av oss»?

Jeg synes det bare er patetisk; et symbol på selvopptatthet, dekadanse og manglende utsyn mot verden. 

Anonymkode: 85940...063

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kjøperdetjegvil skrev:

DSCF2746.JPG

Beklager om jeg er ekkel nå, men den var jo ikke noe fin engang. Og man må være riiiiimelig opptatt av merker og sånt for å skjønne at den koster en årslønn? 

For meg kunne det like gjerne vært en 500 kroners veske. 

Anonymkode: 93c36...645

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...