Gå til innhold

Hvordan kan folk kjøpe dyre vesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at folk bør kjøpe akkurat det man selv vil, men hvordan kan folk kjøpe seg en dyr veske til 20k+?? Når det finnes andre som sulter og trenger penger og mange orginisasjoner der ute som trenger penger!

Du kan få en fin veske til 5k eller mindre.

Anonymkode: 378f8...81b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk gidder å kjøpe så dyre vesker, men jeg har aldri tenkt at de burde heller bruke pengene på veldedighet. Det er mer det at jeg ikke klarer å skjønne hvorfor man gidder å bruke så mye penger på en veske. Jeg har aldri kjøpt en veske over 500 kroner fordi jeg ikke ser vitsen.

Jeg hadde heller brukt penger på data eller mobil eller andre ting dersom jeg hadde så mye penger til overs. 

Anonymkode: 93c36...645

• Liker 12
Skrevet

For det første så har ikke jeg noe med hva andre bruker penger på. Det andre er at det er så å si umulig å hjelpe alle andre. Jeg orker ikke å bære alle sorger på mine skuldre. 
Er for å bruke mer penger i Norge på eldreomsorg, sykehus og skoler. Sikkert andre saker også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at folk bør kjøpe akkurat det man selv vil, men hvordan kan folk kjøpe seg en dyr veske til 20k+?? Når det finnes andre som sulter og trenger penger og mange orginisasjoner der ute som trenger penger!

Hvis man skal tenke slik blir man gal. Fortjener jeg denne genseren når andre sulter? Fortjener jeg en bedre middag på restaurant når andre sulter? Fortjener jeg å spare disse pengene til egenkapital når andre sulter? Burde jeg ikke gi hele egenkapitalen min til veldedighet og heller leie, for å redde en liten landsby? 

Det er vel ofte prioriteringer når man kjøper en slik veske. Jeg kunne lett kjøpt meg flere dyre luksusvesker hvis jeg ville, men jeg prioriterer heller egenkapital til hus. Jeg gir også et fast månedlig beløp til veldedighet. Det kan godt være at de med dyre vesker også gir til veldedighet. 

Anonymkode: 4126f...29f

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe en.

Du må velge hvem, eller hva, du eventuelt vil støtte. Noen perioder i livet har du kanskje ikke muligheter til å støtte noen med penger.

Hva folk velger å bruke pengene sine på synes jeg de må få velge selv. Noen bruker penger på vesker, men det betyr jo ikke at de ikke samtidig kanskje støtter en frivillig organisasjon (eller to).

Anonymkode: 2db37...6df

• Liker 2
Skrevet

Da kan man jo også spørre seg hvorfor folk kjøper sofa til 30.000 når de kan få en til 7000 på Ikea? Hvorfor kjøpe slalåmutstyr? Hvorfor ha bil, når man kan ta buss? Hvorfor kjøpe Iphone, når man kan kjøpe Huwahei? Ser du, det blir for dumt. La folk bruke pengene sine på det de vil. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Belima skrev:

For det første så har ikke jeg noe med hva andre bruker penger på. Det andre er at det er så å si umulig å hjelpe alle andre. Jeg orker ikke å bære alle sorger på mine skuldre. 
Er for å bruke mer penger i Norge på eldreomsorg, sykehus og skoler. Sikkert andre saker også. 

Men kan man redde en, er ikke det bedre enn å bare tenke at man kan uansett ikke redde alle?

Du kan jo jobbe som frivillig, og besøke gamle ensomme mennesker. Jeg har jobbet frivillig med det, og som flyktningguide og med barn. Samtidig som jeg gir penger til veldedige organisasjoner. Nei, jeg kan ikke redde alle, men kan jeg hjelpe til, med å gjøre verden til ett litt bedre sted, selv om jeg bare hjelper en. Så er jeg fornøyd med det. 

Anonymkode: d0008...2cd

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske enkelt jåleri. Folk kjøper ikke en veske til flerfoldige tusen kroner på grunn av holdbarhet og bruksområde, men på grunn av merkenavnet.

Endret av Arabella
  • Liker 11
Skrevet
1 time siden, Unika skrev:

Da kan man jo også spørre seg hvorfor folk kjøper sofa til 30.000 når de kan få en til 7000 på Ikea? Hvorfor kjøpe slalåmutstyr? Hvorfor ha bil, når man kan ta buss? Hvorfor kjøpe Iphone, når man kan kjøpe Huwahei? Ser du, det blir for dumt. La folk bruke pengene sine på det de vil. 

Eksemplene dine med slalåmski og bil passer jo ikke. Vil man stå slalåm, så må man ha ski. Å ha en bil er veldig praktisk, tidsbesparende og behagelig i forhold til buss. Å kjøpe ei veske til tusenvis av kroner gir deg ingen fordeler.

En god sofa som passer til stua di til 7000 er ikke alltid så lett å finne, men 30k er nok litt mer enn hva jeg ville ha brukt.

Enig i at å kjøpe en rådyr helt nyutgitt telefon er nesten like meningsløst som å kjøpe ei rådyr veske. Godt eksempel!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skrev dette innlegget var jeg selfølgelig klar over at en person ikke kan redde hele verden. Som sagt som noen her oppe skrev så er det bedre å hjelpe hvertfall en person, istede for 0, bare fordi man tenker at man ikke kan redde ALLE.

Jeg sier ikke at man ikke kan unne seg noe dyrt i det hele tatt. Man må få lov å kose seg en gang i blandt. Selfølgelig skal man få bruke penger på hva man vil! Jeg prøver bare å forstå hvordan noen kan bruke 20 000kr++ på en veske bare pga merke når man kan fine en minst like fin veske under den prisen. 

Bare fordi jeg lurer på det med veske så mener jeg ikke at man ikke skal få lov til å spise ute på resturant å kose seg! Mat er noe man trenger for å overleve, selv om det finnes billigere mat enn resturant mat. Det er innenfor å ikke nødvendigvis kjøpe den billigste tingen på markede når det gjelder bruksting som er nødvendig. Ikke alle billige ting er som de litt dyrere tingene.

Når det gjelder vesker så kan du finne en veske til like god kvalitet som de dyreste!

Som de ble skrevet over her så er jeg enig i at det med mobil var et bra eksempel. Selv om mobil er noe man bruker, og har mer bruk for enn en veske.

ts

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Tenker at sånne mennesker er fjols som kaster penger ut av vinduet. Veldedighet hadde de sikkert uansett ikke gjort, men de burde hvertfall vært litt lure på egne vegne. 

Skrevet

La nå folk få bruke pengene sine på hva de vil. Noen vil ha dyr bil, noen vil ha hytte på fjellet og noen vil ha dyre vesker. Hva folk ønsker å bruke på veldedighet får være opp til dem selv. 

Har en jobbet mye og tjent opp penger må en da endelig få bruke dem på hva en vil. 

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan man redde en, er ikke det bedre enn å bare tenke at man kan uansett ikke redde alle?

Du kan jo jobbe som frivillig, og besøke gamle ensomme mennesker. Jeg har jobbet frivillig med det, og som flyktningguide og med barn. Samtidig som jeg gir penger til veldedige organisasjoner. Nei, jeg kan ikke redde alle, men kan jeg hjelpe til, med å gjøre verden til ett litt bedre sted, selv om jeg bare hjelper en. Så er jeg fornøyd med det. 

Anonymkode: d0008...2cd

Jeg jobber frivillig på et eldresenter. Var flyktningguide da det startet, jobbet frivillig med rusmisbrukere i mange år, jobbet frivillig på ungdomsklubber og vært frivillig DJ på barneskoler, så jeg har alltid gjort mange "ting" uten å få betalt. Vært fosterhjem og avlastningshjem, uten lønn fra kommunen, så jeg synes jeg har gjort mye frivillig.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk gi alle pengene sine til organisasjoner som trenger penger? Hvorfor skal ikke folk få unne seg fine ting?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne logikken blir fryktelig enkel, synes jeg. Hvorfor kjøpe en veske til 5000 kr da, når du kan få en til 300kr? Hvorfor kjøpe fancy, dyr bil, når du kan få en brukt en som funker helt fint? Hvorfor bruke penger på å dra på ferie til utlandet og forurense lufta når folk sulter i leirhyttene sine i Langtvekkistan? Hvorfor kjøpe hytte? Hvorfor kjøpe hus i Holmenkollen når du kan få en god nok leilighet på Bogerud til en brøkdel av prisen? Eller til en brøkdel av det igjen langt ute på bygda?

Har jeg 20.000 kr å bruke på en fantastisk fin designerveske jeg har ønsket meg lenge så gjør jeg det med god samvittighet. I en perfekt verden så ville det ikke vært slik at noen driter penger mens andre sulter, men sånn er det dessverre ikke. 

Anonymkode: a5797...f28

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg legger meg i grunnen ikke opp i om noen kjøper veske til femsifrede beløp (og mere til). Det blir deres valg. Akkurat som det blir mitt valg å betale et femsifret beløp for årets ferie. Jeg vil ha meg frabedt å bli sett ned på fordi jeg ikke bruker det beløpet til å redde verden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt meg en svindyr veske, men jeg ser virkelig ikke problemet hvis det er noe man virkelig har lyst til å bruke pengene sine på. Kan ikke nordmenn bare slutte å legge seg borti andres valg hele tiden?

Anonymkode: b4b04...c7b

• Liker 1
Gjest LiMaSK
Skrevet

Den dyreste veska jeg har koster vel 299kr.. har ikke behov for å "sløse" bort penger på en veske.. greit om andre gjør det om de føler for det eller har veldig mye penger. 

Men man blir ikke noe bedre eller kulere enn andre ved å gå med en så dyr veske. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger blitt kritisert av en slektning for å ha brukt titusenvis av kroner på designervesker og klær. Samme slektning bruker 1,5 20-pakning per dag🙄

Anonymkode: 43170...6a5

• Liker 6
Skrevet

Opprettet denne brukerkontoen fordi jeg ønsker å si min mening. Det behøver ikke å være noen motsetning mellom det å kjøpe en dyr veske og behovet til verdens trengende. Kjøpte sist en veske med prislapp over 300000 (du leste riktig, trehundretusen). Vesken før kostet vel rundt 100K. Strekker samtidig ut en hjelpende hånd i mange retninger. Skriver ikke dette for å provosere, men rett og slett fordi god økonomi og kostbare innkjøp ikke betyr at man er blind for andres nød og elendighet.     

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...