AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Er jeg skikkel prippen?? I vårt nabolag er det kort vei til bhg der flere av barna går. Vi er flere som bor ca 200-300m fra bhg. Jeg går stort sett att og frem, men noen ganger må jeg bruke bil for å spare tid. Tross kort vei så fester jeg barnet ordentlig i bilen, både til og fra. Det jeg imidlertid reagerer på er naboer som setter barnet på fanget i førersete og kjører da sakte til eller fra bhg. Er tre-fire barn fra to forskjellige familier jeg har sett dette gjelder. Ett barn av gangen på fanget ved førersetet da. For det første er jo ikke dette trafikksikkert, og så lærer man barnet at dette faktisk er greit. Jeg ble helt sjokkert første gangen jeg så det, og det har blit mange ganger jeg har sett det, og mitt barn maser nå på å sitte sånn, men jeg sier nei. Er jeg skikkelig prippen?? Anonymkode: 0f9f6...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Ja, så lenge de kjører sakte på en ikke så trafikkert vei så går det jo greit. Jeg gjorde det selv med mine barn noen få meter og på vei det skulle svært mye til før det skjedde noe som helst. Anonymkode: e220f...c98 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Synes ikke du er prippen. Ettåringen satt på med pappaen sin de 20 siste meterene til innkjørselen i en ikke-trafikkert vei,.og jeg sleit for å holde frustrasjonen inne. Men nå er jeg veldig nøye på slikt. Anonymkode: 2de49...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 Jeg syns ikke det er greit. Selv om de kjører forsiktig selv så kan det plutselig komme en som kjører som en idiot og er ulykken ute så kan det gå skikkelig ille. Jeg hadde også festet barnet mitt på forsvarlig måte selv om det bare er 200 meter å kjøre. Anonymkode: e610f...e13 13
Måbarefåsiat... Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 Dette er ikke greit. På noen som helst måte. 4
Dr. A. Kula Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 Ikke greit å lære barna at det er lov å jukse med loven. Du er overhodet ikke prippen i mine øyne. Du kan jo spørre politiet om de synes du er prippen, så kanskje de avlegger gata et besøk eller to. I så fall blir det nok fort slutt på uvanen hos enkelte. Ja, også noen kroner fattigere også da. 8
Batteri Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, så lenge de kjører sakte på en ikke så trafikkert vei så går det jo greit. Jeg gjorde det selv med mine barn noen få meter og på vei det skulle svært mye til før det skjedde noe som helst. Anonymkode: e220f...c98 Fikk du lappen i posten? Eller er du bare rett og slett blåst? 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jeg skikkel prippen?? I vårt nabolag er det kort vei til bhg der flere av barna går. Vi er flere som bor ca 200-300m fra bhg. Jeg går stort sett att og frem, men noen ganger må jeg bruke bil for å spare tid. Tross kort vei så fester jeg barnet ordentlig i bilen, både til og fra. Det jeg imidlertid reagerer på er naboer som setter barnet på fanget i førersete og kjører da sakte til eller fra bhg. Er tre-fire barn fra to forskjellige familier jeg har sett dette gjelder. Ett barn av gangen på fanget ved førersetet da. For det første er jo ikke dette trafikksikkert, og så lærer man barnet at dette faktisk er greit. Jeg ble helt sjokkert første gangen jeg så det, og det har blit mange ganger jeg har sett det, og mitt barn maser nå på å sitte sånn, men jeg sier nei. Er jeg skikkelig prippen?? Anonymkode: 0f9f6...8e2 Du er ansvarsbevisst og opptatt av forsvarlig sikring av barn i bil. Lav fart er ingen garanti for å unngå ulykker med fatatle følger. Man vet hvordan man selv kjører, men aner ingenti g om hvordan andre kjører eller hvem en møter på veien utenfor egen port. Tips politiet, og de kommer på kontroll ved barnehagens lukke og åpningstider. ((Det har vi gjort, etter at et barn ble fraktet stående mellom neina på fører av en scooter til og fra bhg.) Bot og prikker i førerkortet hjelper kanskje? Er det 1 800 kroner for å ikke sikre barn i bil + anmeldelse? Eventuelt inndragning av førerkort? Anonymkode: 260b9...acd 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 Jeg ville ikke gjort det. Far i huset her har kjørt med eldste på fanget på en grusveg i skogen en gang. Jeg ble dritforbanna... Sikkerhet i bil tuller man ikke med! Anonymkode: 88ace...3eb 3
Gjest Stella Rose Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 (endret) Hadde jeg sett noen kjøre med noen på fanget, hadde jeg ringt politiet. Endret 30. juni 2018 av Stella Rose
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 Jeg syns ikke man bør kjøre så usikret med så små barn. Det går jo helt sikkert fint, men tenk om det plutselig ikke gjør det Anonymkode: c00e7...fef
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barnesete-og-airbag/ Anonymkode: 4bd16...907
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #13 Skrevet 30. juni 2018 Jeg hadde tatt to telefoner, en til barnehagen for å informere dem om problemet, slik at de kunne tatt opp sikring av barn i bil på foreldremøte. Og en telefon til politiet, sånn at de kan komme å holde kontroll Anonymkode: f28a8...797 5
Gjest BearMama Skrevet 30. juni 2018 #14 Skrevet 30. juni 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, så lenge de kjører sakte på en ikke så trafikkert vei så går det jo greit. Jeg gjorde det selv med mine barn noen få meter og på vei det skulle svært mye til før det skjedde noe som helst. Anonymkode: e220f...c98 Problemet er hovedsakelig ikke at du kjører sakte, men at et annet kjøretøy kan kjøre uforsiktig og gruse inn i bilen din.... Endret 30. juni 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #15 Skrevet 30. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, så lenge de kjører sakte på en ikke så trafikkert vei så går det jo greit. Jeg gjorde det selv med mine barn noen få meter og på vei det skulle svært mye til før det skjedde noe som helst. Anonymkode: e220f...c98 Det er ulovlig. Uansett hva du mener, så har du brutt loven Anonymkode: 5ee7d...66d 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #16 Skrevet 30. juni 2018 Far har gjort det her, ikke til barnehagen som er 400 meter unna, men i vår endevei, passerer da 4 privathus i gangfart, kanskje 20 meter, eller 50 fra postkassen. Jeg ser ikke helt for meg at det skal være så mye mindre trygt enn om ungen satt bakpå sykkelen samme strekning, som er fullt lovlig. Å bli påkjørt mens jeg triller ville heller ikke vært så gunstig. På trafikkert vei, som man må regne veien til barnehagen som, skjønner jeg ikke at noen kjører usikret. Anonymkode: 6ac51...d40 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 Jeg er mest sjokkert over at du kjører 200-300 meter 😲 Anonymkode: 14f11...362 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Hadde aldri gjort det! No way! Anonymkode: 015b1...bc4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #19 Skrevet 1. juli 2018 Nei her, vi bor 100 m unna barnehagen, og tar vi bil så festes barn i bilstol hver eneste gang. Gidder vi ikke feste dem inn, så går vi. En ting er sikkerheten, en annen ting er at jeg ikke vil åpne døren for diskusjon når vi må og ikke må sitte i bilstol. Det må vi hver eneste gang, aldri noe klaging på det. Politiet gir rett som det er bot til folk som ikke gidder feste inn ungene på korte turer. Anonymkode: c3229...017 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #20 Skrevet 1. juli 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Ja, så lenge de kjører sakte på en ikke så trafikkert vei så går det jo greit. Jeg gjorde det selv med mine barn noen få meter og på vei det skulle svært mye til før det skjedde noe som helst. Anonymkode: e220f...c98 å kræsje i 40 tilsvarer et fall på 9 meter. Så om noen kjører i siden din vil barnet bli smelt inn i interiøret på bilen som om det hadde falt 9meter ned på bakken. Barnet kan få knuste organer og lemmer av en slik "mild" kræsj. Anonymkode: e3599...106 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå