Gå til innhold

Ha valper på tispa for å forhindre livmorbetennelse/livmorkreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Det er noe jeg har gått og lurt litt på 😊 En venninne av meg har tenkt til å sette valper på tispa si til neste år. Hun hadde tenkt til å gjøre det i år (tispa fyller 1 år i år), men jeg rådet henne til å vente til neste år eller året etter.
Når jeg spurte om hvorfor hun skal sette valper på tispa si, fikk jeg til svar "det er bra for henne" og at det ville forhindre at tispa fikk livmorbetennelse/livmorkreft i senere tid. Er dette virkelig tilfellet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke sant. Med mindre hun er en oppdretter som har god peiling på rasen og er villig til å bruke masse penger på helsesjekker på både far og mor så burde hun ikke få valper på tispa. Det er enormt tung for en tispe å gå gravid og føde og det er bedre for henne at hun ikke får valper. Be vennen til få litt mer kunnskap om hund. sånne idioter skulle ikke fått lov til å eie dyr

Anonymkode: 353da...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tisper som har hatt valper har mindre sjanse for slike sykdommer senere. 

Men nei, det er ikke vanlig blant seriøse hundefolk. Videre avl velger man utfra at hunden er et så godt eksemplar av rasen at det er noe man ønsker å viderebringe til neste generasjon. Folk som avler på samme grunn som din venninne er rett og slett egoistiske, og tenker ikke på rasefremming i det hele tatt.

Anonymkode: 20a1e...8a7

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 30.6.2018 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sant. Med mindre hun er en oppdretter som har god peiling på rasen og er villig til å bruke masse penger på helsesjekker på både far og mor så burde hun ikke få valper på tispa. Det er enormt tung for en tispe å gå gravid og føde og det er bedre for henne at hun ikke får valper. Be vennen til få litt mer kunnskap om hund. sånne idioter skulle ikke fått lov til å eie dyr

Anonymkode: 353da...83b

Endret av bunnyyy
  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 30.6.2018 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Men nei, det er ikke vanlig blant seriøse hundefolk. Videre avl velger man utfra at hunden er et så godt eksemplar av rasen at det er noe man ønsker å viderebringe til neste generasjon. Folk som avler på samme grunn som din venninne er rett og slett egoistiske, og tenker ikke på rasefremming i det hele tatt.

Endret av bunnyyy
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker har bare tungt for å forstå ting. Desverre for dyrenes del. Kjenner ei som nå har kull nr 5 tror jeg, tispa er 7-8 år og gammel dame. At bikkja ikke er utbrent og ødelagt er for meg en gåte. Nytter ikke å si noe til henne heller. Ikke er det renrasede valper, ikke tester hun noen av foreldrene, ikke tar hun valpene til dyrlege for helsesjekk etc, å tar betalt. Så alt er visst penger i lomma. 

Anonymkode: 073f9...731

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor til min hund fikk livmorbetennelse 2-3 år etter at hun hadde valper. Skal en være sikker på å ikke få livmorbetennelse (som mange hunder dør av i eldre alder), så må man kastrere.

Det har jeg gjort for å forebygge både det og andre sykdommer. Sjansen for jurkreft er også mye lavere hvis tispa blir kastrert i ung alder.

Anonymkode: 1ab43...4b6

Skrevet (endret)

.

Endret av bunnyyy
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, bunnyyy skrev:

Sånt provoserer meg så mye! Det minste man kan gjøre er å ta valpene til dyrlege for helsesjekk og slikt.. Venninna mi har heller ikke tenkt og gjøre noe av dette, selv om jeg har poengtert at det er superviktig gang på gang.. Og hun bruker "unnskyldningen" at det blir å forhindre at tispa får livmorbetennelse/livmorkreft i senere tid. Er det ikke noe annet man kan gjøre for å forhindre det uten å få valper? Jeg vet sterilisering er noe, men det vil hun absolutt ikke gjøre..

Noen har bare bestemt seg for at ting fungerer på en viss måte. Å det går ut over de svake. Men man er jo da den store stygge ulven om man sier ifra, ikke at jeg bryr meg om de blir sure på meg, men man har aldri en garanti for at de gidder å lytte til råd og ny informasjon.

Anonymkode: 073f9...731

Skrevet

For en egoistisk tankegang,snakk om å lure seg sjøl. Helt bak mål å sette på et kull for å angivelig forebygge EVENTUELLE sykdommer. Om bikkja noen gang kommer til å få livmorbetennelse eller kreft er det jo ingen som vet. Hils og si at hun må hun må ta en titt på finn.no. Der ligger det allerede drøssevis med blandingsvalper,renrasede valper og voksne hunder for omplassering. Trenger verden enda et valpekull avlet helt uten mål og mening?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...