Oddy Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Håper alle som leser dette innlegget kan ha et relativt åpent sinn til dette. Hvis en person er etisk av seg, betyr det at de vet hva som er forskjellen mellom rett og galt. Men hvem er det som bestemmer hva som er rett å gjøre og hva som er galt å gjøre? Et veldig enkelt svar er jo: - En tenker logisk - Er du ''normal'' i hodet bør du vite hva som er rett å gjøre Jeg tenker jo i relateten at etikk går ut på hva gjennomsnittet gjør. Men dette kan vel ikke alltid stemme heller. Fordi hvilke personer tar vi utgangspunktet i? Jeg kan komme med et eksempel. Se for deg det er 100 personer i et stort rom. Alle er kledd like, og ser helt identiske ut. Hvis du forteller dem en problemstilling og 90% sier at dette er ''galt' å gjøre, tenker du at dette må være det riktige svaret, sant? At dette er da etisk galt i følge disse 90 personene. Men hva hvis alle disse 100 personene var for eksempel alt i fra psykopater? Hvordan blir det da? Så mitt spørsmål er egentlig bare: Hvem bestemmer hva som er rett og galt å gjøre? Hvordan kan et menneske for eksempel beskrive seg selv som etisk? Hva tar de utgangspunkt i? Hva gjennomsnittet i deres kultur gjør? Hva samfunnet generelt gjør? Eller hva de som individ gjør?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 4 minutter siden, Oddy said: Håper alle som leser dette innlegget kan ha et relativt åpent sinn til dette. Hvis en person er etisk av seg, betyr det at de vet hva som er forskjellen mellom rett og galt. Men hvem er det som bestemmer hva som er rett å gjøre og hva som er galt å gjøre? Et veldig enkelt svar er jo: - En tenker logisk - Er du ''normal'' i hodet bør du vite hva som er rett å gjøre Jeg tenker jo i relateten at etikk går ut på hva gjennomsnittet gjør. Men dette kan vel ikke alltid stemme heller. Fordi hvilke personer tar vi utgangspunktet i? Jeg kan komme med et eksempel. Se for deg det er 100 personer i et stort rom. Alle er kledd like, og ser helt identiske ut. Hvis du forteller dem en problemstilling og 90% sier at dette er ''galt' å gjøre, tenker du at dette må være det riktige svaret, sant? At dette er da etisk galt i følge disse 90 personene. Men hva hvis alle disse 100 personene var for eksempel alt i fra psykopater? Hvordan blir det da? Så mitt spørsmål er egentlig bare: Hvem bestemmer hva som er rett og galt å gjøre? Hvordan kan et menneske for eksempel beskrive seg selv som etisk? Hva tar de utgangspunkt i? Hva gjennomsnittet i deres kultur gjør? Hva samfunnet generelt gjør? Eller hva de som individ gjør? Hvem bestemmer hva som er rett og galt?! Rent juridisk har du det norske lovverket som bestemmer regler for hva som er rett og galt. Dette er pliktetikk, altså at man har visse regler man må forholde seg til. De som hele tiden følger lovverket er lovlydige mennesker. Man har også de som tenker konsekvensetisk. Dersom du kunne dratt tilbake i en tidsmaskin og drept Hitler for å unngått 2. verdenskrig og Holocaust hadde du da gjort det for å redde mange liv? Dette er konsekvensetisk tenkning. Man har også det at man "føler" noe er riktig eller at noe er galt. Såvidt jeg husker er dette sinnelagsetikk. Anonymkode: 7cb39...ddd
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #4 Skrevet 1. juli 2018 Alle har et innebygd kompass som vet hva som er rett og galt, men det er ikke alle som kan "høre" sitt indre kompass. Anonymkode: 76e90...23a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #5 Skrevet 2. juli 2018 På 30.6.2018 den 12.53, Oddy skrev: Håper alle som leser dette innlegget kan ha et relativt åpent sinn til dette. Hvis en person er etisk av seg, betyr det at de vet hva som er forskjellen mellom rett og galt. Men hvem er det som bestemmer hva som er rett å gjøre og hva som er galt å gjøre? Et veldig enkelt svar er jo: - En tenker logisk - Er du ''normal'' i hodet bør du vite hva som er rett å gjøre Jeg tenker jo i relateten at etikk går ut på hva gjennomsnittet gjør. Men dette kan vel ikke alltid stemme heller. Fordi hvilke personer tar vi utgangspunktet i? Jeg kan komme med et eksempel. Se for deg det er 100 personer i et stort rom. Alle er kledd like, og ser helt identiske ut. Hvis du forteller dem en problemstilling og 90% sier at dette er ''galt' å gjøre, tenker du at dette må være det riktige svaret, sant? At dette er da etisk galt i følge disse 90 personene. Men hva hvis alle disse 100 personene var for eksempel alt i fra psykopater? Hvordan blir det da? Så mitt spørsmål er egentlig bare: Hvem bestemmer hva som er rett og galt å gjøre? Hvordan kan et menneske for eksempel beskrive seg selv som etisk? Hva tar de utgangspunkt i? Hva gjennomsnittet i deres kultur gjør? Hva samfunnet generelt gjør? Eller hva de som individ gjør? Det finnes ingenting rett og galt. Om jeg f.eks dreper en kar er det ihh til vår normer galt. Men om det egentlig er galt er et åpent spørsmål. Karen jeg dreper dør jo, så for han betyr det fint lite. Han dør jo og vil ikke vite noenting etter han er død. Om han har slektninger, blir det noe annet. De vil sannsynligvis ikke like dette. Det som er galt for noen er rett for andre. Derfor kan som regel ikke folk enes om noe. Det er alltid ytterligheter. Anonymkode: 91a7d...7ed
waco Skrevet 2. juli 2018 #6 Skrevet 2. juli 2018 På 30.6.2018 den 12.59, AnonymBruker skrev: Rent juridisk har du det norske lovverket som bestemmer regler for hva som er rett og galt. Dette er pliktetikk, altså at man har visse regler man må forholde seg til. De som hele tiden følger lovverket er lovlydige mennesker. Loven bestemmer vel ikke hva som er rett og hva som er galt? Loven bestemmer hvem som skal straffes og hvem som ikke skal straffes.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #7 Skrevet 2. juli 2018 Det finnes ingen fasit, det finnes bare de verdiene hver enkelt velger å ha og prioritere. Lovene våre er enigheter vi som samfunn har kommet til fordi de fleste av oss ønsker å leve på den måten vi gjør. Dvs der vi kan føle oss relativt trygge at ingen skal angripe oss eller stjele fra oss, men der mennesker som bryter kontrakten havner i fengsel. Så det de fleste mener er etisk er det vi kommer frem til er etisk basert på felles retningslinjer, forståelse og enighet på noen områder. Vi har også gjerne en type logikk de fleste mener er overlegen (fordi det er vår preferanse) når det gjelder å komme frem til hvilke verdier vi vil ha/ hva som er etisk, og vi lager lover ut ifra denne logikken. Hvilke verdier vi ønsker å ha, hva vi mener er logisk osv blir også påvirket av hvor og hvordan vi vokser opp, så slike ting eksisterer ikke i et vakuum, det er en sum av mange faktorer som påvirker hvilke verdier vi ender opp med å prioritere og mene er best Anonymkode: 78e12...310
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå