Gå til innhold

Kjøpe ny leilighet uten å selge egen leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Halla! Jeg har ingen kjæreste enda, så dette er ingen reelt spørsmål! Men, kom bare på å tenke litt på det idag morges! Hva hvis jeg skal kjøpe leilighet med noen i fremtiden uten at jeg vil selge min egen?

Jeg har arvet noe av en leilighet i Oslo på et skikkelig ettertraktet strøk. Har 1,6 mill i lån på denne. Da jeg er nyutdannet er inntekten min på beskjedne 420.000 kr, men gjennomsnittslønnen for yrket mitt er 560.000 kr. Så, årlig kan jeg forvente lønnsoppgang. I fremtiden vil jeg leie den ut, og vil da få 165.000 kr ekstra brutto i året. Jeg har forresten og 100.000 kr på BSU. Det betyr mye for meg å beholde leiligheten, den er rett og slett uaktuell å selge noen gang. Og enda mer uaktuelt at en eventuell partner kjøper seg inn - da dette er en god, langsiktig investering for meg. Over tid vil jeg få flere millioner i leieinntekter, samt at leiligheten vil bli svært ettertraktet og være verdt en del mer.

- Hadde du syntes det var greit om partneren din gjorde dette, og at det da kanskje gikk ut over hva partneren da kan låne i felles leilighet?

- Hvor mye bør jeg betale ned på leiligheten for å være safe? Og spare i EK og satse på i lønn? Regner med at jeg må ut med 1,5 mill

- Leser noen steder at det med å inkludere leieinntekter som en del av inntekt er noe banken selv vurderer pm de skal. Noen som har noen erfaring med hvilke banker?

Jeg nekter å gå i kvinnefellen. Basta bom! Fortell meg gjerne om du har noe erfaring med det! Heldigvis har jeg noen år på meg på å forhindre «tvangssalg», hehe :) 

Jente, 25

Anonymkode: b3c01...1dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem. Det hadde jeg gjort. Evt. solgte leiligheten g kjøpte en felles bolig der min andel var tilsvarende høyere (f.eks. nå eier vi 33-67% og han skal ikke kjøpe seg inn etterhvert.

Du beholder leiligheten og leier den ut slik at leien dekker lånet. Da betaler leiligheten seg selv. 

Neste boliglån får du utifra inntekten du har. Ikke tenk på leieinntektene som penger du kan bruke. 

Tror ikke det skal være noe problem for fremtidige kjæresten din.

Men hva om han også allerede har en leilighet? Og ingen av dere får nok lån til å kjøpe en tredje felles bolig?

Skrevet

Jeg leide ut min leilighet. Kunne leie den ut i to år ihht regelverk sameiet. Måtte selge etter et års utleie pga skatteregler. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Ikke noe problem. Det hadde jeg gjort. Evt. solgte leiligheten g kjøpte en felles bolig der min andel var tilsvarende høyere (f.eks. nå eier vi 33-67% og han skal ikke kjøpe seg inn etterhvert.

Du beholder leiligheten og leier den ut slik at leien dekker lånet. Da betaler leiligheten seg selv. 

Neste boliglån får du utifra inntekten du har. Ikke tenk på leieinntektene som penger du kan bruke. 

Tror ikke det skal være noe problem for fremtidige kjæresten din.

Men hva om han også allerede har en leilighet? Og ingen av dere får nok lån til å kjøpe en tredje felles bolig?

Det kjipe med å bruke pengene på felles bolig er at det er en dårlig investering i forhold til ideen min.

Jeg håper han har leilighet så sant han har betalt ned endel. Eller at jeg har mulighet til å kjøpe meg litt inn. Kanskje litt dobbeltmoralsk av meg det der.. Tror ikke jeg hadde vært like redd for å «dele» selv hadde det ikke vært arv og endel følelser knyttet til den  :)

10 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg leide ut min leilighet. Kunne leie den ut i to år ihht regelverk sameiet. Måtte selge etter et års utleie pga skatteregler. 

Kan jeg spørre om du angrer på at du solgte? Pga. prisveksten mener jeg!

Vet dere om det er mulig for meg å stille sikkerhet i min bolig for EK til ny leilighet?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om du angrer på at du solgte? Pga. prisveksten mener jeg!

Vet dere om det er mulig for meg å stille sikkerhet i min bolig for EK til ny leilighet?

Hva er vitsen med prisøkning hvis man ikke casher ut? Når jeg solgte leiligheten så tjente jeg 900 000 kr på verdiøkningen og reinvesterte i en mye større bolig som fortsetter også å øke i verdi, selv om vi ikke har planer om å selge og se de pengene.

Så nei, jeg tapte ingenting på å selge. 

Samtidig må jeg nevne at mannen eier en egen nedbetalt leilighet som han ikke har solgt, men leier den ut. Den er bare hans siden den var nedbetalt før vi giftet oss.

Så ønsker du å beholde denne leiligheten som bare din, så bør du prøve å betale ned på den før du gifter deg, evt. avtale særeie og delt økonomi.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge eierandel er større en lånt på boligen, så kan denne summen regnes som sikkerhet ved boligkjøp, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...