AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Har en gutt som ble 1 i mai. Han er SÅ fæl til å bite. Det er jo ikke nok for oss voksne, men jeg er litt bekymret for barnehagestart i august. Han kan jo ikke drive å bite de andre barna til nå har vi prøvd å si strengt nei, og avslutte det vi drev med, det fungerer ikke. Noen andre tips? Anonymkode: 8a793...f00
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Det er normalt for en 1-åring å bite. Bare fortsett å vær konsekvent Anonymkode: abb39...75b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Bare være konsekvent. Hver gang barnet skal til å bite - hvis barnet er lett å lese så dere ser at snart biter han - så er dere litt i forkant og holder hodet hans slik at han ikke får bitt og si "nei, det er forbudt å bite". Hver gang. Alle 4000 gangene. Bare aldri bit tilbake eller knips eller slå når barnet biter. Det er normalt og det går over. Anonymkode: 1b6c3...338 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 Det er normalt en periode, og det går over. Gi masse positiv oppmerksomhet på alt det andre han gjør. Anonymkode: 9b6b9...30d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 Bit tilbake, det fungerer fort. Jeg gjorde det selv med en barnet mitt siden det bet veldig ofte. Jeg bet ikke hardt, bare nok til at det kjentes. Etter den ene gangen bet det aldri igjen. Det samme gjorde jeg med klyping, lugging osv, de ga seg med en gang. Eneste forskjellen mellom barnet og meg var styrken vi gjorde det på. Bare nok til at det er ubehagelig for barnet. Barnet har ikke traumer idag. Anonymkode: d63fe...6f5 4
Frostrose Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 Jeg er uenig med metodene til alle over. Når man sier "Nei!" til barnet hver gang det biter, vil det oppfatte at det er et mønster. Barn i den alderen elsker å gjette hva som skal skje, og blir glad om de har forutsagt riktig. Etterhvert vil barnet bite for å sjekke at du fortsatt sier "NEI!". Blir han glad/smiler når du sier det? Isåfall er dere der allerede. Jeg ville heller ignorert/tatt vekk barnet uten å si noe. Dersom han gjør det mot andre barn ville jeg være veldig tydelig på at det ikke er greit, deretter hadde jeg ignorert biteren mest mulig mens det andre barnet får (gjerne litt overdreven) trøst. 3
Gjest Mysticgirl Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 Ignorer barnet når det biter , da blir barnet frustrert når det ikke får kontakt. Så fort det gjør negative ting og skal bite, snu ryggen til, ikke snakk til barnet eller kommuniser. Overse... Så fort barnet er "snilt "igjen, så kommuniser, le og vær der for barnet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bit tilbake, det fungerer fort. Jeg gjorde det selv med en barnet mitt siden det bet veldig ofte. Jeg bet ikke hardt, bare nok til at det kjentes. Etter den ene gangen bet det aldri igjen. Det samme gjorde jeg med klyping, lugging osv, de ga seg med en gang. Eneste forskjellen mellom barnet og meg var styrken vi gjorde det på. Bare nok til at det er ubehagelig for barnet. Barnet har ikke traumer idag. Anonymkode: d63fe...6f5 😳😳😳 Herregud, dette er noe man lærer på valpekurs at man IKKE skal gjøre med hunden sin engang!!!!!! Anonymkode: 5ba23...46d 10
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 Strengt nei? Bli sint! Far opp fra der du sitter, og bli høylytt. Biting er FARLIG, og det MÅ slås hardt ned på. Ungen blir jo redd om du blir sint = vil ikke bite mer. Anonymkode: c9fcd...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 7 timer siden, Frostrose skrev: Jeg er uenig med metodene til alle over. Når man sier "Nei!" til barnet hver gang det biter, vil det oppfatte at det er et mønster. Barn i den alderen elsker å gjette hva som skal skje, og blir glad om de har forutsagt riktig. Etterhvert vil barnet bite for å sjekke at du fortsatt sier "NEI!". Blir han glad/smiler når du sier det? Isåfall er dere der allerede. Jeg ville heller ignorert/tatt vekk barnet uten å si noe. Dersom han gjør det mot andre barn ville jeg være veldig tydelig på at det ikke er greit, deretter hadde jeg ignorert biteren mest mulig mens det andre barnet får (gjerne litt overdreven) trøst. Yep, eller rett og slett ler. mannen min er litt strengere (i neiet sitt) enn jeg greier å være, og da kan det være at han gråter, men jeg tror ikke han skjønner hvorfor. Han er foreløpig enebarn, så vi har ikke så mange treningssituasjoner i hverdagen, men jeg er litt bekymret for barnehagen. Han blir vel neppe så populær om han biter de andre... ts Anonymkode: 8a793...f00
Minlillelykke Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bit tilbake, det fungerer fort. Jeg gjorde det selv med en barnet mitt siden det bet veldig ofte. Jeg bet ikke hardt, bare nok til at det kjentes. Etter den ene gangen bet det aldri igjen. Det samme gjorde jeg med klyping, lugging osv, de ga seg med en gang. Eneste forskjellen mellom barnet og meg var styrken vi gjorde det på. Bare nok til at det er ubehagelig for barnet. Barnet har ikke traumer idag. Anonymkode: d63fe...6f5 Og hva lærer barnet av den metoden? Hvis jeg biter, biter mamma meg. Da er det jo greit å bite. Du skal være mot andre, som du vil andre skal være mot deg. Dette lærer jeg barna mine. Merkelig nok har jeg ikke fått noen meldinger fra bhg om at treåringen er slem med de andre. Aldri har han bitt, slått eller noe annet jeg vet om. Og ja, han er fæl til å bite oss hjemme. 2
Minlillelykke Skrevet 30. juni 2018 #13 Skrevet 30. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Yep, eller rett og slett ler. mannen min er litt strengere (i neiet sitt) enn jeg greier å være, og da kan det være at han gråter, men jeg tror ikke han skjønner hvorfor. Han er foreløpig enebarn, så vi har ikke så mange treningssituasjoner i hverdagen, men jeg er litt bekymret for barnehagen. Han blir vel neppe så populær om han biter de andre... ts Anonymkode: 8a793...f00 Biting er ett tegn på frustrasjon fikk vi beskjed om i bhg. En på avdelingen sønnen min gikk på første året var ekstrem. I ettertid ser jeg at min gutt var ekstra utsatt fordi han var lagt fremme språkmessig. Når biteren ville ha en leke og min gutt lekte med den, bet han. Dett fordi han ikke visste hvordan han skulle kommunisere for å uttrykke det han ønsket. Kan dette være årsaken til bitingen hos din sønn?
Macillah Skrevet 30. juni 2018 #14 Skrevet 30. juni 2018 Noen barn biter ved barnehagestart, sånn er det bare. De lærer fort av andre som tar igjen at det ikke er behagelig. I barnehagen, om noen slår, tar vi hånden barnet slo med, og sier vi slår ikke, vi koser. Da koser vi med barnets hånd enten på barnet selv eller den barnet slo (om barnet som ble slått ikke trenger trøst av en annen voksen). Vi prøver å være i forkant, og avleder da med riktig oppførsel. Dette er på småbarnsavdeling med barn i alder ca. 9 mnd til 3 år. Det tar en stund før det synker inn, men igjen så lever jo de minste gjennom å erfare. Gjerne samme tingen på nytt og på nytt og på nytt. Nå går også barna som har vært her i over et år og sier «ikke slå, vi koser», når de ser andre som slår, biter eller lignende, så nå lærer de det av oss voksne og de andre barna som er på avdelingen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #15 Skrevet 30. juni 2018 Her var yngste en skikkelig biter. Etter mange måneder med å være konsekvent fikk storesøster nok og bet tilbake. Han bet aldri igjen. Sier ikke at dette er pedagogisk riktig eller en universal løsning men det fungerte tydeligvis rimlig effektivt her. Anonymkode: 4cbfd...e3c 1
Lollipop1 Skrevet 30. juni 2018 #16 Skrevet 30. juni 2018 Vi prøvde og forklare han at det gjør vondt for mamma og pappa når han biter. Plutselig etter en del månder så sluttet han. Men var kun oss foreldre han beit. Selv om han bet oss ofte hjemme selv etter han begynte i barnehagen så har han aldri gjort det der. Men er det kun dere foreldre han går etter eller er det andre i omgangskretsen også som feks bestemødre ?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var yngste en skikkelig biter. Etter mange måneder med å være konsekvent fikk storesøster nok og bet tilbake. Han bet aldri igjen. Sier ikke at dette er pedagogisk riktig eller en universal løsning men det fungerte tydeligvis rimlig effektivt her. Anonymkode: 4cbfd...e3c Barn vet ikke selv det gjør vondt før noen biter tilbake. Så enkelt kan det være. Anonymkode: dc88b...716 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Når våre barn har biti så har vi forklart at vi får aue/vondt og så tatt hånden til barna og stryket der de beit. At det ikke er greit. Våre fire barn sluttet fort biting. Anonymkode: 5f2d9...235
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt som ble 1 i mai. Han er SÅ fæl til å bite. Det er jo ikke nok for oss voksne, men jeg er litt bekymret for barnehagestart i august. Han kan jo ikke drive å bite de andre barna til nå har vi prøvd å si strengt nei, og avslutte det vi drev med, det fungerer ikke. Noen andre tips? Anonymkode: 8a793...f00 Vår yngste hadde en periode med biting. Vi sa alltid strengt nei og tok ham vekk fra situasjonen samtidig som vi forsøkte å sette ord på hvorfor det hadde skjedd: Hadde du egentlig lyst til å leke med Sindre? Etc. Han hadde jo ikke disse ordene selv. Jeg har vel egentlig ikke så stor tro på at det vi gjorde hadde noen slående effekt, men bitingen ga seg uansett etter ei stund (han hadde et par episoder i bhg også, til vår fortvilelse). Nå skjer det aldri og han er en særdeles blid og fornøyelig liten gutt! Anonymkode: 55ab9...768
Gjest BearMama Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt som ble 1 i mai. Han er SÅ fæl til å bite. Det er jo ikke nok for oss voksne, men jeg er litt bekymret for barnehagestart i august. Han kan jo ikke drive å bite de andre barna til nå har vi prøvd å si strengt nei, og avslutte det vi drev med, det fungerer ikke. Noen andre tips? Anonymkode: 8a793...f00 Ikke bite, men han slo. Stoppet han konsekvent, sa nei og ga han null oppmerksomhet rundt det. Når han roet seg oppfordret jeg til kos ved at han skulle stryke meg på kinnet og når han gjorde det skrøt jeg han opp i skyene og ga han masse positiv oppmerksomhet. Han innså fort at det var mye kjekkere med kos, ros og masse oppmerksomhet for kos enn strengt nei og null oppmerksomhet så han stoppet veldig kjapt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå