maipai Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Jeg fant nettopp ut at jeg får en uventet friuke i høst. Har egentlig alltid hatt lyst til å prøve å reise på ferie alene, men har aldri somlet meg til å gjøre det. Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Jeg tenker helst byferie. Gdansk, New York, London, Riga, Praha, Stockholm, Gøteborg... Jeg vet ikke! Håper noen kan hjelpe meg i riktig retning 😊
Hjärtat Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Jeg har ingen konkrete tips, og jeg har ikke noe ønske om å dra alene på ferie selv, men tenker at om jeg mot all formodning skulle ha gjort det, så hadde jeg dratt et sted det fantes plenty med ting å ta seg til!☺️ Tenker f.eks. at Gøteborg og Gdansk hadde vært uaktuelt. Men det kommer jo så an på hva man liker å gjøre!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Hva ønsker du å oppleve på ferien? Vil jo si det er ganske stor forskjell på Gøteborg og New York. Og er det noen av stedene du har vært før, eller ønsker du å reise til ett nytt sted? Jeg var nylig i Vilnius, og elsket det, elsket å gå rundt i gamle byen, se på alle de flotte bygningene, mange flotte kirker, gå på museer, fant verdens beste sushi sted, og jeg elsker sushi. Så fant jeg verdens beste kake sted. Så jeg storkoste meg, men det var jo en ganske avslappende by ferie. Av de stedene du lister opp, har jeg bare vært i Gdansk og Gøteborg. Og jeg liker begge stedene godt. Men Gøteborg er fint en helg. Og Gdansk, så har du jo Gdynia og Sopot i nærheten, går lett å ta toget dit. Så da er det jo en del å gjøre. Sopot er jo veldig fint på sommeren, de har jo milelange strender. Hadde jeg vært deg, hadde jeg vel googlet alle stedene du vil reise til, se hva det er å gjøre der. Så drar du til det stedet som frister deg mest. Anonymkode: d8077...f2d
Gjest Linaria Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 Anbefaler virkelig Edinburgh. Jeg ble så glad i byen etter ett besøk at jeg flytta hit.
tirben Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 Hvis du skal reise alene, bør du velge et sted hvor det er lett å finne på noe å gjøre. Etter min mening blir Riga, Gdansk og Gøteborg for lite og dermed kjedelig alene. Men London er veldig bra. Der er det så mye å se, man kan shoppe, hå i teater og det finnes et fantastisk utvalg av restauranter. Ta også gjerne en dagstur til Oxford. En nydelig by og enkelt å komme seg dit.
maipai Skrevet 30. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2018 Takk for gode tips så langt! Trenger ikke å være en av de byene jeg har nevnt. Disse var bare de første jeg har kommet på. Har ingen erfaring med å reise alene. Og angående hva jeg vil ha ut av turen, noe annet enn å være hjemme. Så lett og så vanskelig 😄
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 London! Fantastisk shopping, markeder, museer i verdensklasse helt gratis, lett med tuben til å kikke litt rundt f.eks til Oxford Paris! Louvre museet, der kan jeg være i time etter time etter time, helt fantastisk! Fantastisk mat, fantastisk arkitektur, shopping, metro rundt enkelt, f.eks til Sorbonne Anonymkode: f66dd...4e5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 Noen tips når du drar alene. Ikke ha nesa i mobil og bok, men se menneskene rundt deg.Da viset du at du er åpen for kontakt. Jeg pleier å planlegge morgendagen. Planene kan absolutt fravikes, men det hjelper å våkne på morgenen og vite hva man skal. Anonymkode: 70351...60e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 anbefaler en storby som eks Barcelona eller Roma. Tog gjennom italia er veldig gøy, mange flotte byer, og mye å oppleve! Anonymkode: b1ccc...764
Gjest Overrasket Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 Jeg synes at London passer best for storbyeferie alene. Dog mener jeg at ferie alene er mye bedre med en liten rundreise, f.eks. at man flyr til en destinasjon, tar tog og buss til f.eks. to andre destinasjoner og flyr hjem fra et annet sted enn der man fløy inn. Dette fungerer bra i nærmest alle land i Vest-Europa, mange land i Øst-Europa og deler av USA.
Gjest Reputation Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 4 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg synes at London passer best for storbyeferie alene. Dog mener jeg at ferie alene er mye bedre med en liten rundreise, f.eks. at man flyr til en destinasjon, tar tog og buss til f.eks. to andre destinasjoner og flyr hjem fra et annet sted enn der man fløy inn. Dette fungerer bra i nærmest alle land i Vest-Europa, mange land i Øst-Europa og deler av USA. Slenger meg på denne. Du kan dra til London for et par dager og så ta toget til Paris!
Gjest Overrasket Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 3 minutter siden, Reputation said: Slenger meg på denne. Du kan dra til London for et par dager og så ta toget til Paris! JAAAA!!! OK, du og jeg må reise på tur alene sammen!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #13 Skrevet 1. juli 2018 Jeg reiser ofte på sol- og badeferier alene, men drar ikke på storbyferier alene. I storbyer er det vanskeligere å bli kjent med andre mennesker, og det blir litt kjedelig å vase rundt alene i mange dager. To ganger har jeg likevel dratt alene på korte turer til København og London, men da hadde jeg et klart mål (shopping 😉). Var der i 2,5 dager og freste rundt i vintage-butikker. Da syntes jeg det var ok å være alene for da slapp jeg å ta hensyn til en medreisende som kanskje ville i helt andre butikker, eller som ville gjøre helt andre ting Anonymkode: 4b183...2cb
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #14 Skrevet 1. juli 2018 Jeg drar ofte på storbyfereie alene, helt uproblematisk og veldig kjekt. Har en løs plan for hva jeg ønsker å gjøre før jeg drar hjemmefra, og så legger jeg plan for neste dag kvelden før. Veldig deilig å kunne bruke så lang tid jeg selv ønker på museum, restaurat, shopping eller rusletur. Det er absolutt ikke kjedeleg å "vase alene i mange dager" som en over skriver. I utlandet er det også mer vanlig her hjemme at folk spiser alene ute, så det har aldri vært problem å få bord eller god service, slik det etter min erfaring kan være i Norge. London og Dublin er favorittene når jeg reiser alene, lett å ta seg rundt, mye å gjøre, god mat, gode shoppingmuligheter og masse mulighet for utflukter utenfor byen. For mange som reiser alene for første gang vet jeg at det å kunne språket hjelper på, i så måte er engelsktalende land fine. London har også et enormt antall flotte parker som egner seg godt for gåturer, kjøper ofte med meg mat og drikke og har picknic i en park når jeg er der. Anonymkode: e29e3...f76 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #15 Skrevet 1. juli 2018 Roma, London, Berlin, Athen Anonymkode: 74ce7...415
-jk- Skrevet 1. juli 2018 #16 Skrevet 1. juli 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Roma, London, Berlin, Athen Anonymkode: 74ce7...415 Jeg slenger meg på Berlin. Fantastisk by med mye å se på, god shopping, supert uteliv og en veldig avslappet atmosfære 1
EvaLena Skrevet 1. juli 2018 #17 Skrevet 1. juli 2018 Stockholm er en fin by som jeg kunne besøkt alene. Jeg var der for bare ett par uker siden, men ikke alene. Det gjorde at vi måtte jenke oss til hverandre pga litt ulike interesser. Jeg fikk oppleve Gamla Stan og slottet, var faktisk inne på slottet. Gikk litt rundt i byen og litt i butikker. Gamla Stan vil jeg oppleve enda mer av 😊 Vi brukte tilsammen 7 timer tilsammen i byen den dagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå