Gå til innhold

Utsette mensen jente 13 grunnet ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøp heller en menskopp til henne! 

Anonymkode: afe86...a0e

Jeg er voksen, og får ikke inn en divacup. Jeg skjønner ikke åssen en 13 åring skulle fått til det. Brettingen for å få den inn, og vri den etterpå, vil for en 13 åring være komplisert, ubehagelig og kanskje tilogmed litt ekkelt. Hvis de skal være på ferie i tre uker, så får jo ungen kost seg i minimum to uker. Ikke gi hormoner til så små barn. Bruk bind.

Anonymkode: 782f1...582

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips jeg fikk av min fastlege: bruk Primolut til å utsette mensen en måned før den du får på ferie. Da forskyves syklusen din, og man slipper å bekymre seg for eventuelle bivirkninger.

Svigerinnen min lot datteren bruke disse før en badeferie. Det ble en katastrofe. Jenta ble ekstremt hormonell, fikk raserianfall, hadde sterke magesmerter, gikk opp i vekt, og hun hadde det helt forferdelig. Hun måtte slutte å ta de halvveis i turen, og fikk så kraftige blødninger etter å ha tatt de, at hun for det meste satt inne i huset og så på tv. 

Har dere ikke mulighet til å forskyve mensen før dere drar, så ødelegger jo ikke mensen halve ferien, når man er borte i tre uker. Da kan jo man legge andre aktiviteter enn bading til de dagene hun blør. Men man kan fint bade med tampong!

Anonymkode: d56f2...c5b

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kall meg gjerne rar men..hvorfor foreslår samtlige av dere å bruke tampong? Jenta er jo 13 år, som vil si hun ikke har hatt sex enda, hvordan i helvete skal hun få satt inn tampong? 😱😱😱

Anonymkode: e9d02...a02

Så du ble utvidet av å ha sex mener du? Om man har hatt sex eller ikke spiller ingen rolle ved tampongbruk.

dog ville jeg kanskje heller foreslått menskopp.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med p-piller når jeg har 13 år (fikk mens da jeg var 12), og ble veldig dårlig første måneden! Og husk, man skal starte på ppillen etter mensperiode, og da er det veldig valig at mensen henger i rundt en måned. Så ppiller er ikke å anbefale. 

Som andre sier, vurder menskopp! Den er helt genial. 

Anonymkode: 9499e...747

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle hun brukt mensforskyvende hormonpreperater så burde hun i alle fall ha fått medisinene mensen før dere skal være på ferie for å sikre at hun ikke blør gjennom hele ferien. 

Anonymkode: ee231...7f7

skjønner ikke den setningen???

Anonymkode: 544b2...050

AnonymBruker
Skrevet

For det første har jo de færreste 13 åringer så stabil syklus at Primolut vil være aktuelt. Det er heller ikke slik at de alltid virker, noen blør likevel, og noen smådrypper helt til de får blødd ut det de skal. Ville ikke gitt en så ung jente piller for å utsette, de kan uansett maks brukes i 10-14 dager, så skal dere være lenge på ferie endrer det jo ikke problemet. Introduser henne for tamponger, de finnes med innføringshylse som er lett å få på plass, og da kan hun skifte etter å ha badet. Menskopp til en 13 åring hadde jeg glatt droppet, det er vanskelig å få på plass, og ikke spesielt enkelt på en 13 åring som neppe har debutert seksuelt. 

Anonymkode: 1b2db...f59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer også på dette. Vi skal være borte bare en uke, og akkurat den uka hun forventer mens. Hun har ikke helt regelmessig syklus ennå, men som oftest er den regelmessig. Jeg tenkte hun skulle prøve primolut, fordi hun blånekter å prøve tampong. Ikke lett lett dette med tampong når man er så ung, jeg var 15 første gang og sleit med den tampongen

Mulig hvis vi kjøper de aller minste tampongene og jeg viser henne video på YouTube eller noe, forklarer, så kan hun prøve, men hun er faktisk livredd for de tampongene, ikke klar for det i det hele tatt. 

Men kan man bade med bind? Vil det ikke trekke til seg masse vann og bli blytungt og ekkelt? 

AnonymBruker
Skrevet

Tampong

Anonymkode: 53828...75d

Gjest puttee
Skrevet

Jeg husker fortsatt den gangen jeg var 15-16 år og skulle utsette mensen med piller. Siden syklusen ikke var helt stabil enda, gjorde pillene at jeg faktisk hadde mensen HELE ferien på to uker, fordi det var vanskelig å time slik at jeg tok første pille tre dager før mens. Så jeg vil ikke anbefale dette. Det er bedre å ha mensen i 5-7 dager av ferien, særlig når dere skal være så lenge. Så får dere heller ta hensyn til dette de dagene det pågår, med å ikke legge opp til masse badeaktiviteter og sørge for at det er toaletter i nærheten på utflukt :) 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler tampong med applikator/innføringshylse. Husker enda lettelsen da jeg var så ung og fant det i butikken.

Anonymkode: 6422a...849

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan man bade med bind? Vil det ikke trekke til seg masse vann og bli blytungt og ekkelt? 

Man kan jo bade med bind, men det har ingen praktisk hensikt da det vil selvfølgelig trekke til seg vann og mensblodet vil ikke nødvendigvis havne trygt i bindet, men kan sive ut i vannet. 

Anonymkode: c7ec9...c84

AnonymBruker
Skrevet

Husk at ikke alle jenter som er så ung som 13 takler tampong! 

Har selv to døtre og ingen av de ville bruke tampong da de var 13. Tampongbruken ble da de ble noen år eldre. 

Ville heller aldri latt min 13-åring proppe seg med hormoner heller. Ikkje bra. 

Sånn har vi løst det med mensen på sydentur: de første tre dagene når mensen er på det sterkeste så har det ikke blitt bading. Vi har som oftest funnet på andre ting de dagene, som f.eks byvandring, leid sykler og dratt på sykkelturer, båtutflukt osv. Når blødningene roert seg så ble det stranddager/bassengdager, kjøpte tynne bind uten vinger så de kunne bruke i bikinitrusa uten at det synes. Man kan bade med bind, legg på et rent ett før bading og umiddelbart etterpå stikke på do og bytte til tørr bikinitruse og nytt bind. Det kommer uansett ikke blod ut når man er i vannet. 

Av egen erfaring og mine døtres erfaring så kommer tampongbruk etterhvert i takt med alder og modenhet. For en 12/13-åring så kan mens være litt skummelt og de er ikke fortrolige med å putte noe oppi vagina. Å foreslå menskopp til en 12/13-åring blir for dumt. Selv voksne kvinner som har født barn kan streve med å få til teknikken. Når de blir mere fortrolig med å bruke tampong så anbefaler jeg å kjøpe tampax, de med innføringshylstre. 

Anonymkode: 98a51...487

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man bade med bind. Men  som du sier så blir det blytung og fullt av vann. Så jeg anbefaler det ikke. Enten må hun la være å bruke noe akkurat da (ok, hvis hun blør lite) ellers bruke tamponger evt menskopp. 

Skrevet

Ser at noen sier at man kan bade med bind i et basseng..seriøst?? Tenker dere ikke på bakteriene og ikke minst blodet som siver ut i vannet? 🤮 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det selv ofte som sommeren for å slippe overraskelser! Var helt fantastisk fra mitt synspunkt. Kanskje mange voksne som mener det er feil, kanskje det kan ha en innvirkning på ... noe i kroppen. Men jeg er sjeleglad for at min mor tillot meg å gjøre dette! 

Anonymkode: c1ee0...b5c

Gjest Springfjær
Skrevet

Dere snakker som om det er en selvfølge at alle unge jenter kan bruke tampong eller menskopp. Det er faktisk ikke sånn. Jeg klarte ikke. Da er jeg tydeligvis rar ifølge en bruker her, men jeg syntes hele opplevelsen med tampong var ubehagelig når jeg var så ung. Men dropp piller, det er unødvendig å stappe en så ung kropp full av hormoner. Å det er ikke mange dagene hun går glipp av å være i vannet. 

Gjest Springfjær
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Ser at noen sier at man kan bade med bind i et basseng..seriøst?? Tenker dere ikke på bakteriene og ikke minst blodet som siver ut i vannet? 🤮 

Skjønner ikke hvor de får den ideen fra 😷 et bind vil da ikke hjelpe noe som helst i vann! 

Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Hvis man ikke blør hele tiden. Og jeg tenkte ikke på basseng, men på stranden  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vera skrev:

På slutten av mensen så siver det ikke blod ut. 

Bare prøv selv hvis du har et badekar. 

Anonymkode: 98a51...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere skal på så lang ferie som tre uker så er det jo ingen grunn til det. Hun mister ikke halve ferien da. 

Anonymkode: c2bb8...e26

Når jeg var så ung kunne min mens vare i opptil 2 uker, så ... det er altså over halvparten av 3 uker... kan hende dette også er tilfelle til ts sin datter. 

Anonymkode: c1ee0...b5c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...