Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjæreste fra Sør-Afrika som vurderer og flytte hit til Norge for og jobbe, men jeg var litt blank da jeg skulle til og tenke på muligheter - for snakker ikke språket! 

Noen tips om hva han kan søke jobb som hvor han ikke trenger og kunne norsk? Han er 22 år gammel, og kan brukes til det meste, men har ingen utdannelse. 

Alle forslag tas imot med et stort takk! (Er bare idémyldring😊)

Anonymkode: ed3b5...02a

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er vel egentlig lettere for deg å få jobb i Sør Afrika.

En gang jeg hadde sommerjobb på Burger King (i oslo sentrum), så var det masse folk som ikke kunne norsk. Det gjorde ingen ting.

AnonymBruker
Skrevet

Sant det, men jeg skal studere juss og det kan jeg ikke studere i utlandet, pga. den norske loven.. men takk for svar!!

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er lettere for TS å få jobb i Sør-Afrika gitt. Det er et land med HØY arbeidsledighet, mye høyere enn her i Norge, og de er (i alle fall tilsynelatende) restriktive til å gi arbeidstillatelse med mindre man har spesiell kompetanse eller har en stilling via en internasjonal arbeidsgiver (typ stort internasjonalt firma).

Det er mange som jobber i serveringsbransjen som ikke kan norsk. I Oslo er det f.eks. mange engelsktalende som jobber på f.eks. TGI Fridays og O'Learys. En kompis av meg er restaurantsjef på en restaurant som ikke har kjedetilknytning og han har ansatt flere utlendinger som ikke kan norsk, i følge ham er det ikke noe problem så lenge de snakker godt engelsk.

Anonymkode: b5a80...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er lettere for TS å få jobb i Sør-Afrika gitt. Det er et land med HØY arbeidsledighet, mye høyere enn her i Norge, og de er (i alle fall tilsynelatende) restriktive til å gi arbeidstillatelse med mindre man har spesiell kompetanse eller har en stilling via en internasjonal arbeidsgiver (typ stort internasjonalt firma).

Det er mange som jobber i serveringsbransjen som ikke kan norsk. I Oslo er det f.eks. mange engelsktalende som jobber på f.eks. TGI Fridays og O'Learys. En kompis av meg er restaurantsjef på en restaurant som ikke har kjedetilknytning og han har ansatt flere utlendinger som ikke kan norsk, i følge ham er det ikke noe problem så lenge de snakker godt engelsk.

Anonymkode: b5a80...763

Han mener vel at det er så vanskelig å få jobb i Norge uten å kunne språket at det er lettere å få jobb for ts uavhengig av arbeidsledighet i sør afrika

Har selv sett mange tilfeller av høyt utdannede innvandrere o.l som ikke kan norsk og som ikke får jobb. Noen av dem klarer få noen strøjobber, men mange nordmenn er skeptiske til mennesker de ikka kan kommunisere med. 

Hva mener du med at det er "mange" som jobber i serveringsbransjen som ikke kan språket? At du kjenner en gjeng betyr ikke at det er vanlig eller enkelt å få jobb rundtom i landet uten å kunne språket. 

Anonymkode: 53ca3...7bd

• Liker 1
Gjest boblebrist
Skrevet

Taxisjåfører og servitører ser ikke ut til å ha et krav om å kunne snakke norsk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å sette i gang å lære seg norsk, hvis dere har tenkt å være kjærester lenge og han har noen tanker om å bosette seg her. Han vil vel ikke trives lenge med en vaskejobb med en kjæreste som studerer jus. 

Anonymkode: 46c43...45c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjæreste fra Sør-Afrika som vurderer og flytte hit til Norge for og jobbe, men jeg var litt blank da jeg skulle til og tenke på muligheter - for snakker ikke språket! 

Noen tips om hva han kan søke jobb som hvor han ikke trenger og kunne norsk? Han er 22 år gammel, og kan brukes til det meste, men har ingen utdannelse. 

Alle forslag tas imot med et stort takk! (Er bare idémyldring😊)

Nå tror jeg det snart om ikke det har kommet er et krav til at de som skal jobbe i Norge skal kunne snakke norsk eller ha tatt et norskkurs.

Anonymkode: b77c0...fc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du, TS klart å karre deg til en god nok karakter i norsk til å komme inn på jus? 

Kjæresten din må enkelt og greit gå på norskkurs. Da kan han utdanne seg og/eller få jobb.

Anonymkode: c48ea...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo gå på norskkurs sammen? Det er jo koselig, og noe dere begge trenger.

Anonymkode: c8cd8...e24

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Renholder har som regel ikke krav til å kunne norsk, spesielt på hoteller og fritidssteder ala svømmehall, sportsarenaer. Enkle jobber som betaler greit til han kan lære seg språket.

Hva slags plan har han for å få arbeidstillatelse i Norge ?

Anonymkode: 4ea39...883

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norskkurs og språkpraksis!

Anonymkode: 57110...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo gå på norskkurs sammen? Det er jo koselig, og noe dere begge trenger.

Haha du tar feil  på og/å

Anonymkode: 82c67...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen til en kollega slet lenge med å få jobb siden han bare kan spansk, han fikk tilslutt jobb som renholder trives godt med jobben. Det eneste minuset er at han jobber alene så vanskelig å få lært seg norsk.

Anonymkode: 71764...9be

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope.

Anonymkode: 14d29...b8a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh... nei

Anonymkode: fc776...8cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke du tjene nok til å forsørge dere begge to for at han skal få oppholdstillatelse her i Norge da? Han kan jo ikke bare reise hit uten videre, han må ha noe å leve av, og i dette tilfellet blir det deg. Arbeidstillatelse og oppholdstillatelse er vel to forskjellige ting, og han må ha begge deler. Inntil han får det, må du forsørge han. Og slik jeg forstår deg i et senere innlegg, er du bare student, og du kan derfor umulig tjene nok til at to personer kan leve på det og dekke alle behov...?

Anonymkode: 8592a...07f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at man i slike tilfeller har best sjanse ved å benytte eget nettverk. Har du nettverk i nærheten av der du studerer? 

Anonymkode: 3c8a8...f63

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gikk glipp av en feil, og kan joine gjengen på kurset. : ) 

Anonymkode: 46c43...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange restauranter i de store byene som ikke krever at du kan norsk. Men det enkleste er jo å lære seg norsk. Et annet alternativ er kundeservice hvor de du betjener snakker engelsk

Anonymkode: 8ace6...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...